Per Gynts Rike

Prøv deg på terrengsykkel...

....Lillehammer-regionen.

Dette er et av de mest tradisjonelle turistområdene i Norge, med destinasjonene Skeikampen, Kvitfjell, Gålå, Fefor og Espedalen.

Området tilbyr unike naturopplevelser og det meste av aktiviteter både sommer og vinter. Turistvegene, de mange setervegene og gode stiene, egner seg svært godt for sykling. Sykkelruta «Peer Gynts Rike Rundt» binder de ulike destinasjonene sammen. Du kan sykle med den farten du selv ønsker, og bo på høyfjellshotell, fjellstuer eller hytter.

Turen går i variert høyfjellsterreng og seterlandskap, gjennom snaufjell og fjellbjørkeskog med mange vann og innsjøer, mens Jotunheimens og Rondanes 2000 meters topper preger synsranden.Sommer som vinter sørger flere aktivitetsselskaper for et rikholdig tilbud av organiserte aktiviteter, dersom du har ønsker om spesielle opplevelser. Flere av de mange alpinanleggene gir også tilbud om utforsykling med frakt av både deg og sykkelen i stolheis til startpunktet.

Flere opplysninger finner du på:
www.peergyntsrike.com

www.ruten.no Ruten Fjellstue 61 29 73 20
www.strand-fjellstue.no Strand Fjellstue 61 28 57 20
www.norske-bygdeopplevelser.no +47 61 28 99 70

Det anbefales å ta med fottur- og sykkelkartet for Gålå, eller turkartet Gålå-Kvitfjell-Skei på turen.

Husk å ferdes i naturen med omtanke for miljøet og ta med deg alt søppel hjem. God Tur!

Peer Gynt Rike rundt

Start: Hvor som helst på rundturen, men beskrivelsen starter på Skeikampen.

Fra Skeikampen følger en Peer Gynt vegen nordvestover til Fagerhøi. Ved Fagerhøi forlater en Peer Gynt vegen og følger setervegen ned mot Vendalen. Ved nordenden av Vendalsvatnet tar en av fra setervegen og over på hytteveg/kjerreveg østover til Svinslåa setergrend.

Herfra følges setervegen nordover til Skardtjønnet hvor en tar av mot Strandseter og mellomstasjonen i Kvitfjell. Fra Kvitfjell følges samme trase tilbake til Svinslåa hvor en tar sykkkelstien nord om Digeråsen og videre inn på setervegen fra Fagerhøi. Denne følges et lite stykke nordvestover før en tar setervegen mot Nysetra og Gålå og kommer inn på Peer Gynt vegen igjen ved Toftsetra. Derfra videre fram mot Gålå og Peer Gynt vegen videre langs Gålåvatnet mot Fefor over Lomsetra og Hattdalsseter til Espedalen, hvor en kommer inn på RV255 som følges sørøstover langs Breisjøen og Espedalsvatnet.

Videre forbi jettegrytene «Helvetet» ned til Svatsum. Ta av fra RV255 og følger setervegen opp gjennom Dørdalen til Toftomsetra og Frøysesetra før en kommer tilbake til Skeikampen.

For de fleste vil dette være en flerdagerstur, der en kan overnatte på hotell/turisthytter underveis.

Total distanse 142 km
Total stigning 2100 m
Nivå Svart / hard eller del den inn i etapper mellom destinasjonene i Peer Gyntsrike

1. Peer Gyntvegen

Start: Skeikampen eller Espedalen, eller hvor som helst på vegen mellom Skeikampen og Espedalen. Beskrivelsen starter fra Skeikampen. Fra Skeikampen følger en Peer Gynt vegen nordvestover gjennom flott høyfjellsterreng. På veien fram til Gålå passeres Fagerhøi og Toftsetra. Deretter ruta går ned til Gålåvatnet for deretter å stige igjen opp mot Fefor. Fra Fefor går ruta fram i slakt terreng fram til Lomsetra, for så å gå med god stigning opp til Hattdalsseter, før en kan trille ned mot Espedalen.

Total distanse 56 km
Total stigning 970 m
Nivå Rød / medium. En fin dagstur fra en destinasjon til en annen. Deler av denne går inn til Fagerhøi og er en kjempefin familietur i fantastisk landskap.

2. Skeikampen rundt

Turen starter med en bratt stigning opp på toppen av Skeikampen, 1124 moh. Et godt alternativ er å ta med sykkelen på stolheisen opp til toppen. Billett må kjøpes.

Fra toppen starter fin og teknisk krevende sti med flott utsikt i alle retninger langs ryggen nordover på Skeikampen. Fra Avlundskampen er det et bratt parti der det anbefales å gå av sykkelen før man tråkker nedover til stikryss der en tar til venstre for å følge orange sti sydover igjen til sentrum av Skei. En vil krysse flere heiser, bekker og skinedfarter. Siste stykket fra Skei Appartment sykler en Peer Gyntvegen.

Total distanse 12,4 km
Total stigning 420 m
Nivå Rød / medium. Teknisk sykling

Skeikampen- Austlid-Nustad-Skeikampen

Tur på grusveg. Sykle fra Skei til Austlid Fjellstue. Frivillig on en ønsker å sykle rundt Veslesetervennet. I sørøst-enden av vannet tar det av grusveg østover. Pass på at en ikke sykler forbi Bjørga sørover, da har man syklet feil. Hold på vegen som går gjennom Langmyra og svinger seg slakt nedover forbi skog og noen åpne marker.

Før de bratte nedoverbakkene og gårdene kommer til syne skal en ta første grusveg til venstre oppover mot Skei igjen. Sykle på denne helt til en kommer til en betongbru som går over Skeiselven. Kryss denne, og ta til vendtre på asfaltert veg. Sykle de 3 gjenstående kilometrene opp til Skei.

Total distanse 17 km
Total stigning 319 m
Nivå Grønn. Fin familiesykling

Kvitfjell

3. Gumpenrunden:

På fine grusveger fra Gudbrandsgard hotell går vegen nordvestover i flott fjellterreng. Ruta kommer inn på en godt opparbeidet og bred sti i kupert terreng over til fjellvegen mellom Svinslåa og Nysætra.

På veg mot Nysætra får noen slake utforbakker og kjempeutsikt inn i Rondane. Runden fortsetter videre mot Ormsætra, men tar av i krysset mot Breidstultjønnet. Her fortsetter ruta videre på gammel ferdselsåre over til Gumpen. Traktorvegen fører videre mot Svinslåa mellom Digeråsen og Storhaugen. I vakre og gamle seteromgivelser har man et flott skue ned til Kvitfjell vest, Slagsfjella og Storfjellet i sør. Fra Svinslåa følger man setervegen tilbake mot Nysætra med utforkjøring i lett terreng tilbake til utgangspunktet Gudbrandsgard hotell.

Total distanse 21,5 km
Total stigning 386 m
Nivå Grønn-blå. Fin tur for hele familien

4. Digeråsrunden:

Ruta går i lett og nydelig fjellterreng på fin fjellveg, traktorveg og gammel ferdselsveg gjennom fjellskogen og åpne setertufter.

Runden om Digeråsen er en fin forlengelse av Gumpenruta. Ta inn første traktorveg fra Gumpen som går i nordvestlig retning og over til Vendalen og Vendalsvannet. Ta inn setervegen mot Svinslåa. Med utgangspunkt Gudbrandsgard tråkker man den fine grusvegen opp en liten bakke for så å få en behagelig utforkjøring, før man runder på nedsiden av Hestknappen og tilbake på østsiden av Kvitfjell.

Total distanse 26,5 km
Total stigning 494 m
Nivå blå. Fin tur for hele familien

5. Skardbua-Fagerhøi

Ved Skardbua begynner terrengsyklingen på kjempefine og krevende stier som går opp mot Slagfjella og videre mot Røgnhøgda før man faller ned mot Fagerhøi. Stiene er til tider meget krevende, og gir en skikkelig utfordring for den sykkelfrelste.

Noen partier kan absolutt være vanskelige og bratte, slik at man i blant må gå av sykkelen og trille enkelte partier. Vel over snaufjellet og opp på Røgnhøgda har man fantastisk utsikt til Rondane, Synnfjellet, Jotunheimen og resten av Peer Gynt riket. Nedfarten fra Røgnhøgda og ned mot Fagerhøi byr på en herlig fartsfylt utforkjøring på smal og fin sti. Fra Fagerhøi triller man lett på veg ned til Vendalen og følger ruta om Digeråsen inn til Svinslåa og tilbake til utgangspunktet.

Total distanse 46,7 km
Total stigning 923 m
Nivå svart /hard.For de som vil inn i fjellet på små men herlig tekniske stier.

Gålå

6. Årstulrunden

Fra Gålå Handel følges Peer Gynt veien østover, forbi Storstultjern, Ravdalstjern, Skjervangen og til krysset ved Toftseter. Ta herfra seterveien til høyre mot Lauvåsen. Veien videre til Bjørnhaugen byr på en del stigning og deretter utfor til krysset ved Årstulen (Herfra kan man ta en avstikker til Kristenseter, som ligger idylisk til (ca 6 km t/r).

Fra Årstulen vil veien nordover føre over Triltåsen tilbake til utgangspunktet. Fin dagstur for hele familien, hovedsakelig på god setervei og bilvei. Kan utføres på vanlig sykkel.

Total distanse 25,3 km
Total stigning 483 m
Nivå blå. Fin tur for hele familien.

7.Gålåvatnet rundt

Ruta starter fra Fefor høyfjellshotell østover og ned gamlevegen mot Vinstra. I vegskillet mellom bygda og Gålå går det også inn en liten seterveg mot Vollsætra.

Ruta følger denne inn til Sand på sørøst siden av Gålåvannet. Følg en liten stistubb over til skogsbilvegen som fører ned til skianlegget på gålå og ut på hovedvegen. Ta til venstre nordover igjen på fin grusveg opp til Peer Gyntvegen.

Følg asfalten en liten bit til Peer Gyntvegen tar av mot Fefor og følg denne gjennom fjellskogen og åpent landskap på veg tilbake til Fefor. En fin familierute på lett underlag gjennom fjellskog og seterlandskap.

Total distanse 20,9 km
Total stigning 347 m
Nivå Grønn. Fin tur for hele familien.

God tur!

Prøv deg på downhill: Opplev Hafjell

8. Hafjell Bike Park

Hafjell Bike Park har blitt kjent som en av Norges beste arenaer for downhillsykling. Sykkeltrasèene som har en høydeforskjell på 830 m, er av varierende vanskelighetsgrad med alternativer for den mest vågale til den som ønsker en myk innføring i sporten.

Snorre Pedersen er parkens arkitekt. Han startet byggeprosessen med Norgescupløypa som ble klar til Norgescupen i 2003. De tre siste sesongene har han hatt hodet enten i grøfta eller i hjelmen, bygget og testet det som er blitt til Norges råeste utforpark. Hopp, dropp, broer, doseringer, steiner og polstringer. Alt er nitidig tilrettelagt i løyper av ulik vankelighetsgrad.

Prøv spennende downhill sykling i Hafjell! Et av verdens råeste downhill anlegg som passer for alle ferdigheter. Ta med deg familie eller venner og ta utfordringen!

Terrengsykling Hafjell

Nå er Hafjell klare med offisiell Birkebeinertest for sykkel.

Man kan teste formen når man vil i ei nesten 40 km lang løype som starter på Mosetertoppen (toppen av Gondolen) og går forbi Nedre Moksjøen opp Li-Hornsjøveien inn mot Hornsjø og ned Hitvegen mot Pellestova, før Pellestova tar man inn til venstre mot Reina og Kriksvika.

På Ytre Reina tar man ned mot Nordseter. Inn til høyre i nedkant av P-plass på høyresiden av veien inn mot Grøtåsen. Følg veien helt til den går over i sti, her må det bæres litt i 2-300 meter, følg deretter stien i ca 2 km og ta til venstre på grusvei. Her kjører du i noen kilometer til stien tar av inn til høyre mot Hafjell.

Her kommer man inn på et stiparti i ca 2 km før man tar til høyre på asfaltveien opp mot fjellet noen hundre meter. Kjør gjennom bommen og ta første vei inn til venstre (skiltet Hafjell) følg skiltingen mot Hafjell og Mosetertoppen.

Kart over ruta får du i Bike Shopen.

Lista lagt av birkenfavoritt Lars Ragnar Manengen

Lars Ragnar Manengen, en av Norges beste terrengsyklister la endelig lista for løypa med tiden 1.31.49. Estimerte merketider finner du under. For å se hva du ligger an til på Birkebeinerrittet må du dele tiden din på 0,53. Underlaget var greit, men litt vått.

GPS med sammenligning mot tiden 1.44.15 får du leid ferdig programmert hos Hafjell Bike Shop

9. Familieturen Hafjell - Lillehammer

Ta turen opp gondolen i Hafjell sammen med hele familien og sykle ned til Lillehammer sentrum gjennom trolsk natur.

Fra Mosetertoppen stiger du av gondolen hvor dere kan ta en liten rast og beskue utsikten utover Gudbrandsdalen og Øyerbygda før dere vender sykkelsetet mot Lillehammer. Ruta går på fine grusveger sørover til Hundersetervegen. Der knekker den av rett nedenfor bommen mot Gropmarka og over til Balbergkampen.

På fin sti gjennom skogen får barna en artig og utfordrende opplevelse. Det kan tenkes at man må gå av i blant hvis det blir for vanskelig. Etter et par kilometer i den trolske skogen går veien videre nedover på fin skogbilveg nedover mot Balbergskaret. Den siste biten ned til asfaltert veg er ganske bratt. Vær forsiktig for eventuelt møtende biler på den siste strekningen ned til byen Lillehammer.

Det går buss fra Lillehammer skysstasjon opp til Hafjell som tar sykler.

Utleie sykler Lillehammer gjøres på Sport 1 butikken rett ovenfor Skysstasjonen eller i Hafjell.

Se flere opplysninger på www.hafjell.no eller www.lillehammer.com for booking.

1 espenhaakenstad (Foto: Espen Haakenstad)
2 espen_haakenstad (Foto: Espen Haakenstad)
8 Esben Haakenstad 5 (Foto: Espen Haakenstad)
9 espenhaakenstad (Foto: Espen Haakenstad)