Helene Uri  (Foto: Parkas / TV 2)
Helene Uri (Foto: Parkas / TV 2)

Sjusjøen - Lucky Næroset - Prøysens Rike - Nes - Helgøya

Denne turen tar deg fra fjellområder og seterlandskaper til herskapelige og jordnære omgivelser.

Denne turen tar deg fra fjellområdet og seterlandskapet på Sjusjøen, forbi Tretopphytta, videre til Fristaten Næroset og Prøysens rike før du ender opp i herskapelige og jordnære omgivelser på Nes og Helgøya.

Turen passer som en to - tre dagers tur. På Sjusjøen kan du leie hytter hos Sjusjøen Hytteutleie www.sjusjoen.no Sykler leier du hos Sjusjøen Sport & Aktiviteter - tlf 62 36 30 04.

Fra Nes kan du sykle i retning Hamar eller følge Mjøstråkk mot Lillehammer. Transport tilbake til Sjusjøen; ta kontakt med Roar Lien hos Sjusjøen Sport & Aktiviteter.

www.sjusjoen.no
www.sjusjoen-sport.no

Sjusjøen

Sjusjøen har flott turterreng, fjellvann og vassdrag som frister både til bading og fiske. Her er det et nett av stier og sykkelveier på kryss og tvers som passer for hele familien. Ønsker du å prøve fiskemulighetene langs ruta, kan fiskekort kjøpes flere steder bl.a. på Vertshuset Fjellheimen, Sjusjøen Infosenter, Kiwi og bomstasjonene.

Denne turen starter fra Kiwibutikken på asfaltert vei ned til høyre.Ta av på grusvei opp til venstre ved Sjusjøen Infosenter. Langs veien er det lagt til rette med fiskeplasser og rasteplasser. Du passerer Sjusjøen Skisenter og en 10 km rulleskiløype for langrenn og skiskyting. Sjusjøen Café har åpent hele året.

Etter å ha syklet i fjellskog og langs setervoller med lyden av sauebjeller, er du etter noen få kilometer nede ved elva Finnøla og en idyllisk, liten rasteplass. Dette er en god ørretelv med fine teltplasser flere steder. Etter at du har krysset elva holder du til venstre i krysset. Etter ca 1 km, se etter en liten setervei på høyre side. Sjusjøen var opprinnelig ei tradisjonsrik setergrend og etter ca 300 meter er du på setervollen til Engevangen. Seteridyllen er på 90 mål og den største i Ringsaker kommune.

Ute på veien igjen er det ikke langt til Mesnabekken Gård og Pensjonat, som ligger vakkert til i solhellinga med utsikt over Sør-Mesna. Her kan du både velge selvhushold og servering hvis du overnatter. Like nedenfor ligger Mesna Islandhest Senter, som tilbyr rideturer (forhåndsbestilling) samt kanoturer på Sør-Mesna. På området ligger det også en flott badeplass. Like etter senteret passerer du en lokal mini-trollpark laget av Pauline Li. Hagevandring kan gjøres etter avtale med Mesna Islandhest Senter.

Fortsett videre til Bergundhaugen bomkryss. Ta opp til venstre retning Åstadalen, Brumunddal og Ljøsheim. Ved neste kryss, til høyre retning Brumunddal og Dempeni. Etter ca 1 km krysser du elva Vievelstad og rasteplass ved et skogshus.

www.sjusjoencafe.no
www.mesna-islandshest.no

Tretopphytta

Etter ca 2 km kan du ta av til høyre mot Tretopphytta, hvis du ønsker å overnatte i landets mest originale vandrerhjem. I trekronene åtte meter over bakken er hytta festet i fire 2-300 år gamle, kraftige og store furuer. Den 12 kvadratmeter store hytta har sengeplass for inntil seks personer, kjøkkenkrok med gassbluss, kjøleskap og vaskekum.

Inne er det både gassovn og peisovn, og på den ni kvadratmeter store terrassen har du panoramautsikt mot Stormyra, og kan oppleve dyrelivet på nært hold. På terrassen har du nærkontakt med både ekorn og fugler og muligheter for bål og grilling. For mer info og bestilling av overnatting, tlf 909 33 356. Ønsker du å få servert mat «på døra», ta kontakt med Sjusjøen Café.

Eller du kan fortsette videre 3 km til Dempeni. Her i krysset lå det et sagbruk som i dag er overnattingssted for elgjegere. Til venstre kan du gjøre en avstikker på 3 km til Dempenivann, for fiske og rast i ljørkoia. Fra Dempeni tar du til høyre på bomvei retning Aursmoen seter. På venstre side er Lankloppmyra. Her er det fortsatt rester etter torvutvinningen på 30-tallet.

www.camp3.no

Fristaten Lucky Næroset

Etter noen kilometer på grusvei i furu- og granskog hvor det er store muligheter for å møte elgen, nærmer du deg sivilisasjonen igjen og er du framme ved Klyftmoen, hvor du tar til høyre i krysset på asfaltert vei. Fortsett nedover til Rv 216 retning Moelv og nå er du på god vei inn i Fristaten Lucky Næroset.

Et ønske om å bevare barneskolen, skapte engasjement i skolekretsen. I stedet for å klage over nedleggingsplaner og utarming, oppnådde innbyggerne i Næroset på kort tid kultstatus for sine uvanlige tiltak for å snu negativ tankegang til muligheter og moro. Fristaten Lucky Næroset har opprettet egen regjering bestående av litt uvanlige ministre; Fantasiminister, innviklingsminister, kan-kan minister og helseminister (helser på alle nykommere i bygda), for å nevne noen.

Det første du kommer til er en noe uvanlig rasteplassen; den underjordiske flyplassen Lucky Næroset UnAirport. Flyplassministeren kan du møte på bygdas berømte Kiwibutikk.

Når du kommer til Kiwibutikken, kan du ta til høyre. Her i enden av innsjøen Næra, er Næroset båthavn og en idyllisk kanalpark med grillplass og campingmuligheter. Vil du prøve å fiske etter gjedde og abbor er også det mulig (fiskekort fås kjøpt på Kiwibutikken; kr 80,-/døgn).

Mellom Kiwibutikken og parkanlegget på høyre side av riksveien fortsetter du videre på Kvisslevegen (grusvei), som går langs den strie Moelva. Gjør et stopp ved Kvisla brug ved Kvislafossen. Her var det møllebruk fra 1723. Fra slutten av 1800-tallet til 1986 var det både mølle, sagbruk, snekkerverksted og smie her. Inventaret står som da virksomheten ble nedlagt.

Fortsett videre og snart er du ute på den noe trafikkerte riksveien igjen. Ved Kvernstuebrua tar du venstre retning Byflaten. Etter ca 1 km oppe i bakken, er det skiltet vei til høyre.

Fortsett rett fram på en gammel tilførselsvei. Fra denne idylliske bygdeveien gjennom skogen, er det utsikt mot andre siden av bygda og byggverket De utenkte tankers tårn til Hans Christian Medlien; gründer og fantasiministeren i Lucky Næroset. I enden av veien ligger Fuglesang Legatsgård og på andre siden av tunet tar du til venstre i krysset. Herfra er det flott utsikt på turen ned mot ned mot Rudshøgda og Prøysenhuset.

www.lucky-naeroset.no

Prøysens rike

Sykle over brua over E6. På hver side ligger Veikroene Rudshøgda, som også tilbyr overnatting. Du ser statuen av Alf Prøysen og i Prøysenhuset kan du begi deg på en vandring inn i hans liv og forfatterskap. Museét inneholder bl.a. «levende» utstillinger, Solvang Kafé som serverer tradisjonsmat og en museumsbutikk.

I juli hvert år arrangeres Prøysenfestivalen Blåklokkevikua og hver høst arrangeres Prøysenmarsjen. 800 meter opp i lia fra Prøysenhuset ligger husmannsplassen Prøysen, Alf Prøysens barndomshjem. Følg skiltet vei. Nå sykler du på Præstvægen i «ei væl for seg sjøl» og i Alf Prøysens rike.

Navnet fikk veien etter en prest som benyttet den som snarvei mellom Ringsaker og Veldre sogn. En gang lå det 30 – 40 husmannsplasser i denne lia. Prøysenstua er åpen om sommeren. Fortsett videre langs Præstvægen og ta deretter av på ny bygdevei gjennom skogen til venstre. I neste kryss følger du asfaltert vei til venstre på Åshøgdvegen. Nå er du ute i det åpne kulturlandskapet igjen. Neste vei går opp til høyre i retning Hersau.

Ta til venstre opp Ulvegutua et lite stykke, før du igjen tar av første vei til høyre.

www.veikroene.com/rudshogda
www.proysenhuset.no
www.proysenfestivalen.no

Snilsberg Familepark

Like før neste kryss er en vei på venstre hånd med skilt, som peker opp mot Snilsberg Familiepark på venstre hånd. Parken er åpen hver dag fra 20. mai og ut august. Her kan du oppleve hundrevis av utenlandske fugler og dyr samt aktiviteter og arrangementer som den store Barnefamiliefestivalen i juli.

Stabburskaféen serverer vafler, lunsjbrød m.m. og området er perfekt for en piknik i vakkert kulturlandskap med utsikt over Mjøsa.

www.snilsberg.no

Nes

Fra Snilsberg sykler du til neste kryss hvor du tar til høyre. Ta deretter opp til venstre på den noe trafikkerte riksvei 213; Stavsjøvegen. Til høyre ser du nye Gaupen barneskole. Vi er nå på vei mot Nes og Helgøya; et område som på folkemunne kalles Norges svar på Toscana.

Her har du muligheten til å bo herskapelig, nyte landlivet og lokal matkultur med Mjøsa på alle kanter. Godt plassert oppe på en bakkekam til høyre ser du snart Skredshol, en tidligere setegård, første gang nevnt i 1403. Gårdens hovedbygning er fredet.

Er du interessert i keramikk, bør du unne deg en kilometers avstikker til venstre i krysset ved Jølstad. Ta til høyre i neste kryss og så neste til venstre. Her finner du keramiker Liv Kristin Espeliens verksted og utsalg,

Etter 6,5 km fra Skredshol kommer du til Stavsjø kirke, en fredet langkirke fra 1880. I krysset ved kirken kjører du rett fram, og tar så til høyre ned Retterstadvegen. På venstre side ser du den nye barneskolen på Nes. Etter et par km åpner landskapet seg, og du møter panoramautsikten over Mjøsa mellom Helgøya og Toten. Her i denne solvendte lia ligger den gamle og ærverdige gården Aske, hvor dagens driver produserer og selger eplejuice presset av gårdens egen avling. Braastads eplejuice er et ettertraktet produkt.

Du holder til høyre i neste kryss, og tar til venstre ved Fredheim, der du kommer ut på Kisevegen. Etter krysset ved Fredheim, ser du på høyre side Baldishol Vestre hvor det har vært planteskole siden 1940-tallet. Ett av Norges største nasjonale klenodier, Baldisholteppet, stammer fra den i 1879 nedrevne kirke på Baldishol.

Det oppbevares i dag på kunstindustrimuseet i Oslo, og er en av museets mest verdifulle gjenstander. Hvordan teppet opprinnelig kom til den vesle annekskirken på Baldishol, er aldri blitt oppklart. Alt tyder imidlertid på at teppet fulgte med annet gammelt kirkeinventar fra kirken på Hovin på Helgøya som ble revet i 1612.

Fortsett på Kisevegen og så til høyre sørover på Rv 213, Tingnesvegen. Nå er det ikke lenge til du ser tårnene på driftsbygningen til gården Hoel bal lindealleen, tlf 62 35 35 46. Her bodde Norges første ekte bondehøvding, Halvor Hoel, som ledet bøndenes kamp mot embetsveldet etter 1814.

Gården har egen Skibladnerbrygge og var offisiell OL-gård under lekene på Lillehammer i 1994. Her kan du overnatte på herskapelig vis i hovedbygningen, eller i de idylliske hyttene helt nede i vannkanten. Gjestene blir gjort oppmerksom på at Halvor Hoel går igjen i hovedbygningen, men er snill og liker gjestebud. Foruten å være mye brukt til konferanser og feiring av livets store dager, produseres det korn, poteter og slaktekylling på gården. I tillegg tilbys omvisning i hovedbygningen og i parkanalegget.

På veien ned til Tingnes ser du Mølstad Vestre i solhellinga på venstre side. Gården har tradisjoner fra 1747 som frukthage. På et areal på hele 300 mål, satses det nå mest på solbær. Mølstad Vestre leverer solbær blant annet til TINE sin yoghurtserie FLID.

Nede på Tingnes er det restaurant, butikk, bank og bensinstasjon, samt idyllisk raste- og badeplass. Tingnes kulturhus blir flittig brukt av det lokale kulturlivet med bl.a. månedlig bygdekino, og huser også Tingnes spiseri som har utvidet åpningstid i sommersesongen, og er da åpen alle dager unntatt mandag. Vakre Nes kirke fra 1200-tallet ligger ytterst på neset. Den jernbeslåtte sakristiporten og ringen på hoveddøra er fra middelalderen.

Skibladner legger til brygga ved Tingnes på søndager, men er daglig å se der den passerer sundet på tur mellom Hamar og Gjøvik.

Nyttige linker:
www.livke.no
www.hoel-gaard.no
www.tingnesspiseri.com
www.skibladner.no

Helgøya

Fortsett over Nessundet bru, som ble åpnet i 1957 og gjorde Helgøya «landfast». Det er trangt over brua, men på møteplassen på toppen, har du utsyn i alle retninger. Helgøya ble kalt «Insula Santa» - den hellige øya - og beskrives allerede i Halvdan Svartes Saga. Dette er Norges største innlandsøy og de 600 fastboende kalles «øyinger».

På andre siden av brua ligger Sund småbåthavn og ei flott badevik. På oppslagstavla vises en sykkeltur rundt øya, løypa er skiltet med små treskilt. Vi skal sykle på store deler av den. Du tar til høyre langs vannkanten til Skurven badeplass på Skavangvegen, hvor det er fint å raste og telte. Sving til venstre opp bakkene på Svennerudvegen. Tar du første til høyre i Svennerudvegen kommer du innpå Skavangvegen som fører til Skavang Gård. 100 meter nedenfor gården, ligger Strandhagen; et fullt utstyrt feriehus med 8 sengeplasser, egen brygge og strand. Tlf 62 35 31 14

Fortsetter du videre opp Svennerudvegen, passerer du Svennerud Gård. Ta til venstre ned bakken og over krysset. Etter gården Trosterud på høyre side, går veien opp i skogholtet og snart du av veien til høyre. I enden av bakken holder du til venstre og nå kommer det særegne Mjøslandskapet til syne igjen. Godt jordsmonn og gunstig klima gjør øya svært fruktbar. Å sykle langsetter bygdeveien der frukttrærne pryder lia, minner mye om Hardanger.

Etter ca 2 km deler veien seg ved gården Grimsrud. Fortsett rett fram over jordet (skiltet) og ta så opp til venstre og fortsett stigningen oppover og inn i skogen til høyre. Veien kan virke noe bratt og uframkommelig, men aldri så ille at den ikke kan sykles på. Etter ca 1 km er du over kneika og fortsetter videre sørover.

Snart passerer du storgården Hovelsrud, med bygninger og hageanlegg fra tidlig 1800-tall. Du får snart øye på nok en storgård, som oftere enn noen annen på øya hadde besøk av kongelige og andre personer med høy byrd og store rikdommer; Hovinsholm. Her har det en gang stått både kirke og kloster. Den tidligere portnerboligen er omgjort til kafé og landlivsbutikk. Skafferiet har åpent torsdag, fredag, lørdag og søndag i sommersesongen. Under epletrærne kan du nyte forfriskende drikke og rause porsjoner av søt hjemmebakst laget på råvarer fra gården og nærområdet. Tlf 62 34 45 51.

Fortsett videre østover på Helgøyvegen. Du passerer Vien og har flott utsyn mot Stangebygda og Vikingskipet på Hamar. Du kan svinge ned gamleveien til Bergevika, som er en idyllisk naturhavn med småbåter og badeplass. Området er fredet pga et fossilt korralrev. Her finnes også kalkfuruskog og verdifull vegetasjon. Kalkovnene fra siste halvdel av 1800-tallet er helt intakte. Fjellet ble sprengt for å utvinne kalken før den ble fraktet på skinneganger ned til ovnene, og kalkbåter fraktet kalken til bryggene rundt hele Mjøsa.

Det fins også overnattingsmuligheter på denne siden av øya. Gården Eskerud leier ut et helt hus på tunet og har kort vei ned til egen strand. Tlf 97 13 18 05.

Videre langs Helgøyvegen kan du snart se bebyggelsen i Hamar og utsikten mot Nessundet. Nede ved Sund kan du gjøre et stopp ved Toftes Gave som var Norges første barnevernsinstitusjon fra 1877 – et fryktet hjem for umulige gutter. Stedet ble nedlagt i 1949 og eies i dag av Ringsaker kommune.

www.strandhagen.no
www.skafferiet.no
www.midtimjosa.no

Helgøya kirke

Tidligere stod kirken på Helgøya helt sør på Hovinsholm, men ble flyttet til Baldishol på Nes i 1612. Øya forble uten kirke i 250 år, til dagens kirke stod ferdig i 1870. I det ene hjørnet av kirkegården er det et femtitalls russisk-ortodokse og gresk-ortodokse kors.

De er reist over gravene til østeuropeiske flyktninger, mest hviterussere, som rømte fra den russiske revolusjon i 1917. De flyktet den gang til Kina hvor de ble til den kommunistiske maktovertagelsen i 1949. Da dro de til Hongkong, og Det Norske Flyktningeråd hentet dem der i 1954. Et førtitalls personer ble plassert på Granlien pensjonat på Helgøya. De var nå blitt eldre, og Granlien ble deres siste oppholdssted.

Under den andre verdenskrigen ble hele den norske geistligheten forvist til Helgøya, hvor de bodde på gårder.

På østsiden av Nes

Tilbake på Nes kan du sykle Bryggevegen oppover mot Duengerhøgda. Her kan du overnatte hos Slåtten gårdsovernatting med muligheter for bading og leie av robåt. Tlf 62 35 35 64.

Et godt stykke opp i bakken ovenfor Hvams Brænderi, kan du snu deg og nyte den storslagne utsikten over Mjøslandskapet. Deretter anbefales en sving innom Alhaug Gård der EdelDesign holder til i Galleri Hjerterom. Klærne og smykkene er designet og produsert av Edel Urstad. I tillegg kan du handle håndsydde sko og støvletter. Tlf 62 35 45 04

Fortsett videre på veien over Duengerhøgda, og etter en lang nedoverbakke møter du igjen Mjøsas bredder, nå på østsida av bygda. Når du kommer til riksvei 212, tar du til høyre mot Brumunddal. Du har nå syklet 10 km fra Tingnes. På høyre side ligger Nerlien gårdsovernatting. Her kan du bo midt på tunet i et levende gårdsmiljø. Gården har lang strandlinje med egen holme og badeplass, fiske, båtutleie og flotte turmuligheter. www.nerlien-gard.no - tlf 62 36 53 65. Føderådsbygning fra 1700-tallet har i dag 3 trivelige leiligheter, hver med kjøkken, bad, stue og to soverom.

6 kilometer lenger fram, før Framnesbrua og ca 1,5 km før Brumunddal sentrum, ligger Mjøsa Ferie og Fritidssenter, tlf 62 35 98 00. Her er det flott badeplass, gode turmuligheter og velutstyrte leiligheter. Herfra kan du sykle til Brumunddal sentrum og følge Mjøstråkk i retning Hamar eller Lillehammer.