TV 2 i tall

TV 2 er i dag landets største kommersielle mediehus målt i brukeroppslutning og en av landets sterkeste merkevarer.

Nyhetskanalen sumo
Nyhetskanalen sumo

Økonomi og drift

  • Omsetningen i Mediehuset TV 2 var i 2008 på 2 744 millioner kroner, mot 2 614 millioner kroner i 2007
  • Brutto driftsresultat for Mediehuset TV 2 i 2008 ble 314 millioner kroner, 171 millioner bedre enn året før
  • Hovedkanalen TV 2 er motoren i Mediehuset TV 2. Omsetningen i TV 2 AS økte i 2008 med 10,5 prosent til 2 417 millioner kroner
  • TV 2 har ca 830 ansatte, omtrent likt fordelt mellom Oslo og Bergen. TV 2s hovedkontor ligger i Bergen

TV-seeing

  • Nordmenn har aldri før sett mer på tv enn i 2008. Gjennomsnittlig seertid blant alle over 12 år er på nesten tre timer. Det var en økning på hele 20 minutter fra 2007
  • TV 2-kanalene hadde i 2008 en samlet økning i seertid på tre minutter. Gjennomsnittsnordmannen så daglig på TV 2-kanalene i 53 minutter i 2008
  • 56,3 prosent av befolkningen benyttet seg i 2008 daglig av TV 2s programtilbud
  • TV 2 sendte totalt 7733 timer tv i 2008. Daglig sendetid var 21 timer i snitt
  • 98,7 prosent av befolkningen kan ta inn TV 2. Det tilsvarer 3 844 000 nordmenn over 12 år. TV 2 distribueres via analogt og digitalt bakkenett, kabel, satellitt og IPTV


Markedsandeler for TV 2-kanalene

  • Samlet hadde TV 2-kanalene en markedsandel på 30,4 prosent i 2008, mot 32,3 prosent i 2007
  • Blant de kommersielle kanalene er TV 2s markedsandel 63,2 prosent, ned fra 66,1 prosent i 2007
  • Hovedkanalen TV 2 hadde i 2008 en markedsandel på 25,3 prosent, mot 28,9 i 2007
  • TV 2 Zebra økte sin markedsandel fra 2,4 prosent i 2007 til 3 prosent i 2008
  • Markedsandelen i 2008 for TV 2 Nyhetskanalen var 1,1 prosent og for TV 2 Filmkanalen 0,7 prosent

Mer innhold fra TV 2