Autopiloten ombord på dette flyet skal ikke ha fungert da det styret under en flight fra Brasil til Paris.  (Foto: JEREMY MELLOUL/AFP)
Autopiloten ombord på dette flyet skal ikke ha fungert da det styret under en flight fra Brasil til Paris. (Foto: JEREMY MELLOUL/AFP)

Air France-flyet sendte ut 24 feilmeldinger

Bare minutter før det forsvant fra radaren sendte Air-France-flyet ut 24 feilmeldinger.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjefen for Frankrikes etterforskningsorgan for flyulykker, Paul-Jean Arslanian, sier at feilmeldingene ble sendt ut i flyets siste minutter. Etter det slo systemene seg av, ett etter ett.

Autopiloten var ikke på

Samtidig sier etterforskerne at autopiloten ikke var slått på. Arslanian sier imidlertid at feilmeldingene ikke kan forklare hvorfor den var slått av.

- Det er uklart om autopiloten hadde blitt skrudd av eller hadde sluttet å fungere fordi den mottok ulike opplysningen om hastigheten flyet hadde, sier Arslanian.

Ikke "eksepsjonelt" uvær

Flyfabrikanten Airbus sier flyets systemer tok imot ulike opplysninger fra forskjellige instrumenter mens det fløy gjennom et kraftig tordenvær.

Etterforskerne har ennå ikke slått fast at det var uværet som forårsaket problemene.

Væreksperter sier at uværet ikke var "eksepsjonelt" for årstiden, skriver BBC.

Bytter ut fartsmålerne

Arslanian bekreftet at flyet hadde store problemer med å kalkulere farten, og at målesystemene ga pilotene ulike fartsmålinger.

Han sier at feilmålinger av farten har vært et tilbakevendende problem på Airbus A330-flyene, og at flyprodusenten nå bytter ut fartsmålerne i flyene:

- Vi har sett flere tilfeller av denne type feil på A330-flyene. Det foregår et program for å bytte ut og forbedre, sier Arslanian.

Arslanian opplyser at granskerne nå søker i et område på flere hundre kvadratkilometer i jakten på vrakrester.