Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- En ting som i alle fall er helt sikkert, er at ting må forandres. Saab har ikke gått med overskudd på mange, mange år, så det fungerer i hvert fall ikke å fortsette som før.

Det sier Brooms designekspert Ole-Martin Lundefaret om hva han tenker om framtiden til Saab. Han mener det må skje store ting hvis det svenske merket skal ha en sjanse til å overleve.

Brooms designekspert, Ole-Martin Lundefaret.

- Nederlandske Spyker Cars har kjøpt Saab, i hvilken retning bør de ta det svenske merket?

- Hadde jeg hatt noe som helst med Saab å gjøre, ville jeg vært ganske kjapp på tråden til Apple. Saab har mange av de samme kjerneverdiene, og antagelig mange av de samme potensielle kundene. En Saab bør være bilverdens iPhone.

- Fokus på design, og brukervennlighet. Sær nok til at de innvidde faller for den, smart nok til at menigheten følger etter. Saab er et premiummerke for den intellektuelle elite.

- Mange mener at GM ødela Saab-varemerket. Hva mener du de gjorde feil?

- De prøvde å selge en volumbil til premiumpris. Når kundene er smarte akademikere, så blir den bløffen avslørt rimelig fort.

- Det nytter ikke bare å klistre et Saab-merke på en Opel, en Chevy eller en, huffameg..., Subaru - og tro at kundene løper smilende til butikken. Saaber mer enn nøkkelen i midtkonsollen, Saab er noe helt eget.

Les om Saab 9-3 her!

De lureste kjøperne

- Du nevner smarte akademikere som kjøpegruppe. Er de så viktige da?

- I dagens verden er det ikke lengre de som kan sparke en fotball hardest, kaste en stein lengst, eller slå ned en annen fortest som setter standard og skaper moter.

- Nå er det de kreative nerdene i 20-, 30- og til og med 40-åra. De som var nerder under barndom og ungdom men som har gjenoppstått med kul jobb og kul inntekt. De har helt andre standarder enn for eksempel store motorer og breie dekk.

- Hvordan lager man en bil for disse?

- Man lager noe som er smart, men intuitivt, noe som har store muligheter for personlig tilpasning og utrykk. Man lager noe ansvarsfullt, men kult.

- Ehhh... Kan du være litt mer konkret?

- Vi snakker miljøvennlige lettvektsmaterialer. Vi snakker en motor med gode ytelser når man trenger det, men som er miljøsnill ellers.

- Vi snakker mulighet for individuell tilpasning av bilen. Teknologiske funskjoner som kan tilpasses førerens interesser og behov. Smarte interiørløsninger i en bil som ikke er en MPV. Og den må ha særpreg. Andre må skjønne at du har tatt det smarte og kule valget.

Les om Saab 9-5 her!

Bård Eker og ostehøvelen

- Tror du Spyker cars kommer til å klare å gi SAAB en ny vår?

- Nei! Jeg tror Bård Eker er den eneste mannen som kunne klart å gjøre butikk av SAAB.

- Hva har han som ikke Spyker har?

- Han har industridesignmåten å tenke på. Skjære alt ned til beinet, finne den egentlige kravspesifikasjonen, uten å henge seg opp i normer og vante prosedyrer. Så katalogisere målene, der et underliggende mål aldri får veie mer enn et overliggende.

- Kan du gi oss et eksempel på denne tenkemåten?

- Franskmennene har brukt flere hundre år på å perfeksjonere ostekniven. Men hva om en nordmann kutter ut det forutinntatte om at man må ha en bedre kniv for å skjære ost. Hva om han heller konsentrer seg om hva man vil oppnå. For eksempel å skjære tynne skiver av ost. Da får man ikke en kniv, men en ostehøvel!

Lundefaret tegner SAAB

- Vi gir deg 10 minutter til å lage en skisse der du kan tegne det du mener bør bli fremtidens SAAB, tar du utfordringen?

- Dette blir jo kun fra eget hode, uten noen merkevareanalyse i bunn, men ja - selvfølgelig!

"...10 minutter senere..."

- Nå, kan du forklare litt om hva du har tegnet?

- Jeg har skissa en del kjente SAAB-elementer.Fortiden med fly og smarte løsninger har jeg blant annet tatt fram i den runde frontruta. Også har jeg latt de grafiske linjene stuper ned i kileform, i mens taket er horisontalt. Dette er typisk SAAB.

- I fronten er det et stilisert fly fra emblemet. Så er det fjernlys montert øverst i frontruta, og horisontalt monterte tåkelys i midten, nede. Dette for å gi bilen en flyaktig lyssignatur.

- Som en liten hyllest til Sixten Sason, den opprinnelige SAAB-designeren, har jeg med en SAAB-logo i hans stil på forskjermen.

- Ellers er det en liten familiebil, og det tror jeg er SAABs fremtid. Smarte, særegne biler med myke verdier. SAAB kan ta Apples plass i bilverden, den er det ingen som har tatt - og de er helt avhengige av en posisjon for å lykkes.

- Så hvor er SAAB om 10 år?

- Jeg håper det går bedre enn det jeg frykter, SAAB er nemlig en av mine absolutte favoritter.

Hva mener du om hvordan de nye Saab-ene bør se ut, og hva mener du om Lundefarets skisse? Skriv i kommentarfeltet under!

Les om duellen mellom Saab og Volvo her!