Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I over to måneder har flere hundre oppsagte arbeidere okkupert SsangYong-fabrikken i Sør-Korea og dermed stoppet all produksjon. SsangYong er hardt rammet av finanskrisen og de kinesiske eierne vil si opp 36 prosent av arbeidsstokken. Det falt ikke i god jord hos fagforeningene.

Fabrikken har lenge vært omringet av politi, og til slutt slo de til. Spesialtrente politimenn ble firet ned fra helikoptre og forsøkte å overmanne okkupantene med tåregass.

Steil holdning

De ble møtt med jernrør og molotov-cocktailer og det utspant seg de reneste krigsscenene på taket av bilfabrikken. Til slutt klarte politiet å ta kontroll over deler av fabrikken. Flere titalls arbeidere og politimenn skal ha blitt skadet, ifølge Bloomberg.com.

Nå skal rundt 630 arbeidere være igjen inne i fabrikken. Politiet har innstendig bedt dem om å overgi seg, men fagforeningen har til nå vist en særdeles steil holdning. "Vi kjemper til vi dør", har vært budskapet fra den kanten.

Nesten umulig

Arbeiderne kontrollerer en av de store lakk-avdelingene og eksplosjonsfaren er stor hvis noe skulle skje her. Det har allerede vært branner på fabrikken, men disse har blitt slukket av helikoptre.

På grunn av produksjonsstansen har SsangYong mistet over 15 000 produserte biler og situasjonen for merket har gått fra vanskelig til nesten umulig. SsangYong ble satt under administrasjon i februar da de ikke lenger klarte å betale regningene sine.

Gamle modeller

Finanskrisen har rammet den lille bilprodusenten hardt. SsangYong har en produktmiks som i stor grad består av tyngre firehjulstrekkere og bilmodellene begynner å bli gamle.

Her hjemme har merket hatt en viss sukess med SUV-en Rexton i varebilutgave, men de siste årene har salget vært sterkt fallende.

SsangYong har en av de merkeligste modellen på markedet - les mer om den her: