Jan Erik har kjørt Suzuki Gladius og BMW F800R. (Foto: Minstemann)
Jan Erik har kjørt Suzuki Gladius og BMW F800R. (Foto: Minstemann)

MC til sommeren

Har du lyst på en motorsykkel som ikke skremmer, men bare begeistrer? To av sommerens nyheter er perfekt til formålet!

I siste program for denne gang har Jan Erik tatt med seg to spennende nyheter. BMW F800R og Suzuki Gladius.

BMW F800R

BMW F800R (Foto: Minstemann)
BMW F800R (Foto: Minstemann)

BMW F800R er sykkelen for deg som ikke vil feriere på to hjul. Her er det by og svingete landevei som gjelder. Sittestillingen er oppreist og aktiv, uten å bli slitsom. Den har et lekkert ,nakent design, og vekker oppmerksomhet når den parkeres .

Tyngdepunktet er lavt, og sittestillingen det samme. Trygt og godt i bykjøring for deg som ikke har de lengste bena! Styret har perfekt bredde, men du tar imot temmelig mye vind på motorveien. Om du etter en prøvekjøring ønsker deg kåpe, så velg en annen sykkel.

Girkassa krangler aldri og du har digital girindikator i instrumentet. Endelig er blinklysbryteren standarisert på BMW slik at den ligner det du fra før er kjent med fra andre motorsykler. Motoren er en 2-sylindret rekkemotor på 87 hk, kjent fra flere av BMWs andre modeller, blant annet den populære GS.

BMW har holdt prisene nede og tilbyr også forsikring til svært gunstige priser. Som kjent er det forsikringsselskapet som til slutt avgjør hvilken sykkel du kan kjøpe. 132 000 kroner og BMW F800R er din!

Suzuki Gladius

Suzuki Gladius (Foto: Minstemann)
Suzuki Gladius (Foto: Minstemann)

Suzuki Gladius er på mange måter lik BMW F800R, den er bare enda mer lettkjørt! Motoren er snillere og straffer deg ikke selv om du ligger i 5. gir i 40-sona. Denne motoren har tidligere begeistret meg stort i Suzuki SV og ikke minst i DL V-Strom. Motoren er en råsterk V-twin på 650 ccm som i Gladius yter 72 hk i fulleffektversjon.

Du sitter lavt og trygt med et noe smalere styre enn det BMWen har. Digitalt speedometer er veldig praktisk og langt bedre synlig en det analoge BMW bruker. Gladius er også en såkalt naken desingsykkel ment for de korte koseturene i by og på landet. Til dette passer den perfekt! Du får den i spennende fargekombinasjoner og prisen er 120 000 kroner. ABS-bremser er standard på BMW F800R – det er det ikke på Suzuki Gladius.

Politihjelp

Bent Wigernes fra politiet har hjulpet til med testen. (Foto: Minstemann)
Bent Wigernes fra politiet har hjulpet til med testen. (Foto: Minstemann)

På denne testen hadde jeg med meg Bent Wigernes. Bent jobber i politiets trafikkorps, og tilbringer arbeidsdagen på motorsykkel året rundt! Han er dermed godt kjent med BMW, siden dette er politiets valg .

Han uttalte av BMW F800R var en svært fin, lettkjørt og morsom sykkel med klart slektskap til sine søsken i politistallen. Bent er høyere en meg (skal ikke mye til!), men fant seg likevel godt til rette på den lave motorsykkelen. Han syntes riktignok fothvilerne kom litt høyt opp, og dermed gv en noe krapp vinkel i bena. Bent kunne trygt anbefale BMW F800R til alle som for første gang skulle ut i trafikken på 2 hjul.

Bent hadde mye av det samme å si om Suzuki Gladius, men opplevde den som ENDA mer lettkjørt enn BMW. Han mente motoren var særdeles smidig og hadde veldig med kraft helt fra bunnen av. Styret ble en tanke smalt, men sittestillingen forøvrig var optimal. Bent syntes at begge syklene hadde et forholdsvis hardt sete! På spørsmål om hvem Bent ville anbefale denne sykkelen til, svarte han: «Den er for nybegynneren, og ikke minst trygghetssøkende jenter: løp og kjøp!»

Bent Wigernes er en svært sympatisk politimann som er meget erfaren og kunnskapsrik når det gjelder motorsykkel. Han er entusiast, men trygghetssøkende i alt han gjør på motorsykkel. Det må han være, når han kjører utrykkning på 2 hjul i tett Oslo-trafikk både sommer og vinter!

Bent sitt svar på hvorvidt det er farlig å kjøre motorsykkel eller ikke, betegner han som person godt: «Overhodet ikke! Det handler bare om å være våken, konsentrert og å gjøre de riktige tingene!»

Broom,broom Jan Erik