bobil1
bobil1

Går til kamp mot bobilbransjen

Julius Jensen fikk medhold i Forbrukerrådet til å få hevet kjøpet av sin bobil, men selgeren nekter å gi seg. Nå tar Julius opp kampen mot bobilbransjen.

I april avslørte TV 2 hjelper deg at godt over halvparten av norske bobileiere kjører ulovlig på norske veier. Mange av bobilene som selges er nemlig så tunge i seg selv at de med passasjerer om bord gjør det så å si umulig å reise på lengre turer, uten å overstige den lovlige maksvekten på 3500 kg.

Les også: Kjører du ulovlig?

Anne Lise og Julius Jensen har de to siste årene kjempet en tøff kamp mot bobilselgeren Cabo AS for å få hevet kjøpet.

Den brukte bobilen som de kjøpte til nesten en halv million kroner viste seg nemlig å være så tung at de ikke kan ta med seg familien med bagasje på tur, uten å bryte loven.

Se hele innslaget her

302088

Nekter å heve kjøpet

Da TV 2 hjelper deg tok med ekteparet Jensen for å møte selgeren Arnfinn Skjalg Johnsen i Cabo AS, ville han ikke la Jensen få hevet kjøpet før Forbrukerrådet hadde kommet fram til en avgjørelse.

Forbrukerrådet har nå gitt ekteparet Jensen medhold i deres klage og foreslår at de får hevet kjøpet og tilbakebetalt 560.000 kroner.

– Vi hadde jo regnet med det, men vi er likevel veldig glade for at vi har fått medhold i våre krav, sier Julius Jensen til TV 2 hjelper deg.

Men bobilforhandleren som også er daglig leder i Cabo AS nekter likevel å la familien få hevet kjøpet.

– Forbrukerrådet er jo en subjektiv instans som da behandler saken på grunn av klager fra kunden. I svarbrevet som vi har fått så lyser det jo igjennom at de ikke har denne objektive holdningen, sier Skjalg Johnsen.

Viktig prinsippsak

Etter råd både fra Forbrukerrådet og fra sin egen advokat Knut Hegg velger nå ekteparet Jensen å bringe saken videre inn for Forbrukertvistutvalget.

– Når vi nå går videre så har det kostet oss både tid og penger. Og jeg føler ikke at jeg jobber kun for min egen sak, sier Jensen.

Jensen er litt skuffet over manglende støtte fra Norsk Caravan Club og fra NAF som han mener burde ha vært mer interessert i å belyse denne problemstillingen.

Det hersker nemlig liten tvil om at flere bobileiere har havnet i samme situasjon som ekteparet Jensen. Det bekrefter også bobilforhandleren.

– Det her er jo ikke én sak. Det her gjelder jo 10.000 til 20.000 kunder i Norge, slår Skjalg Johnsen fast.

TV 2 hjelper deg påpeker overfor bobilforhandleren at det er han, og ikke bransjen, som har et ansvar overfor kunden.

– Det har jeg ikke benektet, men her er det jo en prinsippsak så det er jo klart at det her er jo noe som resten av bransjen er interessert i. Hvis dette her går videre så blir det nok en bransjesak ut av dette, sier Skjalg Johnsen.