Senegalfly_680 (Foto: APTN)
Senegalfly_680 (Foto: APTN)

Air France-ulykken: Fransk overvåkingsfly med i letingen

Det franske luftvåpenet har sendt sitt mest avanserte overvåkingsfly til Senegal, for å kunne lete mer effektivt i området der vrakrester ble funnet tirsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det franske flyet AWACS (Airborne Warning and Control System) ankom den franske basen på Senegal sent tirsdag, og skal være med i søket etter Air France-flyet.

AWACS er ifølge Wikipedia et radarsystem montert i fly, som blir brukt til overvåking og kommando og kontroll i et luftrom. AWACS brukes av USA og Nato.

Frankrike har allerede tre patruljefly sirkulerende over Atlanterhavet, men det nye flyet vil gjøre det enklere å lete i området der det ble funnet vrakrester, melder nyhetsbyrået AP.

Ingen mennesker funnet

Et fem kilometer langt belte med vrakrester ble funnet i Atlanterhavet utenfor Brasil tirsdag kveld norsk tid, og det er ikke lenger tvil om at de stammer fra det savnede Air France-flyet. Det stedfester den brasilianske forsvarsministeren.

Ingen mennesker, verken døde eller levende, er funnet.

Området vrakrestene er funnet i ligger om lag 700 kilometer fra øygruppa Fernando de Noronha. Noen av flydelene ligger der Atlanterhavet er nærmere 5.000 meter dypt.

Ifølge letemannskapene er det ingen tegn til liv. Det antas at alle de 228 menneskene om bord i Air France flight 447 har mistet livet.

Amerikansk P-3C Orion

Et amerikansk militært maritimt overvåkingsfly kalt P-3C Orion med et mannskap på 21, ankom Brasil tirsdag morgen fra El Salvador, og begynte å fly over området på ettermiddagen.

Flyet kan fly lavt over havet i rundt tolv timer av gangen, og har et radar- og navigasjonssystem konstruert for å spore ubåter under vann.

Flere marinefartøy er nå kommet fram til ulykkesområdet.

Ubåter ned til 6000 meter

Frankrike sender forskningsskipet «Pourquoi Pas» utstyrt med to miniubåter. Ubåtene kan gå ned til 6000 meters dyp.

Håpet er at de kan være i stand til å finne de svarte boksene. Air France-flyet hadde to bokser som inneholder data fra flygingen. En inneholder et opptak av kommunikasjonen i cockpiten. Den andre har tekniske data fra flyturen.

Boksene er lagd for å tåle omfattende ulykker, og har batteri til å sende ut signaler i 30 dager.

Hvis ingen overlevende blir funnet, kan dette være den verste sivile luftfartskatastrofen siden november 2001, da et amerikansk rutejetfly styrtet i Queens i New York. 265 mennesker omkom.