båt fra lufta langesund 1 o (Foto: Kystverket)
båt fra lufta langesund 1 o (Foto: Kystverket)

– Skipet avslo først assistanse

Redaksjonssjefen i Båtmagasinet, som fulgte med på VHF-sambandet under dramaet, mener ulykken kanskje kunne vært unngått.

Atle Knutsen befant seg i en båt på vei mellom Langesund og Helgeroa, og satt tilfeldigvis og lyttet til VHF-sambandet i båten, da skipet «Full City» grunnstøtte utenfor Langesund i 00.30-tiden natt til fredag.

Les også: 16 reddet fra skip – lekker olje ved Langesund

Det var en sterk stank av olje der. -Atle Knutsen Rundt klokken 02.00 fikk han og to andre i båten med seg at trafikkontrollen i Brevik, som overvåker all skipstrafikk i Grenland, så på radaren at skipet mistet fart.

– Redningstjenesten raskt på plass

atlebåtmagasinet
atlebåtmagasinet
– De tok kontakt med skipet og spurte om de trengte assistanse, men tilbudet ble avslått. Kapteinen fortalte at ankeret hadde løsnet og at de hadde begynt å drive, men at situasjonen nå var under kontroll og motorene i gang, forteller han til tv2nyhetene.no.

Les også:Frykter at skipet kan gå ned

Det ble ganske tidlig utsendt helikopter, men ifølge Knutsen avslo skipet også assistanse fra dem.

– Etter rundt 45 minutter til en time ba skipet om taubåtassistanse, og denne ble rekvirert, men da båten kom fram var skipet allerede gått på grunn. Etter min mening kunne kanskje denne ulykken vært unngått dersom skipet hadde rekvirert assistanse tidligere. Redningstjenesten var meget raskt på plass for å tilby assistanse, sier Knutsen.

Språkproblemer

Han reagerte også på det han beskriver som begrensede engelskkunnskaper blant mannskapet, og på dårlig kommunikasjon mellom redningssystemet og skipet.

Dette bekrefter redningsinspektør Stein Solberg ved Hovedredningssentralen.

– Redningshelikopteret hadde noen utfordringer i forhold til språkproblematikk da de kom fram til ulykkesstedet. Det oppsto også en diskusjon med mannskapet om hva som skulle skje. Men det tok ikke mer enn 10 minutter før man startet evakueringen, sier han til tv2nyhetene.no.

Han forteller videre at også Kystverket har måttet benytte seg av tolk i kommunikasjonen med det kinesiske mannskapet.

Han kjenner ikke til at mannskapet skal ha avslått tilbud om hjelp flere ganger.

Brevik trafikksentral ønsker ikke å uttale seg om hendelsesforløpet, og henviser til Kystverket.

– Flere kvadratkilometer med flak

I 05.00-tiden hadde vinden løyet såpass at Atle Knutsen vendte båten mot ulykkesstedet for å ta ferske bilder.

oljesøl-fra-lufta_1024
oljesøl-fra-lufta_1024
– Det var en sterk stank av olje der. Vi kjørte gjennom et stort dieselflak og gjennom ren tungolje. Det er vanskelig å anslå hvor stort flaket er men sikkert flere kvadratkilometer, sier han.

Da tv2nyhetene.no snakket med ham like over klokken 12.00 fredag, befant han seg om lag fem kilometer unna ulykkesstedet. Likevel kjenner han lukten.

Han mener ulykken vil prege fritidsbåter i området.

– Lukten forpester, fritidsbåter blir tilsmusset, og attraktive uthavner og viker er forpestet, sier han.

– Alvorlig situasjon

Både losoldermann i Kystverket, Geir Eikemann og Nina Jensen fra WWF betegner ulykken som alvorlig.

– Her er det stort påslag av olje, og det er en alvorlig situasjon, det kan jeg fastslå. Vi har ikke fullstendig oversikt over omfanget av utslippene, men det er betydelig mengder, sa Eikemann til TV 2 Nyhetskanalen fredag morgen.

Nina Jensen mener det er all grunn til å frykte for sjøfuglene i fuglereservatet i området.

Les også:

Grunnstøting kan føre til sjøfuglkatastrofe

- Alvorlig og uoversiktlig situasjon etter oljesølet ved Langesund

– Dette er også hekkeplass for mange viktige sjøfugl. Det er allerede funnet døde ærfugl i området, og er det trolig bare et tidsspørsmål før betydelige mengder av fuglene i dette området blir berørt.