Sirkusdirektør-bilen fremfor noen!

Vi tester brukt Mercedes S-Klasse.

Trekkene til samtidige E Klasse kjennes godt igjen. (Foto: Sigmund Bade)
Trekkene til samtidige E Klasse kjennes godt igjen. (Foto: Sigmund Bade)
Merke: Mercedes-Benz Modell: S320 Årsmodell: 1991 Motor: 3,2-liter bensin, 231 hk. Km. stand: 241 000 km. Pris: 98 000,-


Den ser overraskende fin ut der den står innerst i lokalet, den 18 år gamle S-klassen vi har fått låne. Jeg åpner den tunge, førerdøra – og blir stående å måpe. Hva i svarte?!

Stoffinteriør og IKKE klimaanlegg... Ja, ja. Det var jo ikke så vanlig på den tiden, men ”lell da gutt...”, som vi sier på Lillehammer. Det hører nå liksom med i en S-KLasse, synes jeg.

Spraglete stoffseter var litt nedtur. Men de var hele, pene
  og gode! (Foto: Sigmund Bade)
Spraglete stoffseter var litt nedtur. Men de var hele, pene og gode! (Foto: Sigmund Bade)

Sonderklasse

231 hestekrefter er mye, men de er veldresserte og snille. Bilens størrelse, det faktum at den nesten er lydløs, automatgir og har en komfort fortsatt står respekt av, gjør at fartsfølelsen for en stor del uteblir. Men kreftene er der, for 0 -100 km/t går unna på 8,2 sekunder. Man nesten svever over dumper og ujevnheter og kjørestilen blir automatisk skrudd over på cruisemodus.

Den er virkelig svær, tung og bred, men deilig å kjøre. Gode seter, et hav av plass, og gedigen på alle måter. Dessverre girer automatkassa litt hardere enn den burde, og det at den sporer litt trekker noe ned. Men bortsett fra noen mindre kosmetiske skavanker virker ”gamlingen” absolutt til å være i fin form.

S-Klasse, svær, tung og bred (Foto: Sigmund Bade)
S-Klasse, svær, tung og bred (Foto: Sigmund Bade)

Eldes med stil

18 år er en høy alder for en bil – og mange jevnaldrende har endt på dynga for lenge siden.

S-Klasse var teknisk avansert for sin tid. Husk at denne er fra en tid hvor bare de aller tøffeste hadde mobiltelefon, som da veide 20 kg og var skrudd fast i bilen. Digitalkamera, MP3-spiller og RSS-feed hadde ingen hørt om den gang.

Du ser den er gammel på mange av løsningene. Det som var innovativt da, smiler vi litt av i dag. Designet – både utvendig og innvendig - er også gammelmodig. Men også eldre herrer kan være stilige. Det er S-Klasse - W140 på internspråket - et bevis på.

For å se annonsen på vår testbil, klikk her:

For å lese om ny Mercedes S-Klasse, klikk her:

Kjapt oppsummert:



Interiør: Litt gammelmodig, men gedigent.

Eksteriør: Klarer ikke helt å skjule alderen.

Mekanisk: Grei nok, men litt skummel elektronikk.

For: Komfort og plass. Klassisk.

Mot: Kan bli veldig dyr å eie.

Benny mener:

3,2 liter rekkesekser på 231 hk. 0 - 100 km/ går på 8,2 sekunder.
  (Foto: Benny Christensen)
3,2 liter rekkesekser på 231 hk. 0 - 100 km/ går på 8,2 sekunder. (Foto: Benny Christensen)


Selv om du kan få veldig mye bil for pengene, kan det med ”feil” bil bli et dyrt eierskap. Å finne en velholdt, EU-godkjent og fin bil – slik som vår testbil - er alfa og omega. Det er viktigere enn både motortype og utstyrsnivå.

Det du bør sjekke ekstra nøye på en brukt S-Klasse er de vanlige Mercedes-tingene som: Bremser foran og bak, kuler, ledd og foringer i for- og bakstilling og ikke minst rust – kommer først nederst på dører og på skjermkanter. Sjekk i tillegg at alle elektriske funksjoner virker som de skal. Sentrallåsen er et svakt punkt, ulyd fra bakaksel (dyrt) og gummioppheng til mellomaksel, samt hjullagre bør også sjekkes.

Les mer om brukte Merceds S-Klasse, klikk her:

Visste du at:


  • S600 har en 6-liters V12-motor på 408 hestekrefter.
  • Klimaanlegg ble standardutstyr i S-Klasse fra 1994-modell.
  • S-Klasse (W140) leveres med doble vinduer, for å redusere støy.


Brukte Mercedes S-Klasse fra zett.no, klikk her:

Brukte Mercedes S-Klasse fra finn.no, klikk her:

Takk: Til Bakken bil for lån av Mercedes S-Klasse

Se flere bruktbiler fra Bakken bil, klikk her:

S-Klasse W140 har et tyngre design enn sin forgjenger. (Foto:
  Sigmund Bade)
S-Klasse W140 har et tyngre design enn sin forgjenger. (Foto: Sigmund Bade)

Fortsatt  gedigen og svært komfortabel etter 18 år. (Foto: Sigmund Bade)
Fortsatt gedigen og svært komfortabel etter 18 år. (Foto: Sigmund Bade)
Trekkene  til samtidige E Klasse kjennes godt igjen. (Foto: Sigmund Bade)
Trekkene til samtidige E Klasse kjennes godt igjen. (Foto: Sigmund Bade)
S Klasse,  svær, tung og bred (Foto: Sigmund Bade)
S Klasse, svær, tung og bred (Foto: Sigmund Bade)
Den  måtte få litt å drikke... (Foto: Sigmund Bade)
Den måtte få litt å drikke... (Foto: Sigmund Bade)
Stjerne  himmel! (Foto: Sigmund Bade)
Stjerne himmel! (Foto: Sigmund Bade)
Klassisk  Mercedes dashbord (Foto: Sigmund Bade)
Klassisk Mercedes dashbord (Foto: Sigmund Bade)
Spraglete  stoffseter var litt nedtur. Men de var hele, pene og gode! (Foto: Sigmund  Bade)
Spraglete stoffseter var litt nedtur. Men de var hele, pene og gode! (Foto: Sigmund Bade)
God  plass i baksetet, men jeg liker meg best bak rattet (Foto: Sigmund Bade)
God plass i baksetet, men jeg liker meg best bak rattet (Foto: Sigmund Bade)
Luksus.  Belyst sminkespeil for de i baksetet. (Foto: Sigmund Bade)
Luksus. Belyst sminkespeil for de i baksetet. (Foto: Sigmund Bade)
Også  bagasjerommet er gedigent på en S Klasse (Foto: Sigmund Bade)
Også bagasjerommet er gedigent på en S Klasse (Foto: Sigmund Bade)
En  nyere Pioneer stereo har tatt plassen til original kasett spilleren (Foto:  Sigmund Bade)
En nyere Pioneer stereo har tatt plassen til original kasett spilleren (Foto: Sigmund Bade)
4 trinns  automat, og masse brytere i konsollen. (Foto: Sigmund Bade)
4 trinns automat, og masse brytere i konsollen. (Foto: Sigmund Bade)
Elektrisk  setejustering i S Klasse   så klart! (Foto: Sigmund Bade)
Elektrisk setejustering i S Klasse så klart! (Foto: Sigmund Bade)
3,2  liter rekkesekser på 231 hk. 0   100 km/ går på 8,2 sekunder. (Foto:  Benny Christensen)
3,2 liter rekkesekser på 231 hk. 0 100 km/ går på 8,2 sekunder. (Foto: Benny Christensen)