Alt om den spennende Audi-historien

Sport Quattro
Sport Quattro

For 110 år siden:

I 1899 dannet August Horch selskapet Horch & Cie, som skulle lage biler. Den første kom etter to år, i 1901. I 1909 klarte imidlertid August Horch kunststykket å få sparken fra sitt eget selskap, etter en fiasko på racerbanen. Men den driftige herren danner raskt et nytt bilselskap. Av alle ting, på den andre siden av gaten. Her dukker Audi-navnet - som er latin og betyr ”å høre” - opp for første gang. Og det er 100 år siden! Året etter i 1910 kom første Audi. Det er 99 år siden - Audis biler var på den tiden luksuriøse, med store motorer og spesielle karosserier.

August Horch, klarte å få sparken fra sitt eget selskap...
August Horch, klarte å få sparken fra sitt eget selskap...

Auto Union

1 1932 fusjonerer Audi med DKW, Horch og Wanderer - selskapet Auto Union dannes. Og vi ser for første gang logoen med de fire etter hvert så velkjente ringene. En ring for hvert bilmerke. Alle bilmerkene brukte sitt eget emblem, men de fire ringene ble plassert i toppen av logoen. Auto Unions racerbiler gjorde stor suksess på racerbanen på 30-tallet.

Under 2. verdenskrig ble produksjon av militært materiell viktig for selskapet og både pansrede og lettere militærkjøretøy så dagens lys.

Wanderer, et av mereke som de fire ringene i Audi logoen symboliserer
Wanderer, et av mereke som de fire ringene i Audi logoen symboliserer

Daimler-Benz, Volkswagen og NSU

Auto Unions fabrikker lå i et område som ble okkupert av Sovjetunionen i 1945 og selskapet flyttet til Ingostadt hvor det ble startet opp igjen - med hjelp av statlige midler.

Daimler-Benz kjøpte majoriteten av aksjene på 1950-tallet men solgte de videre til Volkswagen allerede i 1964. Året etter – i 1965 – kom den første ”ekte” Audien etter krigen. Nemlig Audi F103 – en videreutvikling av DKW F102. Det er 44 år siden. DKW som merke ble nedlagt i 1966, og samme år fikk VW kontrollen over Auto Union, og gjorde det om til et datterselskap.

NSU Prinz. Liten bil med motoren bak.
NSU Prinz. Liten bil med motoren bak.

I 1969 fusjonerer Auto Union med NSU. NSU var på 1950-tallet en gigant innen motorsykkelproduksjon. Og på 60-tallet kom de i gang med produksjon av små biler, med motoren bak. Unntaket var RO80, en framtidsrettet aerodynamisk bil med wankelmotor. En bil som etter en del motorproblemer forsvant i 1977. Dermed forsvant også NSU som merke. Modellen K 70 var i utgangspunktet også en NSU som VW tok inn i sitt eget modellprogram. Den ble ingen suksess og etter fire år – i 1974 - ble den nedlagt. Den gamle NSU-fabrikken i Neckarsulm blir i dag brukt til produksjon av de største Audi-modellene.

Moderne tider

Etter fusjonen med NSU blir det nye selskapet hetende ”Audi NSU Auto Union AG”. Og den første bilen fra denne epoken er nye Audi 100 som lanseres i 1968. I 1972 kommer den mindre Audi 80, som også ble brukt som basis for VW Passat som kom året etter. I 1973 nådde Audi èn million produserte biler.

På begynnelsen av 1970-tallet var samarbeidet mellom VW og Audi påtagelig. Audi 50 og VW Polo var samme bil, og VW Passat og Audi 80 var også på mange måter tvillinger fra 1972–1978. Med blant annet samme Audi-konstruerte motor med overliggende kamaksel og samme forstilling.

Dette er Audi og NSU sitt modellutvalg i 1971
Dette er Audi og NSU sitt modellutvalg i 1971

Et nivå opp

Så langt hadde Audi-bilene vært ganske konservative. Men med de nye modellene som kom på slutten av 70-tallet, siktet man høyere. Ønsket var å lage premiumbiler som lå et nivå over for eksempel VW, Opel og Ford.

Høsten 1976 kom en ny, større og elegant Audi 100. Året etter fikk den Audis revolusjonerende 5-sylindrede rekkemotor på 2155 ccm. Det var første gang en slik motor ble brukt i en personbil. Effekten var på 136 hk, og servostyring og automatgir kunne leveres som ekstrautstyr. En 5-sylindret dieselmotor var også tilgjengelig. Og en 5 dørs kombi-coupe kalt Avant kom også. Dette var et solid sprang oppover i markedet og man pustet Mercedes og BMW i nakken.

Aller første Audi 100 Avant kom i 1977 og var ikke en stasjonsvogn,
  men en femdørs kombi-coupe
Aller første Audi 100 Avant kom i 1977 og var ikke en stasjonsvogn, men en femdørs kombi-coupe

Audi 80 kom i ny tapning i 1978. Fortsatt for en stor del basert på VW Passat, men med et mer eksklusivt uttrykk. Første generasjon Audi 80 var den første Audi modellen som ble produsert i mer enn 1 million eksemplarer.

I 1985 forsvant merkene Auto Union og NSU offisielt. Og selskapsnavnet ble nå kort og godt Audi AG.

Quattro

Audi Quattro. Bilen som skremte vannet av de fleste konkurrentene
  i rallyløypa.
Audi Quattro. Bilen som skremte vannet av de fleste konkurrentene i rallyløypa.

I 1980 lanserte Audi bilen som ga oss hakeslepp. En lekker coupe bygget på Audi 80, med 5-sylindret turbomotor på 200 hk og Quattro firehjulstrekk-system. Disse bilene ryddet stort sett premiebordene i alle rallyløp de neste sesongene. Quattro – som er italiensk for tallet fire – kom til å bli synonymt med Audi og firehjulsdrift. Og Audi tok enda et skritt nærmere premiumklassen. Quattro ble fort tilgjengelig i ordinære Audi modeller som 80, 90 og 100. Nå finnes det i alt fra lille Audi A3 til toppmodellen Audi Q7.

Vorsprung durch technik

Audi A8 med aluminiumskarosseri. Dette er en 1998 modell.
Audi A8 med aluminiumskarosseri. Dette er en 1998 modell.

Med Quattro hadde man lyktes i å føre Audi fram som et teknisk og kvalitetsmessig merke. Og ”forspranget ligger i teknikken” ble Audis store slagord. På tross av enkelte kvalitetsproblemer med bilene fra rundt årtusenskiftet...

Aluminiumskarosseri er en annen innovasjon Audi står for. Og både minstemann Audi A2 og luksus-limousinen A8 hadde karosserier av dette lette materialet.

Audis minstemann, A2 ble ikke noen stor suksess.
Audis minstemann, A2 ble ikke noen stor suksess.

Gjennom hele 90-tallet hadde Audi stigende salgstall i Europa. Mens de i USA slet. De vurderte faktisk å trekke seg ut av dette markedet. Men de klarte også her å snu trenden, mye takket være den nye modellrangen med A4, A6 og A8.

Audi har sammen med VW også hatt stor suksess med TDI-dieselmotorene sine. Og Audi vant 24-timersløpet på Le Mans med nettopp en dieselbil i 2006.

Audi i dag

Audi A5 quattro, en av de nyeste Audi modellene.
Audi A5 quattro, en av de nyeste Audi modellene.

Les mer om nye Audi A3 - klikk her:

Les mer om Audis nye superbil her:

Audi har blitt et skole-eksempel på hvordan et merke setter seg mål og delmål - for så å nå dem. De hører nå definitivt hjemme blant premium-kameratene. De har et utrolig bredt modellespekter, alt fra sportsbilen TT i forskjellige varianter, kompaktbilen A3 i en drøss av varianter, det samme med familiebilene A4 og A6. Man har lekre A5 som ganske snart kommer i mye varianter. De har SUV-ene Q5 og Q7 - og også her her er det mer på gang. For ikke å glemme den rå sportsbilen R8 og flaggskipet A8.

Sjefdesigner Walter De`Silva er mannen bak modeller som nye A6, Q7, TT OG R8. Det var også han som sto bak forandringen av Audis utseende da de kom med den ganske radikale ”Single-frame grillen” på 2004-modellene. De etter hvert velkjente diodelysene kom i 2006. Disse grepene er innovative, og har styrket Audis identitet ytterligere.

Er dette neste generasjon Audi A3? (Foto: Scoopy)
Er dette neste generasjon Audi A3? (Foto: Scoopy)

Audi tilbyr også et stort utvalg av både drivstoffgjerrige og dermed utslippsvennlige motorer. Og ikke minst - de er skikkelig på offensiven i disse finanskrisetider. Det gleder oss! Og vi gleder oss også til følge dette spennede bilemerket - som i dag også har ansvaret for det VW eide italienske superbilmerket Lamborghini - videre.

Gratulerer så mye med jubileet - uansett antall år! Og vi ønsker hell og lykke på veien videre!

Les mer om brukte Audi på broom - klikk her:

Les mer om nye Audi på broom - klikk her:

Audi har i dag ansvaret for VW eide Lamborghini. Bildet viser
  en Gallardo.
Audi har i dag ansvaret for VW eide Lamborghini. Bildet viser en Gallardo.