amk-sentralen (Foto: TV 2)
amk-sentralen (Foto: TV 2)

Småskadde nordmenn krever ambulanse

Ambulanse er blitt et «folkekrav» også når vi skader oss lett. Det fører til økt press på ambulansene. - Bruk oss fornuftig, ber de ambulanseansatte.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Midt-Norge økte antall ambulanseoppdrag med over 2000 i fjor. Og økningen fortsetter i byer og tettbygde strøk.

Forlanger ambulanse

- Det er en tendens at antall haste- og akuttoppdrag øker, sier Morten Dragsnes til TV 2 Nyhetene.

Han er hovedinstruktør i ambulansetjenesten i Trondheim med 14 års erfaring fra tjenesten.

- Folk er vel ikke så mye mer akutt syke i dag, men økningen har noe med krav og forventninger å gjøre. Både hos pasienter og pårørende. Forventningene er skrudd i været. Mange forlanger rett og slett å få ambulanse.

Korrekte opplysninger

Ambulansetjenesten skulle heller ønske seg at vi som ringer 113 kan bli enda flinkere til å gi korrekte og nøkterne opplysninger om det som har skjedd. Da kan operatørene på AMK lettere gjøre en egen vurdering av behovet for ambulanse. I dag kommer det ofte mangelfulle eller ukorrekte opplysninger. Dermed sendes ambulanse for å være på den sikre siden.

- Vi kjører selvsagt heller én gang for mye enn én gang for lite. Men dersom vi kjører én gang for mye 1500 ganger i året, merkes det, sier Dragsnes.

ambulanse (Foto: TV 2)

Går forbi bevisstløse

Det er også en økende tendens til at folk ringer 113 og forteller at det ligger en tilsynelatende livløs person på ei plen eller på et fortau. Når AMK-sentralen spør om pasienten puster, viser det seg ofte at innringer enten har kjørt eller gått forbi pasienten uten å se til vedkommende for å finne ut hvor alvorlig det er. Selv om det da er tvil, må AMK sende ambulanse.

- Vi brukes også for mye til lette skader, sier Dragsnes. Vondt i en skulder, vrikking av en fot - dette er tilstander der man godt kan ta seg til sykehus på andre måter enn i ambulanse.

Kampanje

Også i utlandet har flere ambulansetjenester opplevd det samme. I en av verdens største ambulansetjenester, London Ambulance Service, gikk de ut med en massiv kampanje for en tid tilbake under mottoet «bruk oss mer fornuftig».

- Ingen må være redd for å ringe 113. Men prøv å gi så korrekte opplysninger som mulig. Da kan vi styre ressursene bedre og sikre at de som virkelig trenger det får hjelp, sier Morten Dragsnes.