Magne Lønningen (59) har et hjerte som banker varmt for gamle og sjeldne Volvoer. (Foto: Rune Johansen, BA)
Magne Lønningen (59) har et hjerte som banker varmt for gamle og sjeldne Volvoer. (Foto: Rune Johansen, BA)

Hekta på elegante Volvoer

På Broom-forumet har "Maglon" fortalt om de sjeldne Volvoene sine. Her er han i virkeligheten: Se Magne Lønningens unike samling!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den bilglade 59-åringen fra Sotra har alltid kjørt Volvo, men det var først i 1997 at interesse gikk over til lidenskap for svenskenes coupémodeller. Da gikk Lønningen nemlig til innkjøp av en 1961-modell Volvo P1800.

- Jeg har alltid vært interessert i biler. Vi bruker å si at familien er arvelig belastet når det gjelder interessen for Volvo. Begge brødrene mine kjører slike biler, og begge har hver sin Volvo P1800, sier Lønningen til Bergensavisen (BA).

Les også: Den ukjente Volvoen

I løpet av de siste årene har også to italienskbygde smykker fått plass i garasjen til Lønningen på Sotra, nemlig en Volvo 262 C Bertone og en Volvo 780 Bertone. Bruksbilen er en Volvo C70.

Over 40 Volvoer

Lønningen regner med at familien til sammen har hatt om lag 40 Volvoer.

- Far kjøpte sin første Volvo PV i 1960. Og siden har det vært Volvo i familien vår, sier Lønningen.

Mest fornøyd er han med sin 1987-modell 780 Bertone. Som ny var bilen priset opp i himmelen; 780 000 kroner måtte interesserte bilkjøpere ut med for å kunne legge nevene på rattet til doningen. Likevel ble det solgt fem stykker i Norge. Lønningen kjøpte sin bil som brukt i 1998. Bilen har passert 280 000 kilometer, og har hele veien gått som en klokke.

780 som bruksbil

Magne Lønningen (59) har et hjerte som banker varmt for gamle og sjeldne Volvoer. (Foto: Rune Johansen, BA)

Interessen for Volvo tok seg opp da Lønningen skiftet jobb og fikk mer fritid. I dag jobber han som adjunkt ved Årstad videregående skole.

- Jeg trengte en privatbil. Tilfeldigvis kom det en Volvo 780 Bertone til salgs. Bilen er designet og bygget av Bertone-fabrikken i Italia, sier han.

Lønningens 780 Bertone er den første bilen av sitt slag som kom til Norge. Det var Volvo Norge som eide bilen de to første årene. Chassiset, motor og drivlinje er identisk med Volvo 760, og karosserimessig er det kun dørhåndtakene som er lik.

Lønningen hadde 780-en som bruksbil i tre år. Da fant han ut at den var for flott til et slikt formål, og gikk derfor til anskaffelse av en Volvo C70.

Les 780-diskusjonen på Broom-forumet - klikk her

Verdensrekord

I disse dager legger Lønningen turen over fjellet til P1800 biltreff på Koppang i Hedemark. På spørsmål om han er redd for at veteranbilen vil bryte sammen på en så lang kjøretur, svarer han følgende:

- Bilen er EU-godkjent, og den har den samme type motor som står i bilen til den pensjonerte amerikanske læreren Irv Gordon, som kjøpte sin P1800 som ny i 1966. I dag har amerikaneren rekorden i Guiness rekordbok for verdens lengst kjørte bil. Han har passert tre millioner kilometer, og ennå bruker han bilen!

Magne Lønningen (59) har et hjerte som banker varmt for gamle og sjeldne Volvoer. (Foto: Rune Johansen, BA)

Senere ser Lønningen fram til Volvo-treff i Ål og Jotunheim-treff i Heidal. Interessen for Volvo er blitt mer enn bare bilene. Som medlem i diverse Volvo-klubber og Bergen Veteranvogn-klubb betyr det sosiale like mye.

Her er Magnes Volvo-perler

Magne Lønningen (59) har et hjerte som banker varmt for gamle og sjeldne Volvoer. (Foto: Rune Johansen, BA)

Den svenske bilprodusenten har opp gjennom årene laget en rekke flotte vogner. Her ser vi nærmere på Magne Lønningens modeller:

Volvo P1800: Dette er rett og slett et smykke av en bil. Den ble verdenskjent da Roger More brukte bilen i TV-serien «Helgenen». Skuespilleren kjørte også rundt i en P1800 privat.

De første 6000 bilene ble bygget på Jensen-fabrikken i England. Produksjonen foregikk fra 1961 til 1963. Da ble produksjonen flyttet til Sverige. Det var designkontoret Frua som fikk æren for bilens design. Det var svenske Pelle Petterson som tegnet bilen. Han var ansatt ved det italienske designkontoret på den tiden.

Les også: Sportsbil til 100 lapper

Magne Lønningens bil er en 1961-modell P1800. Bilen fremstår som helt autentisk. Den har en B18 motor som yter 100 hestekrefter, samt elektrisk overdrive. Lønningen importerte bilen fra San Diego i 1997. Det finnes i dag cirka 400 P1800 i Norge i dag. På verdensbasis er det totalt produsert cirka 37 000 biler.

Volvo 262 C Bertone: Dette er en sjelden bil å se i Norge. Bilen er produsert av Bertone i Italia og designet av Jan Wilsgaard, designsjef hos Volvo fra 1950 til ut på 90-tallet. Produksjonen av 262 C Bertone startet i 1977 og foregikk til 1981. Det er laget totalt 6600 biler. I Norge finnes det 25 slike biler.

Magne Lønningen (59) har et hjerte som banker varmt for gamle og sjeldne Volvoer. (Foto: Rune Johansen, BA)

Volvoen er utstyrt med en 2,8-liter V6 PRV-motor. Motoren er resultatet av et samarbeidsprosjekt mellom Peugeot, Renault og Volvo. Den yter 140 hestekrefter, og er koblet opp mot en automatkasse. Utgangspunktet til 262 C Bertone er Volvo 240. Taket er kappet og det er designet ny topp på bilen. Lønningen kjøpte sin 1981-modell 262 C Bertone i 2006 fra Florø.

Volvo 780 Bertone: Også denne bilen er utstyrt med 2,8-liter V6 PRV. Motoren yter 158 hestekrefter. Bilen kostet 780 000 kroner som ny i Norge i 1987. Lønningen kjøpte bilen i 1998. Det er laget totalt 8800 stykker 780 Bertone. Produksjonen foregikk fra 1986 til 1991. Det finnes cirka 25 biler i Norge.

Volvo C70: Dette er en 1999-modell C70. Lønningen kjøpte bilen fra Tyskland i 2001. Han importerte bilen selv. Det er laget om lag 25 000 biler i coupeutgave og tilsvarende i cabrioletutgave. Produksjonen foregikk fra 1997 til 2002. Volvoen har en 2,4-liter rekke fem-motor som yter 193 hestekrefter.

Magne Lønningen (59) har et hjerte som banker varmt for gamle og sjeldne Volvoer. (Foto: Rune Johansen, BA)

(ANB)