Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

124 millioner biler ble fartskontrollert i fotobokser i 2008. 231 000 ble tatt for å kjøre for fort.

Jeg var dessverre blant dem, noe jeg absolutt ikke er stolt av. Prikker i førerkortet og skyhøye bøtesatser er ting jeg godt kan klare meg uten. Er du i samme båt? Denne ”dingsen” kan hjelpe oss!

Enkel og lovlig:

Cruise Control er en liten, trådløs GPS-enhet til å sette til å sette på dashbordet. Den har ingen kabler eller forstyrrende display, er svært enkel å betjene og krever ingen montering. I tillegg er den lovlig, enkel å oppdatere på egen PC (det tar ca 15. sekunder!) og den har livstidsgaranti.

Liten, og enkel i bruk. (Foto: Soko AS)

Slik virker den:

500 meter før fotoboksen, får du et kort lyd- og lys-signal. 300 meter før boksen, signaliserer den med en sirene-liknende lyd om farten er for høy i forhold til fartsgrensen. Og med en snillere og mer diskret lyd om farten er lovlig, inntil fotoboksen er passert.

Gjennomsnittsmåling:

ATK (Automatisk Trafikk Kontroll) er nytt av året. AKT går i korthet ut på at gjennomsnittshastigheten måles mellom to fotobokser. Pr. i dag gjelder dette kun to steder i Norge, men systemet vil bli bygget kraftig ut de neste årene.

Også her vill fotoboksvarsleren kunne hjelpe deg. Når du har passert inngangs-fotoboksen, vil enheten være stille men varsle med blinkende lyssignal gjennom hele gjennomsnittssonen.

Øker du hastigheten til over tillatt gjennomsnittshastighet, sier den høyt og tydelig i fra med et lydsignal.

FLERE FOTOBOKSER: Elleve nye veistrekninger får automatisk fartsmåling. (Foto: Lien, Kyrre/SCANPIX)

Konklusjon:

Har du denne i bilen skal du jammen være både døv og blind eller ekstraordinært distré for å klare å pådra deg bøter i fotobokser. Brukervennlig, enkel og genial. Prisene er det heller ikke noe å si på.

Du unngår uforutsette utgifter - for hva er vel mer meningsløst å bruke penger på enn bøter? Og det viktigste av alt: Du senker gjennomsnittsfarten - og øker dermed sikkerheten. Det er en kjent sak at bare noen få kilometer i timen for høy hastighet kan få store konsekvenser ved en eventuell ulykke.

Litt lavere fart kan ha mye å si ved en evt. uklykke. (Foto: Jorunn G Telnes)