Aston Martin Rapide: Ny super-sedan!

Her er den for aller første gang uten kamuflasje: Nye Aston Martin Rapide.

Vi har sett spionbilder av den tidligere. Men her har Brooms spionfotografer gjort et skikkelig scoop: Bilder av Aston Martins nye supersedan helt uten kamuflasje!

De engelsk-registrerte bilene er på vei inn til de aller siste testene på Nürburgring. Det nærmer seg nemlig offisiell presentasjon av bilen. Og som vi ser: De som har forventet seg en super-lekker sedan fra Aston Martin - de blir ikke skuffet!

Basert på DB9

Vi er fortsatt minst et halvt år unna at bilen er i salg, men produksjonen skal starte på senhøsten. Først skal bilen imidlertid ha verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september.

Der får vi også se superbilen Bugatti Bordeaux - klikk her for å se bildene:

Hva kan vi forvente oss? Jo, en superbil som går inn i gruppen av verdens aller mest eksklusive kjøretøyer. Rapide er basert på sportsbilen DB9 og får i starten en 6-liter V12 på 477 hk. Det skal gi 0-100 km/t på godt under fem sekunder.

Første klasse

Innvendig snakker vi om fire separate stoler og en blanding av sportslighet og utsøkt luksus. Aston Martin bruker helt sikkert DB9 som utgangspunkt her også. Målsetningen er at fire voksne skal kunne reise på absolutt første klasse.

Til tross for den lange, slake coupe-linja, skal takhøyden i baksetet være helt tilstrekkelig. Dessuten skal det også være god bagasjeplass. Her kommer Aston Martin som vanlig med eksklusive lærkofferter som passer perfekt inn og som utnytter plassen optimalt.

Ikke uten problemer

Sannsynligvis kommer bilen også med glasstak i full lengde for å sikre optimalt med lys i coupeen. Dermed unngås den litt klaustrofobiske følelsen de små siderutene bak kan gi.

Les mer om Aston Martin DB9 - klikk her:

Rapide-prosjektet har ikke vært uten problemer underveis. Det ble påbegynt mens Ford fortsatt eide Aston Martin og under Ford ble det også lagt på is for noen år tilbake. Men da private investorer overtok Aston Martin, var det grønt lys igjen.

Fra 3 mill?

Aston Martin er overbevist om at det finnes et marked for biler som dette, finanskrise til tross. Rapide skal først og fremst appellere til kunder som synes de "folkelige" statusmerkene som Mercedes, BMW og Audi blir for ordinære.

Det betyr selvfølgelig også alt annet enn ordinære priser. Her hjemme koster coupeen DB9 rundt 2,5 millioner. Rapide blir dyrere, vi snakker sannsynligvis fra tre millioner og oppover.

Mange konkurrenter

Uten konkurrenter blir den heller ikke. Porsche Panamera er den mest opplagte. Så kommer også Bugatti med sin supersedan kalt Bordeaux, og det er ikke den eneste. Det blir hard kamp om de aller rikeste kundene i årene som kommer!

Rapide skal forresten bygges i Østerrike, i Magna Steyr-fabrikken. Men det utelukkes heller ikke produksjon i USA, sannsynligvis bilens største marked.

Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)

Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Spionbilder av nye Aston Martin Rapide (Foto: Scoopy)
Aston Martin   ikke noe vanlig syn som firmabil. (Foto: Scoopy)
Aston Martin ikke noe vanlig syn som firmabil. (Foto: Scoopy)