Volvo trepunkt hovedbilde
Volvo trepunkt hovedbilde

Beltet som har reddet en million liv

Gratulerer med dagen, Volvo! Trepunktsbeltet fyller 50 år. Ingen annen innretning i bil har reddet flere liv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo-ingeniøren Nils Bohlin har over en million liv på samvittigheten. Reddede liv! I dag, 13.september fyller nemlig trepunktsbeltet 50 år, en oppfinnelse han har signert.

Leveransen av den første bilen med denne løsningen fant sted torsdag 13. august 1959, en Volvo PV 544 som ble levert til en forhandler i Kristianstad i Sverige. Fra da var trepunktsbeltet standard i det nordiske markedet, i både Volvo PV, deretter Amazon. I 1963 ble det også standardutstyr i alle Volvoer som ble levert i USA.

Se video fra de første testene

Enormt potensiale

I nye biler er nå trepunktsbeltet stort sett standard både foran og bak i de fleste markeder, men bruken er noe helt annet.

I land med høye inntekter er det blitt en selvfølge å benytte beltet, men det er fortsatt store markeder hvor man har utfordringer. Asia, Sør-Amerika og Afrika er områder hvor bilbeltet har enormt potensiale til å spare liv.

"Bare til butikken"

Volvo erkjenner at det fortsatt finnes kvaler og innvendinger mot beltet. Det er unnskyldninger som krøller på skjorten, at det like gjerne kan ta liv som å spare, hvissomatte-dersomatte. Noen bruker innvendinger som at de bare skal til butikken, og aldri kommer opp i hastighet, men Volvo forteller at en kollisjon i 50 km/t gir den samme g-kraften som ved å falle ut av tredje etasje i et hus.

Til sammenligning klarer en forberedt person å ta seg imot i hastigheter opp til 7 km/t. Deretter tar de fysiske lover over.

Tok patent

Nils Bohlin demonstrerer trepunksbeltet i sine yngre dager. Nærmere bestemt 1959.
Nils Bohlin demonstrerer trepunksbeltet i sine yngre dager. Nærmere bestemt 1959.

Mannen som fant opp løsningen het Nils Bohlin. Med erfaring fra testing av katapultseter hos SAAB, ble han ansatt som sikkerhetsingeniør i Volvo i 1958. Bohlin sløste ikke med tiden, og året etter kom altså bilhistoriens viktigste sikkerhetsløsning på markedet – patentert selvfølgelig.

Men Volvo så nytteverdien av beltet, og lot resten av bilverdenen ta del i patentet umiddelbart.

Hederspremier

Nils Bohlin var også sterkt medvirkende til flere løsninger. Sammen med sitt team konstruerte han allerede på 70-tallet det Volvo kaller SIPS – Side Impact Protection System, eller sidekollisjonsputer om du vil. I dag er det standard i nesten alle biler.

Etter den tid har Bohlin mottatt et større antall hederspremier, og ble i 1999 medlem i Automotive Hall of Fame, og i 2002 ble han medlem i National Inventors Hall of Fame. Nils Bohlin jobbet med sikkerhet hos Volvo helt frem til han gikk av med pensjon i 1985, men ble ofte konsultert etter den tid. I 2002 døde Bohlin som følgene av et slag, 82 år gammel.

”Bohlin er død, leve Bohlin”

Volvos-feiringsvideo