Du bestemmer: Er denne kul
eller stygg?
Dette er designforslaget til Brooms designer - hva mener du?
- En ting som i alle fall er helt sikkert, er at ting må forandres. Saab har ikke gått med overskudd på mange, mange år, så det fungerer i hvert fall ikke å fortsette som før.
Det sier Brooms designekspert Ole-Martin Lundefaret om hva han tenker om framtiden til Saab. Han mener det må skje store ting hvis det svenske merket skal ha en sjanse til å overleve.
- Nederlandske Spyker Cars har kjøpt Saab, i hvilken retning bør de ta det svenske merket?
- Hadde jeg hatt noe som helst med Saab å gjøre, ville jeg vært ganske kjapp på tråden til Apple. Saab har mange av de samme kjerneverdiene, og antagelig mange av de samme potensielle kundene. En Saab bør være bilverdens iPhone.
- Fokus på design, og brukervennlighet. Sær nok til at de innvidde faller for den, smart nok til at menigheten følger etter. Saab er et premiummerke for den intellektuelle elite.
- Mange mener at GM ødela Saab-varemerket. Hva mener du de gjorde feil?
- De prøvde å selge en volumbil til premiumpris. Når kundene er smarte akademikere, så blir den bløffen avslørt rimelig fort.
- Det nytter ikke bare å klistre et Saab-merke på en Opel, en Chevy eller en, huffameg..., Subaru - og tro at kundene løper smilende til butikken. Saaber mer enn nøkkelen i midtkonsollen, Saab er noe helt eget.
Les om Saab 9-3 her!
De lureste kjøperne
- Du nevner smarte akademikere som kjøpegruppe. Er de så viktige da?
- I dagens verden er det ikke lengre de som kan sparke en fotball hardest, kaste en stein lengst, eller slå ned en annen fortest som setter standard og skaper moter.
- Nå er det de kreative nerdene i 20-, 30- og til og med 40-åra. De som var nerder under barndom og ungdom men som har gjenoppstått med kul jobb og kul inntekt. De har helt andre standarder enn for eksempel store motorer og breie dekk.
- Hvordan lager man en bil for disse?
- Man lager noe som er smart, men intuitivt, noe som har store muligheter for personlig tilpasning og utrykk. Man lager noe ansvarsfullt, men kult.
- Ehhh... Kan du være litt mer konkret?
- Vi snakker miljøvennlige lettvektsmaterialer. Vi snakker en motor med gode ytelser når man trenger det, men som er miljøsnill ellers.
- Vi snakker mulighet for individuell tilpasning av bilen. Teknologiske funskjoner som kan tilpasses førerens interesser og behov. Smarte interiørløsninger i en bil som ikke er en MPV. Og den må ha særpreg. Andre må skjønne at du har tatt det smarte og kule valget.
Bård Eker og ostehøvelen
- Tror du Spyker cars kommer til å klare å gi SAAB en ny vår?
- Nei! Jeg tror Bård Eker er den eneste mannen som kunne klart å gjøre butikk av SAAB.
- Hva har han som ikke Spyker har?
- Han har industridesignmåten å tenke på. Skjære alt ned til beinet, finne den egentlige kravspesifikasjonen, uten å henge seg opp i normer og vante prosedyrer. Så katalogisere målene, der et underliggende mål aldri får veie mer enn et overliggende.
- Kan du gi oss et eksempel på denne tenkemåten?
- Franskmennene har brukt flere hundre år på å perfeksjonere ostekniven. Men hva om en nordmann kutter ut det forutinntatte om at man må ha en bedre kniv for å skjære ost. Hva om han heller konsentrer seg om hva man vil oppnå. For eksempel å skjære tynne skiver av ost. Da får man ikke en kniv, men en ostehøvel!
Lundefaret tegner SAAB
- Vi gir deg 10 minutter til å lage en skisse der du kan tegne det du mener bør bli fremtidens SAAB, tar du utfordringen?
- Dette blir jo kun fra eget hode, uten noen merkevareanalyse i bunn, men ja - selvfølgelig!
"...10 minutter senere..."
- Nå, kan du forklare litt om hva du har tegnet?
- Jeg har skissa en del kjente SAAB-elementer.Fortiden med fly og smarte løsninger har jeg blant annet tatt fram i den runde frontruta. Også har jeg latt de grafiske linjene stuper ned i kileform, i mens taket er horisontalt. Dette er typisk SAAB.
- I fronten er det et stilisert fly fra emblemet. Så er det fjernlys montert øverst i frontruta, og horisontalt monterte tåkelys i midten, nede. Dette for å gi bilen en flyaktig lyssignatur.
- Som en liten hyllest til Sixten Sason, den opprinnelige SAAB-designeren, har jeg med en SAAB-logo i hans stil på forskjermen.
- Ellers er det en liten familiebil, og det tror jeg er SAABs fremtid. Smarte, særegne biler med myke verdier. SAAB kan ta Apples plass i bilverden, den er det ingen som har tatt - og de er helt avhengige av en posisjon for å lykkes.
- Så hvor er SAAB om 10 år?
- Jeg håper det går bedre enn det jeg frykter, SAAB er nemlig en av mine absolutte favoritter.
Hva mener du om hvordan de nye Saab-ene bør se ut, og hva mener du om Lundefarets skisse? Skriv i kommentarfeltet under!