Autopiloten ombord på dette flyet skal ikke ha fungert da det styret under en flight fra Brasil til Paris.  (Foto: JEREMY MELLOUL/AFP)
Autopiloten ombord på dette flyet skal ikke ha fungert da det styret under en flight fra Brasil til Paris. (Foto: JEREMY MELLOUL/AFP)

Air France hadde problemer med fartssensorene

Air France opplyser at de tok opp problemer med hastighetssensorene på Airbus-flyene med fabrikken allerede i mai i fjor, og begynte å skifte dem ut selv da de ikke ble enig med fabrikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Air France oppdaget i fjor at sensorene både på A330-flyene og A340-flyene kunne ise til, og ba da Airbus om å finne en løsning.

Skiftet sensorer

Airbus foreslo å teste forskjellige sensorer, og Air France besluttet da å begynne å skifte dem ut på egen hånd i april, fem uker for ulykken med A330-flyet i Atlanterhavet, da en bedre versjon var tilgjengelig. Sensorene var ikke skiftet ut på flyet som havarerte.

Airbus sier at de allerede i september 2007 anbefalte å skifte ut sensorene. Men anbefalingen var bare en anbefaling, ikke et påbud, slik det ville vært om fabrikken virkelig var bekymret for et sikkerhetsproblem.

Kan ha hatt feil hastighet

Granskerne spekulerer nå i om flyet fløy inn i stormen ved ekvator i feil hastighet på grunn av en feil ved sensorene i de såkalte pitot-tubene utenpå flykroppen.

Dersom de har iset til og derfor gitt feil informasjon til flyets datamaskiner, kan hastigheten ha blitt satt feil i forhold til værforholdene. (©NTB)