Ssangyong Rexton solgte ganske bra i Norge en periode   nå er det imidlertid lenge siden den gjorde seg bemerket på salgsstatistikkene.
Ssangyong Rexton solgte ganske bra i Norge en periode nå er det imidlertid lenge siden den gjorde seg bemerket på salgsstatistikkene.

SsangYong kan gå konkurs

Den koreanske bilprodusenten er i dyp krise, og bare et lite mirakel kan redde fabrikken.

I snart to måneder har 800 oppsagte arbeidere okkupert SsangYong- fabrikken i Sør-Korea - og dermed stoppet all produksjon. Nå begynner tiden for alvor å renne ut for merket som er mest kjent sine SUV-er.

SsangYong ble satt under administrasjon i februar etter at de ikke klarte å betale regningene sine. En plan for å redde selskapet innebærer at over en tredjedel av de ansatte må gå. Dette førte til store protester - og altså at fabrikken ble okkupert.

Varebiler i Norge

Sør-Koreas finansminister Lee Youn Ho har uttalt at SsangYong har svært liten mulighet til å overleve i dagens bilmarkedet og at problemet først og fremst er at produktene ikke er konkurransedyktige.

Salget har kollapset - ned 74 prosent så langt i år sammenlignet med samme periode i 2008. Her i Norge har SsangYong hatt en viss suksess med SUV-en Rexton i varebil-versjon, men salgstallene har vært sterkt fallende.

Les mer om SsangYongs mest solgte modell - klikk her: