Sjekk spionbildene av Mercedes SLK
Klikk her for å se de rykende ferske spionbildene.
Mercedes revolusjonerte markedet og tok konkurrentene på senga da de lanserte første generasjon SLK tilbake i 1996. En to-seters roadster med ståltak, attpåtil til en overkommelig pris: Det tok flere år før noen kunne matche det.
Nå er Mercedes godt i gang med testingen av generasjon tre. Den skal neppe vises før i 2012, men utviklingen har allerede kommet relativt langt.
Sjekk første SLK i Brooms bruktbilguide - klikk her:
Større plass
Dagens SLK har vært en suksess, men også den merker at konkurransen i dette segmentet virkelig har hardnet til. Mercedes er derfor nødt til å løfte den nye utgaven mange hakk.
Det vi vet så langt, er at SLK kommer til å vokse litt alle veier. Det betyr større innvendig plass. Dessuten skal bagasjeplassen øke. Dette har særlig vært et ankepunkt med taket nede. Da "spiser" ståltak-konstruksjonen mye av plassen.
Nytt design
Og apropos ståltak: Det blir selvfølgelig også videreført på tredje generasjon SLK. Men også på dette området jobbes det mye med utvikling og finpussing. Både for å få ned vekten og gjøre taket mindre plasskrevende når det er nede.
Lexus IS 250 C er den nyeste ståltak-caben vi har kjørt - les mer her:
På design kommer nye SLK til å bryte litt med dagens modell. Den henter mye inspirasjon fra superbilen SLR. Nå går Mercedes bort fra den litt Formel 1-inspirerte fronten og gjør i stedet SLK mer lik resten av modellutvalget.
Ned i pris?
Fronten blir litt mer oppreist og firkantet. Selve lyktearrangementet kan vi ikke si noe sikkert om ennå, men dette kommer naturligvis til å være i stil med resten av modellutvalget til Mercedes når vi kommer til 2012.
Mercedes jobber hardt med vektreduksjon gjennom hele modellutvalget og også SLK får nok krav på seg om å bli lettere. Kombinert med gjerrige og utslippsvennlige motorer, kan det godt bety at tredje generasjon går ned i pris sammenlignet med dageens modell.
