Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I arbeiduka på ungdomsskolen var jeg hos VW forhandleren, AS Auto på Lillehammer - som hjelpe-mann på verkstedet. Hvor mye hjelp det var i meg den gang, kan nok diskuteres... Men morsomt var det og jeg koste meg verre! Høydepunktet var da mekanikeren jeg "hjalp", ba meg komme ut og hjelpe til å dytte. En kar hadde tatt feil kanne i garasjen - og av alle ting - klart å fylle vann på bensintanken på sin helt nye Golf GTI. Vi tok kjapt ned tanken fikk tømt den - og fylte på bensin igjen. Så var det prøvetur - en lang en - med gasse-glad mekaniker og en storøyd hjelpemann i passasjersetet . Knallrød på øra og med nakkehårene strittende rett ut kom vi tilbake. Dette var noe av det tøffeste jeg hadde vært med på! Lyden, draget og kjøreegenskapene - alt var fantastisk! Og selv om jeg bare hadde sittet på, var saken klar. En slik bil skulle jeg ha en dag!

Min GTI

Og den dagen kom - men ikke uten komplikasjoner. Her sto jeg plutselig, med geipen i nedover-modus og funderte på livets uforutsigbare krumspring. Jeg hadde (endelig) fått solgt Peugeot 505-en min. Og hadde avtale om å hente en kjempefin -82 modell hvit VW Golf GTI dagen etter. Men så ble denne stjålet samme natt – og der sto jeg, uten bil...

Dette er så lenge siden at ingen hadde hørt om hverken startsperre eller Internett. Her var det Aftenpostens rubrikkannonser – i beste fall med et dårlig bilde – som gjaldt. GTI-er vokste heller ikke den gang på trær – og jeg så for meg at det ville ta lang tid før jeg hadde funnet et nytt, bra eksemplar.

Men det ordner seg for snille gutter. Og en kompis av en kollega hadde en venn som kjente en kar osv. Og bare etter et par dager, kunne fatter`n få tilbake Toyotaen sin – for jeg hadde kjøpt 1983 modell GTI-en du ser på disse bildene.

VW-Golf-GTI--83-rett-forfra

Men var bare slik passe fornøyd... Det var litt for mye harry-stæsj på den. Uoriginal BBS-spoiler foran og bak, deksel over luftinntak, ekstralykter og noen fæle sidelister ble fjernet allerede samme dag – rett etter at disse bildene ble tatt.

På kom original ”leppe-spoileren” foran, senkefjærer og et 2-tommers eksosanlegg fra Simons. Da sommeren kom, ble nye 14 tommers felger og ny grill uten de originale tåkelyktene også montert. Original-antenna på forskjermen ble byttet ut med en ditto liten pisk bak på taket – lik den som GTI II 16v hadde. Alt for å få et cleant stuk – slik jeg liker det.

GTI-en fungerte upåklagelig som konebil i ca to år – mens jeg selv til hverdags var å finne bak rattet i en 1971 modell Volvo 142 til fem tusen kroner.

Hvor er den nå?

GTI-en ble etter det solgt til en ”apekatt” i Bærum som vraket den etter bare to uker. Det siste jeg så til den, var et par år etter da en biloppretter i Røyken hadde bygget den opp igjen. Men det var liksom ikke ”min bil” lenger – følelsene var borte. Men det skulle vært morsomt å høre om dens videre skjebnene, om noen drar kjensel på registreringsnummeret. Kanskje er den til salgs???

VW Golf GTI -83 (Foto: Benny Christensen)