Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Snart  klar for sommerferie i kul bil - og kule biler har ofte lite bagasjerom...  (Foto: www.autobolg.uk)
Snart klar for sommerferie i kul bil - og kule biler har ofte lite bagasjerom... (Foto: www.autobolg.uk)

Gratulerer med dagen - Capri!

Det er i disse dager 40 år siden vi så den første gang: Folke-sportsbilen Ford Capri.

Med Capri forsøkte Ford å følge samme mal som noen år tidligere var gjort med kjempesuksessen Mustang. Man brukte stort sett deler som allerede var i hylla,og pakket det inn i et lekkert karosseri. Mye av mekanikken i Capri stammer fra Cortina, men også elementer fra andre Ford -blant annet bidro Taunus med motorer.

OBOS-Mustang

Karosseriet på Capri har også en del til felles med den eldre og sterke fetteren fra andre siden av Atlanteren. Langt panser, smal, men bred grill og en kort hekk med litt skarp avslutning. Også den tydelige profillinjen langs den elegante karosserisiden kjennes igjen. Men prisen var en helt annen. Det var vel derfor ikke helt ufortjent at den fikk navnet OBS-Mustang.

Hvis du tidlig på -70 tallet sto der med Caprien din, iført brun kordfløyelsbukse med kjempesleng, gigantiske skjortesnipper og tidsriktig kinnskjegg - så var du utvilsomt en av de aller tøffeste gutta i gata!

Her er en kort oppsummering av de tre forskjellige Ford Capri generasjonene:

Ford Capri Mk 1. (1969 – 1974)

Dette er selve ”ur-Caprien” som allerede er en klassiker. Capri ble vist første gang på bilutstillingen i Brussel i 1969, og utrolig nok var den til salgs i butikkene allerede måneden etter! Den skulle egentlig hete Colt, men fikk ikke det navnet på grunn av at Mitsubishi allerede hadde registrert varemerket. Bilene ble produsert både i England og Tyskland. De britiske bilene med den velkjent ”Kent-motoren”, mens de tyske hadde V- motorer fra Taunus. Etter hvert kom den også i GT- og hårete RS-utgaver. Den hadde sammen med Lotus Cortina og BDA Escorter suksess på racerbaner rundt om i verden.

Ford Capri Mk 2. (1974 -1977)

I februar 1974 var det klart for andre generasjon. Den fikk nå en stor kombi-bakluke og ble mer praktisk. Den var også noe større enn forgjengereren, fikk helt nytt dashbord og mindre ratt. Motorene varierte fra 1,3-liter på 55 hk og opp til V6 på 3 liter. Mk 2 fikk en del kritikk for at den ikke var så sporty, og litt kjedeligere enn sin forgjenger. For å bøte på dette, lagde Ford en John Player Special edition i -75. Denne utgaven er et ettertraktet samlerobjekt i dag. Mk2 har vært den minst populære i samlerkretser så langt, men nå er interessen for denne modellen også økende – og prisene på vei opp.

Ford Capri Mk 3. (1977 – 1986)

Ford Capri Mk 3, her i den populære 2,8 injection utgaven (Foto: Ford)

Etter kun tre år var det klart for neste generasjon Capri. Og med denne Caprien traff Ford spikeren på hodet igjen. Karosseriet var slankt og samtidig muskuløst. Og som vanlig fra Ford på den tiden, var motor-utvalget bredt. Både 4-sylindret rekkemotor og V6 var å finne under det lange panseret med ”bulen” på. I 1981 dukket Ford Capri 2,8 injection opp, og det var noe av det tøffeste man kunne eie da. Den går helt klart over i historien som en klassiker.

Brukt Ford Capri:

Alt det mekaniske på Ford Capri er enkelt. Bilene er fra tiden før mystisk, skummel og avansert elektronikk gjorde sitt inntog i bilverdenen. Capri er derfor perfekt som hobbybil. Deletilgangen er stort sett veldig god, og særlig i England får man kjøpt det aller meste nytt – til priser som er å leve med. Det man skal være oppmerksom på, er at enkelte karosserideler kan være svært vanskelige å få tak i, og det samme gjelder interiør. Rust er jo et vanlig fenomen på gamle biler – og Capri er ikke noe unntak i så måte.

Ford Capri GXL. (Foto: Ford)

Det er sjelden mer enn en håndfull biler til salgs i Norge. Mange av disse igjen er objekter. Prisene starter på ca 5000 kroner, men da må du nok regne med å måtte både skru og sveise litt. En bil i grei bruksstand får du for rundt 25 000 kroner, mens skikkelig fine og restataurerte biler koster fra ca 45 000 og oppover. GT, RS, 2,8i og andre populære modeller kan koste betydelig mer.

Nye Capri-modeller?

Det har med jevne mellomrom gått rykter om nye Capri-modeller fra Ford - uten at så har skjedd. Ford sier selv at Capris liv vil fortsette kun mellom historiebøkenes permer. Puma og Probe er andre coupe-modeller som Ford har forsøkt seg med, men uten å være i nærheten av Capris suksess.

Til tross for at siste Capri trillet av samlebåndet for 23 år siden, så lever den i beste velgående. Flere Capri-klubber rundt om i verden sørger for det. Og 40 års-jubileet feires med ustillinger, treff og stor festivitas rundt omkring. Vi i Broom redaksjonen gratulerer også så mye med jubileet!

PS: Eier du en Ford Capri? Da vil vi veldig gjerne høre fra deg! Send bilder av bilen og noen linjer om den til redaksjonen@broom.no.

Linker:

For den norske Ford Capri-klubben - klikk her

For den engelske Ford Capri-klubben -klikk her

Ford Capri er skikkelig tøffe biler! (Foto: www.happypress.de)