Honda Integra Type R, 1999 (Foto: Sigmund Bade)
Honda Integra Type R, 1999 (Foto: Sigmund Bade)

Den gul-grønne fare

For 169 000 kroner får du en nesten-racerbil. Og en kjøreopplevelse som er på grensen til absurd. Vi har testet brukt Honda Integra.

Merke: Honda Modell: Integra 1,8 Type-R Årsmodell: 1999 Motor: 1,8 V-Tec, 194 hk Km. stand: 119 000 km Pris: 169 000,-

For å se annonsen på vår testbil, klikk her:

Dashbord som kunne vært hentet fra en -89 modell Mazda 323 og fislete motorlyd på tomgang, lurer ikke meg. Jeg vet dette er et villdyr – selv om det ikke har våknet ennå. Speedometer som går til 320 km/t og turtelleren med rødmerking som starter på vanvittige 11 000 o/min - og som forsetter til 13 000 o/min. - sladrer om det.

Ikke helt original

Honda Integra Type-R. Barsk bakfra også. (Foto: Sigmund Bade)
Honda Integra Type-R. Barsk bakfra også. (Foto: Sigmund Bade)

Denne bilen som altså er 10 år gammel - er stylet, senket, har fått 18 tommers hjul og en mildt sagt spesiell lakkering – som også går igjen på en del detaljer innvendig. Motor og drivverk er originalt. På landeveien kjennes den stiv, stumpete, den sporer og dekkene subber i skjermkantene. Du må også ta det veldig pent over fartsdumper. Gjør du ikke det, mister enten bilen spoileren foran, eller du plombene i tennene. Ett av to.

Girer på 10 000 o/min

SÅ klemmer vi skikkelig til på gassen – og alder, høye viker og hengemage glemmes fort.. Man blir som en liten unge igjen. Fokus flyttes brått til sporvalg, innbremsings-tidspunkt, ned-giringer og neste gass-kick ut av svingen. For et kick er det... Fytti-katta for et vanvittig drag – og for et helt utrolig inferno av motorlyd - når jeg girer på 10 000 o/min (Turtelleren er ikke original, og det faktiske turtallet er nærmere 9000 o/min...) Den hyler som - som - ja jeg vet ikke hva... Det er nesten en absurd bilopplevelse. Og jeg får lyst til å gjøre det igjen, og igjen og igjen...

Bortimot racerbil

Det er først på 6000 o/min at ting virkelig begynner å skje. Du regelrett kjenner hvordan motoren forandrer karaktiristikk og pusteteknikk. Fra å være helt ordinær - til å bli helt vill! Litt sånn som Petter Northug, når han "girer om" til en spurt i skisporet! Forvandlingen er utrolig, og bør oppleves! Det er dette som gjør VTEC-bilene til Honda så spesielle og annerledes. Her er det ikke noen turbo, kompressor eller noen annen form for kunstig puste-hjelp. Dette er "bare" en sugemotor. En fantastisk sådan! Skulle jeg ønske noe endret, så er det en litt mer presis og direkte styring.

18 tommers hjulene subber i skjermene... (Foto: Sigmund Bade)
18 tommers hjulene subber i skjermene... (Foto: Sigmund Bade)

På testbilen med modifisert understell, er det heller ikke noe å si på veigrepet. Det er rett og slett helt rått! Medaljens bakside er knallhard fjæring, hjulstøy, sporing og nevnte subbing. Men tøft er det - og at man må lide litt for skjønnheten er jo en kjent sak.

Du kommer ikke så mye nærmere en racerbil registert for gata. På normale turtall er den veldig snill. Du kan godt la moren di låne den til butikken - hun fikser det, helt glatt.



Kjapt oppsummert



Interiør: Stusslig dashbord, supre forseter, bra bagasjerom og et snev av bakseter...

Eksteriør: En hvit Integra blir litt anonym. Det kan ikke sies om denne.

Mekanisk: Ypperlig kvalitet. Tidligere eier er bilens største fiende.

På veien: Snill som et lam - og sint som en tasmansk djevel...

For: Hysterisk morsom

Mot: Litt slitsom over tid, har ADHD-tendenser.



Benny mener:

1,8-liter VTEC. Et smykke av en motor ! (Foto: Sigmund Bade)
1,8-liter VTEC. Et smykke av en motor ! (Foto: Sigmund Bade)



Motor, gir og clutch er det første som må sjekkes. Oljelekkasje fra motoren er et dårlig tegn - så let videre hvis du finner noe sånt. Dette kommer ofte på biler som er for hardt trimmet. Skraping ved girskift tyder på i overkant tøff bruk, det samme kan en slitt clutch gjøre. Ellers er bremser og forstilling ting som også bør sjekkes. Hold hodet kaldt - selv om det går fort og er moro. Når du skal gire fra 10 000 o/min på 4-gir, bør du treffe 5-gir - og IKKE 3. Sistnevnte medfører totalt girkassehavari...

Visste du at:

- Ikuo Kajitani er mannen bak Hondas fantastiske VTEC system?

For å lese hele VTEC historien, klikk her:

-For noen få tusen kroner kan du kjøpe en VTEC-booster for å endre når systemet "slår inn"?

- At det finnes komplette turbo bolt-on kit til disse bilene?

Les mer om brukt Honda, klikk her:

Se flere brukte Honda Integra, klikk her:

Honda Integra Type-R, 1999 (Foto: Sigmund Bade)
Honda Integra Type-R, 1999 (Foto: Sigmund Bade)

Honda  Integra Type R, 1999 (Foto: Sigmund Bade)
Honda Integra Type R, 1999 (Foto: Sigmund Bade)
En  konsentrert Benny som test pilot (Foto: Sigmund Bade)
En konsentrert Benny som test pilot (Foto: Sigmund Bade)
Honda  Integra Type R, en hysterisk morsom bil! (Foto: Sigmund Bade)
Honda Integra Type R, en hysterisk morsom bil! (Foto: Sigmund Bade)
Ikke  særlig sprekt dashbord i Integra. Tidligere eier har frisket opp detaljer  med grønn lakk (Foto: Sigmund Bade)
Ikke særlig sprekt dashbord i Integra. Tidligere eier har frisket opp detaljer med grønn lakk (Foto: Sigmund Bade)
Gode  seter. De knall røde Recaro stolene er originale. (Foto: Sigmund Bade)
Gode seter. De knall røde Recaro stolene er originale. (Foto: Sigmund Bade)
Sjekk  turtelleren, rødmerking på 11 000 o/min.   dette er spinnvilt! (Foto:  Sigmund Bade)
Sjekk turtelleren, rødmerking på 11 000 o/min. dette er spinnvilt! (Foto: Sigmund Bade)
Et  tøft og annerledes design på Honda Integra. Denne bilen er i tillegg  senket, stylet og har fått større hjul og uoriginal lakk. (Foto: Sigmund  Bade)
Et tøft og annerledes design på Honda Integra. Denne bilen er i tillegg senket, stylet og har fått større hjul og uoriginal lakk. (Foto: Sigmund Bade)
Honda  Integra Type R. Barsk bakfra også. (Foto: Sigmund Bade)
Honda Integra Type R. Barsk bakfra også. (Foto: Sigmund Bade)
Stort  bagasjerom for biltypen. En ikke altfor elegant stereo montering stjeler  en del av plassen her. (Foto: Sigmund Bade)
Stort bagasjerom for biltypen. En ikke altfor elegant stereo montering stjeler en del av plassen her. (Foto: Sigmund Bade)
De  originale baklyktene har blitt erstattet med «Lexus lamper» (Foto: Sigmund  Bade)
De originale baklyktene har blitt erstattet med «Lexus lamper» (Foto: Sigmund Bade)