Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1. Fly møter vegg

Det ville vært skummelt om du bare kunne parkere en liten bil med sprengstoff utenfor en atomreaktor og forårsake et nytt Tjernobyl. For å teste hvor sikker en vegg kan være har de sendt et fly avgårde i 800 km/t for å se om den tåler det. Hvem tror du vinner? Flyet eller veggen?

2. Sikkerhet på 60-tallet

Barnelærdom tilsier at du vil ha en størst mulig bil, da sitter du trygt og godt. Og istendenfor at du dør, dør de du treffer. Men, det hjelper deg svært lite når du treffer en like stor bil og du ikke har på sikkerhetsbelte. På 60-tallet gjennomførte GM noen fantastiske krasjtester, og de viser hvor utrolig langt teknologien har kommet siden da. Vi vet det bare er krasjtester som får unngjelde, men vi klarer ikke la være å synes synd på dem.

3. Typisk norsk bil

Gjennomsnittsalderen for en norsk bil er i overkant av 10 år. Volvo S70 klarte seg veldig bra da den ble testet i 1997, men siden den gang har det vært en vanvittig utvikling. Ikke bare er det mange tekniske hjelpemidler som hjelper deg med å unngå ulykken, men også når uhellet er uungåelig er det utrolig hva moderne biler tåler. Er du i tvil, ta en titt på videoen av Volvo XC60.

4. Fifth Gear krasjer Smart

Det ander britiske bilprogrammet er kanskje ikke like kult som Top Gear, men de har gjort noen veldig fine krasjtester. Her kjører de en Smart ForTwo inn i betongblokk i 112 km/t. Med tanke på at nesten er vrient å få en Smart til å gå så fort er ikke dette noen vanlig ulykke. Poenget med testen er å vise hvor utrolig stivt chassiset er.

5. Total ødeleggelse

Du har kanskje sett krasjtesten av VW Transporter T3 før. Den har veldig mange likheter med denne. Dette er nemlig ikke en test av bilen, men en test av anlegget. Bilen er en brukt Holden Commodore som er lastet med 375 kilo sand og moses i veggen i 100 km/t. Til sammenligning gjøres Euro Ncap-testene i 64 km/t. Altså med mye, mye, mindre kraft. Likevel, videoen viser hvor utrolig mye krefter som er i sving ved en fullastet bil i fart.