Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Foreløpig er uklart om bildene av nye Saab 9-5 bevisst er lekket av Saab - eller om dette skyldes en tabbe. Nå er de i alle fall ute og reaksjonene har ikke latt vente på seg.

Mest oppsikt vekker størrelsen. 9-5 blir en diger bil! Den har vokst nesten 20 centimeter sammenlignet med forgjengeren. For å sette det litt i perspektiv: Nye 9-5 er hele 15 centimeter lenger enn erkerival Volvo S80!

Den er også betydelig større enn Audi A6, BMW 5-serie og Mercdes E-klasse.Det forteller mye om Saabs ambisjoner med denne bilen.

Eksklusivt interiør

Priser er selvfølgelig ikke offisielle ennå, men det blir spekulert i at 9-5 vil starte på rundt 380 000 kroner hjemme i Sverige. Det plasserer bilen helt oppe i luksus-skiktet - og langt over dagens modell.

Ingen tvil om at dette er et Saab-interiør. Og nå også et moderne Saab-interiør.

Fra interiørbildene ser vi også at 9-5 blir langt mer eksklusiv innvendig. Saab-røttene er bevart, men materialkvaliteten ser mye, mye bedre ut enn i dag. Det er høyst nødvendig. Skal Saab ha muligheter mot Mercedes, Audi og BMW har de ikke råd til å tabbe seg ut på dette området.

Like fin inni som S80? Les testen her:

Stasjonsvogn og SUV

Nye 9-5 skal første gang vises på bilutstillingen i Frankfurt i september. Sedanen er nå helt ferdig, og stasjonsvognutgaven (som skal hete SportCombi) er heller ikke langt unna.

Siste hånd legges på den nå, lansering er tippet rundt sommeren 2010. Ikke lenger etter det kommer også SUV-en 9-4X.

Plass-mester

Med ytre mål som dette blir 9-5 SportCombi en av de absolutt største stasjonsvognene på markedet. Den går solid utenpå både Audi A6 Avant og Mercedes E-klasse stasjonsvogn i størrelse.

Vi har testet dagens Saab 9-5 - det kan du lese her:

Sporty front med dyp, karakteristisk grill. Legg merke til kromlista som legger seg rundt SAAB-merket.

Så gjenstår det å se hvor mye fokus designerne har på det praktiske. Med så mye plass tilgjengelig kan de tillate seg å vektlegge design høyt.

Hvor mye Saab?

Motorene hentes i første omgang fra GMs sortiment. Det betyr sannsynligvis at 150-hesters diesel blir minste motorisering. 9-5 skal også komme i firehjulstrekk-versjon.

Under skallet har bilen mye til felles med Opel Insignia. De to deler plattform, og dette blir et av de store spenningsmomentene. Hvor mye særpreg har Saab klart å bygge inn i bilen? Og blir det eksklusivt nok og gjennomført nok til å klare å hevde seg mot statuskonkurrentene?

Vil du vite mer om Insignia? Les testen her:

Koeniegsegg-versjon?

For mange lettvinte løsninger og kjappe snarveier har vært ankepunkter både mot 9-3 og 9-5. Skal nye 9-5 lykkes, må den gi inntrykk av å være mye mer enn bare en opp-pyntet Opel Insignia.

Bildene av nye 9-5 kommer i en periode der det er nesten påfallende stille rundt Saab. Men i kulissene jobbes det med å sluttføre avtalen mellom GM og Koengisegg. Det har allerede blitt antydet at nye 9-5 kan komme i en egen Koenigsegg-versjon - der både motor og kjøreegenskaper er kraftig modifisert av superbil-produsenten.

Les mer om Saab-modellene i Brooms nybilguide- klikk her:

Saab 9-5 bakfra.