Et Air France-fly forsvant natt til mandag fra radaren. Trolig har det styrtet.  (Foto: OFF/AFP/SCANPIX)
Et Air France-fly forsvant natt til mandag fra radaren. Trolig har det styrtet. (Foto: OFF/AFP/SCANPIX)

Air France-fly kan ha holdt feil hastighet

Pilotene om bord i Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet, kan ha holdt en hastighet som gjorde det vanskelig å komme gjennom uværet, ifølge avisen Le Monde.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyprodusenten Airbus planlegger nå å sende ut nye instrukser til flyselskaper om hvordan flytypen A330 skal håndteres hvis det blir utsatt for ekstremvær, skrev avisens nettutgave torsdag.

Kilde nær granskningen

Airbus vil ikke kommentere opplysningene, som stammer fra en kilde med nær kjennskap til granskningen av ulykken. En av flyprodusentens ansatte sier til nyhetsbyrået AFP at det er vanlig å sende ut oppdatert informasjon etter flyulykker.

En pensjonert pilot sier samtidig at hvis franske luftfartsmyndigheter BEA går god for de nye instruksene, slik de ifølge regelverket skal, så betyr det at BEA vet hva som har skjedd.

LES OGSÅ:- Air France-flyet hadde ingen problemer før avgang

- Reduserer farten

- Det første du gjør når du flyr inn i turbulent vær, er å redusere farten for å minske virkningene av uværet. Hvis du reduserer farten for mye, blir du stående fast. Hvis BEA minner pilotene om å ikke senke farten for mye, betyr det da at flyet fra Rio til Paris senket farten for mye? spør den tidligere piloten Jean Serrat retorisk.

Foreløpig er det ingenting som tyder på at flyet ble rammet av en eksplosjon, men en anonym kilde med kjennskap til etterforskningen har uttalt at flyet trolig gikk i oppløsning før det traff sjøen.

Over 200 savnet

228 personer som var om bord i flyet som mandag 1. juni ble meldt savnet etter at det forsvant fra radarskjermene til brasilianske flygeledere.

Hvis ingen overlevende blir funnet, kan dette være den verste sivile luftfartskatastrofen siden november 2001.

(©NTB/TV 2)