Dette må du vite om trimming av bil

Lyst på mer krefter i bilen din? Her er en liten sjekkliste før du setter i gang.

Audi er et av flere merker som det er lett å øke effekten på.
Audi er et av flere merker som det er lett å øke effekten på.

De tre mest vanlige metodene for å øke motorkraften er datatuning, chipping - og powerboks.

Her er en liten guide over hva de forskjellige metodene innebærer, og hvilke fallgruver som finnes.

Datatuning:

Skjermbilder
Skjermbilder

Dette har blitt den mest vanlige måten å tune biler på. Her henter man ut de fabrikkleverte dataene for motorstyringen. Det gjøres enten gjennom diagnosekontakten eller direkte på styreenheten.

Så er det bare å sette i gang egen skreddersøm - etter hva som ønskes. Mer krefter på lavere turtall? Bedre akselerasjon? Mindre drivstoff-forbruk?

Ved å ta vare på bilens opprinnelige data kan den enkelt ”tilbakestilles” til original stand.

Chipping:

Chip
Chip

Ved chipping skifter du dataminnebrikken i bilens motorstyreenhet. Dette var lenge den mest vanlige måten å få mer krefter på.

Den originale brikken (chipen) tas ut og erstattes med en ny som er programmert annerledes. Her kan man endre på mengden drivstoff og luft ved ulike turtall. Turbotrykket kan også varieres og tenningstidspunkter endres.

Powerboks:

Dette er mest brukt når man ikke kommer seg inn i bilens motorstyreenhet og er en mer primitiv metode enn både datatuning og chipping.

Powerboksen kobles som regel mellom styreenheten og motorstyringen. Den endrer på motorstyringen, slik at du får mer krefter. Men vi har også hørt mange skrekkhistorier om powerbokser som ikke har gitt særlig mer effekt - og som i tillegg har skadet motoren.

Vil du kjøpe en bil som er ferdig trimmet?
Her er fire biler som gjør 0-100 under 6 sekunder.

Før du går i gang:

De fleste nyere biler kan i utgangspunktet tunes, men det er veldig store forskjeller på hvor mye mer krefter du kan oppnå. Du skal også se an ”prosjektet” litt etter hva slags stand bilen din er i. Følgende gjelder:

Kilometerstand:

Verktøy-motor
Verktøy-motor

Tommelfinger-regelen er at den generelle standen på motoren må være god. Har motoren gått over 100 000 km? Da bør du tenke deg godt om før du går i gang! Bremser, understell og styring må også være i god stand.

Biler med turbo:


Det er her du enklest får mest effekt. 20 - 25 prosent økning er vanlig, mange drar til mye mer enn dette. Turboen må være i god stand. Dette er ikke enkelt å sjekke, men er turbotrykket dårlig og det ryker blått - da skal du glemme tuning.

alfa-romeo-155-
alfa-romeo-155-

Biler uten turbo

Du kan chiptune en bil uten turbo også, men effektøkningen blir lavere. Bare 5-7 prosent opp er det mest vanlige. Så får du vurdere om du synes det er verdt penga.

Biler som har automatgir

Volvo-XC90-på-ruller
Volvo-XC90-på-ruller

Her skal du være forsiktig! Automatkassa er skreddersydd til bilens originale ytelser og med mye mer krefter kan det fort gå galt. Og ikke minst: Bli veldig dyrt!

Tar du likevel sjansen? Da bør du i alle fall ikke ta ut altfor mye effektøkning og du bør også være LITT forsiktig med gassfoten. Maks pådrag hele tiden = gode sjanser for girkassehavari.

Broom har testet Volvo XC90 med automatgir - klikk her.

Hva koster det?

Fra ca 3500 kroner og opp til 10 000,-. Powerbokser er billigst (men altså langt fra best). Det er bedre å betale litt mer til noen som gjør jobben skikkelig og som har gode referanser. Det motsatte kan bli veldig dyrt.

Hvor mye krefter?

Diagram
Diagram

De fleste turbobiler skal greit tåle 20-25 prosent økning. Lyst på enda mer? Da bør du være klar over at du tar en risiko. Men - her er det store forskjeller mellom de ulike merkene og ikke minst motorene. Snakk med noen som kan DIN motor før du går i gang.

Hva med garantier?


Eventuell nybilgaranti forsvinner - med mindre du får gjort jobben hos en merkeforhandler. De fleste tunere (i alle fall de seriøse) tilbyr seg å reprogrammere motoren tilbake til originalstand hvis du ikke er fornøyd. Men NB: De tar ikke ansvar for ting som går galt med motor/girkasse osv etter at effekten er økt.

Og når du skal selge videre?

På noen biler er det positivt at effekten er økt. På andre skal du slite med å selge en tunet bil. Kjøpere vil generelt være skeptiske til slike modifiseringer. Mange velger derfor å endre bilen tilbake til original stand når de skal selge.

Andre ting?

Det straffer seg å tråkke for hardt på gasspedalen - uansett hva årsaken er. Illustrasjonsfoto.
Det straffer seg å tråkke for hardt på gasspedalen - uansett hva årsaken er. Illustrasjonsfoto.

Ja! Loven sier at du skal betale avgift når du øker effekten på motoren. Dette skal inn i vognkortet og du må bla opp effektavgift. Dessuten skal forsikringsselskapet vite om det.

Hvis du blir tatt for å ha trimmet bilen din uten å gi det opp, må du betale avgift - og du risikerer også tilleggsavgift. Hvis noe går galt, risikerer du avkortning i forsikringssum. Det er altså all grunn til å tenke seg godt om dersom du velger og gjøre dette uten å følge reglene!

Meste effektøkning på biler med turbo (Foto: O.CT Tuning)
Meste effektøkning på biler med turbo (Foto: O.CT Tuning)