Brukt RS fra 185 000,-

Lider du av kronisk tidsnød? Her er fire brukte og heftige RS-Audier.

Audis første RS modell ble bygget i samarbeid med Porsche. (Foto: de:User:Timmäää, lisensiert under GNU Free Documentation License 1,2)
Audis første RS modell ble bygget i samarbeid med Porsche. (Foto: de:User:Timmäää, lisensiert under GNU Free Documentation License 1,2)

RS står for RennSport, og er betegnelsen på det aller råeste som kommer fra Audi. Audi RS6 har for eksempel flere hestekrefter enn sportsbilen R8, og som bonus er den mye mer praktisk.

Felles for alle RS-modellene er at de er så dyre som nybiler, at kun et fåtall har råd til dem. Billigst i dag er TT RS som starter på 1,1 millioner kroner, mens en ny RS6 blir din for den nette sum av 2 249 900 kroner.

Heldigvis blir prisen litt bli mer levelig hvis du er villig til å kjøre rundt i en bruktbil - uten at det akkurat er snusfornuftige kjøp av den grunn. Her har du fire biler for Audi-entusiasten:

1994 Audi RS2: 185 000,-

RS2
RS2

Klikk her for å komme til annonsen

I Trondheim står denne RS2 varebilen. Den er tatt inn til Norge i 2000, så til neste år kan du montere setene - de følger med - og omregistrere den uten at det koster avgifter. Når en bil har vært registrert som varebil i Norge i 10 år blir nemlig Staten hyggeligere å ha med å gjøre.

Selgeren har ikke klart å la være å skru litt. Den har ny turbo, nytt eksossystem og en rekke andre oppgraderinger. Men fortsatt har den 316 hestekrefter fra en 2,2-liters rekkefemmer...

Du kan ikke regne med perfekt driftsikkerhet, men så vil da også selgeren at neste eier skal kunne ta vare på bilen. Aner vi at den selges med et tungt hjerte?

Lyst til å møte andre med stor Audi-interesse? Les om VW-Audi Club Norwegen

2000 Audi RS4: 480 000,-

RS4
RS4

Klikk her for å komme til annonsen

En halv million kroner for en 10 år gammel bil? Det høres helt sinnssykt ut, men dessverre koster det flesk med ekte RS4. Og dessverre er den ikke gammel nok til at du sparer noe særlig på å ta inn fra utlandet. I Tyskland finner du flere til rundt 150 000 kroner, men når engangsavgiften kommer på over 300 000 kroner, er det lite å hente.

Har du råd, kan du finne en helt original Audi RS4 på Gjøvik, selgeren forsikrer at den er kjemisk fri for chip og annen tuning. Den har full servicehistorikk og har gått 126 500 kilometer. 380 hestekrefter ut av en 2,7-liters V6er bør holde for de aller fleste, og sikrer at barna rekker fotballtreninga.

Kromspeil, doble potter, RS-felger og et lite emblem i grillen og på bakluka forteller forbipasserende at dette er noe ganske annet enn en slapp A4. Det kreves at du vrir om tenninga før du overbeviser alle om at du ikke bare har slengt på RS-styling på en 1.9 TDI.

Visste du at du kan få Audi A4 fra 10 000 kroner? Les mer i Brooms bruktbilguide.

2004 Audi RS6: 749 000,-

RS6
RS6

Klikk her for å komme til annonsen

RS6 er en av de aller mest sinnssyke bilene som noensinne er bygget. Hvor fantastisk kult er det ikke å levere barna i barnehagen, og så ta med bilen ut på racerbanen for å knuse all motstand. Du har til og med plass til en New Foundlander i bagasjerommet når du setter en høyst akseptabel tid på Rudskogen. Ikke at vi anbefaler deg å kjøre som en tulling med en hund om bord, men det er fullt mulig...

Dette er en 2004-modell som står i Bergen. En voksen eier har kjørt den 115 000 kilometer, den har hatt fast garasjeplass og har aldri vært gjennom maskinvask. Eksosanlegget er oppgradert, og i følge annonsen skal den nå ha 520 hestekrefter.

Tre sett felger med. 18-tommers RS6-felger, 19-tommers RS4-felger og 20-tommers sommerhjul fra BBS, som har en nypris på 60 000 kroner. Det koster å være kar, men det er akkurat hva du er i en RS6. En fantastisk blanding mellom praktisk familiebil og hardcore fartsmaskin. Vi kan ikke tenke oss noe bedre enn å pakke bilen full og ta med familien på Europa-ferie i en Audi RS6.

BMW har også en heftig stasjonsvogn. Les test av BMW M5 her

1993 Audi S4: 48 000,-

S4
S4

Klikk her for å komme til annonsen

Ok, dette er ingen RS. Men om det er en ting vår lille brukbilrunde har lært oss, er det at Audis RS-modeller er svinedyre. Og en S4 med 4,2-liters V8er og 280 hestekrefter er ikke noe å kimse av.

Litt arbeid må beregnes før dette blir en strøken bil. Dette er en bil for deg som har verktøykasse, og du har litt å gjøre før du får den EU-godkjent. Men så koster den da også bare 48 000 kroner i innkjøp.

Bakseter er satt inn, men må godkjennes hos Biltilsynet. Det bør ikke by på større problemer da bilen er førstegangsregistrert som varebil i Norge 16.07.97. Bilen står på Ås, en liten times kjøretur utenfor Oslo, og du er fullt velkommen til å ta en titt.

Se da Jan Erik Larssen testet Audi A4 Allroad

PS: Hvis du bare vil lure naboen til å tro du kjører Audi RS, er kanskje det billigste å kjøpe en vanlig Audi A4 fra 90-tallet og style den. Det er flusst av stylingdeler av ymse kvalitet å få hos for eksempel BS Bildeler og Norsk Bildelsenter.