Dette er flyet som har forsvunnet over Atlanterhavet på vei fra Rio de Janeiro til Paris.  (Foto: Nyhetsbyrået AP )
Dette er flyet som har forsvunnet over Atlanterhavet på vei fra Rio de Janeiro til Paris. (Foto: Nyhetsbyrået AP )

Tror ikke lynnedslag er årsaken

Den tidligere lederen av flyhavarikommisjonen Finn Heimdal har ingen tro på at Air France-flyet styrtet som følge av et lynnedslag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I seks år ledet Heimdal flyhavarikommisjonen i Norge og er en av de fremste ekspertene på flyulykker her i landet.

Heimdal ledet granskningene etter en rekke flyhavari, den mest kjente er kanskje Partnair-ulykken i 1989.

- Tragisk

Finn Heimdal (Foto: Gisle Bjorå/TV 2)
- Det er tragisk selvsagt, sier Heimdal om Air France-ulykken der 228 mennesker mistet livet.

Nå følger han arbeidet med å finne årsaken til at flyet styrtet i Atlanterhavet med stor interesse.

- Jeg tenker mest på det faglige hvordan en slik undersøkelse bør legges opp. Hvilke ledetråder man har.

Avviser lynnedslag

En av hovedteoriene så langt har vært at et lynedslag har forårsaket at Air France-flyet styrtet. Det har Heimdal ingen tro på.

- Det er praktisk talt umulig at et enkelt lynnedslag kan få et fly til å havarere i dag. Og dessuten; hendelsesforløpet slik det har foregått over litt tid motsier jo at det skal ha vært en sånn øyeblikkelig ødeleggelse av flyet, mener Heimdal.

Han tror istedet årsaken til ulykken er sammensatt. Og selv om det vil ta tid er han er helt sikker på at mysteriet vil bli løst.

- Det er selvfølgelig et mysterium så lenge man har veldig lite informasjon. Men det kommer jo til mer og mer informasjon etterhvert. Og til slutt så vil man ha så mye informasjon at man helt sikkert kan fastslå årsaken.

Ingen hjelp å få

Han er heller ikke overrasket over at pilotene ikke har forsøkt å kommunisere med andre etter at det fikk problemer.

- Nei, det er ikke uvanlig. Det er jo ingen vits i å rope om hjelp når man ikke kan få noe hjelp. Taleregistrartoren vil kanskje si noe om hva som foregikk i cockpit. Men det at pilotene ikke har kommunisert med andre enheter det er ikke spesielt uvanlig, sier Heimdal.