GTI – tre magiske bokstaver

Les testen på nye Golf GTI her.

GTI er nesten et like kjent begrep som ordet Golf, og det er ikke merkelig at de henger sammen. Golf GTI har vært drømmebilen for mange, og kommer til å fortsette å være det i lang tid. I hvert fall om VW fortsetter å gi oss biler som denne nye, sjette generasjonen.

Kjøreglede: 5/6

Bilen overrasker ikke – den leverer akkurat som forventet. Bilene som popper ut fra VW-konsernet er etter hvert blitt veldig forutsigbare i sine ytelser og sin oppførsel. Det er absolutt ikke noe negativt i dette, for det er det gode og positive som er blitt så forutsigbart. De leverer hver gang, og som ved alle de forrige generasjonene Golf GTI, er også denne særdeles finslepen og lettkjørt.

Folk flest vil ikke ane hvor mye arbeid og teknologi som ligger i den lystige kjøremaskinen, men tro meg, det finnes ingen rask vei til himmelen. VW har virkelig stått i ramma for å få bilen så kjørbar som den er blitt, og GTI er fortsatt symbolet på sporty kjøreegenskaper for folket. Og det til en levelig pris.

Det leveres godt med krefter til framhjulene, men bilen er på ingen måte sporete. Chassiset er dimensjonert til å tåle alt hva motoren skulle finne på å by på, og bremsene henter deg kjapt ned igjen på kommando. Når jeg sier at bilen er velbalansert, så sikter jeg ikke bare til vekten, men til samspillet mellom alle de viktige ingrediensene som utgjør en hel bil.

Du kan selv justere understell og styring til din egen kjørestil. I tillegg har VW sørget for godt grep med sin nye XDS-differensial. Den eliminerer alle tegn til understyring, og du har en bil i full balanse. Det grenser nesten til det kjedelige, men tar det igjen på de ekstra mulighetene du dermed får til å kjøre friskt.

Interiør/plass: 4/6

Tesbilen har skinninteriør, men vi foretrekker stoffseter i GTI. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Tesbilen har skinninteriør, men vi foretrekker stoffseter i GTI. (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Innvendig er det gjort relativt få endringer i forhold til en vanlig Golf, men VW har laget et særegent skinnratt med røde sømmer og GTI-emblem i bunnen. Vel på plass i bilen har du plantet baken i en sportsstol det er særdeles lett å trives i. I GTI vil jeg si det er stoffseter som gjelder. De har nemlig samme rutete trekkene som de tidlige GTI’ene, noe som kler bilen svært godt. Skinnsetene er like gode å sitte i, men ser ut som hvilke som helst sportsstoler med sort skinn. Utover dette er Golf GTI svært lik sin slektning, den ordinære Golf. Sånn bør det også være, inntil vi får se en R-versjon.

Motor: 5/6

Nye GTI måtte selvfølgelig bli utstyrt med deres kjente 2-liters TSI motor. Den er levert i flere forskjellige konfigurasjoner, men her har de hentet ut 210 hk. Det er akkurat 100 hk mer enn i første generasjon, som kom i 1976. Likevel er det 20 hk mindre enn den utgående GTI. Men ikke la deg lure. Skinnet kan bedra, og det er ikke alltid at det høyeste tallet er det beste tallet. Den nye GTI har absolutt det som skal til for en glad gutt med horn i panna og bly i høyre fot.

Med et arbeidsområde uten hull er det lite å sette fingeren på. 210 gamper er mer enn nok til å ha det gøy, og velger du DSG-kassen i tillegg, så er du i mål. Bare lyden når denne girer er en fryd. Det som også er spennende er VWs nyvinning XDS, en differensialbrems som skal hjelpe med å holde begge hjulene til bakken uten å spinne. 210 hk og trekk på forhjula i en såpass liten bil kan by på utfordringer. Aktiv kjøring på svingete vei vil ofte gi hjulspinn på indre hjul i sving. Her har VW strukket seg et steg videre fra sin elektroniske EDS, som ligger integrert i ESP-systemet, til å by på et hydraulisk system som ikke bare kan bremse opp indre hjul, men gå hele veien til å fungere som en sperre så begge framhjulene drar like mye.

Fordelen i praksis er at du ikke mister grepet, og du slipper understyring som følge av lavere grep. Dette er klart merkbart også i praksis, og er et av elementene som gjør bilen så svingglad som den er. Forskjellen på en sterk bil og en sporty bil er at sistnevnte også trives i krappe kurver. Alle kan kjøre fort rett fram.

Design: 4/6

Ved hjelp av ettermarkedsdeler skal det gå fint an å få en vanlig Golf til se ut som en GTI. (Foto: Fred Magnes Skillebæk)
Ved hjelp av ettermarkedsdeler skal det gå fint an å få en vanlig Golf til se ut som en GTI. (Foto: Fred Magnes Skillebæk)

VW har ikke akkurat strukket strikken til bristepunktet når det gjelder design. Bilen er fortsatt så lik en vanlig Golf at det er mulig for en entusiast å kjøpe seg opp til en look-a-like. Du må bytte grillen for å få de to røde stripene og bikubemønsteret. Deretter bytter du frontfangeren for å få det sorte feltet og de stående tåkelysene på hjørnene. Så bestiller du de små plastlistene som ligger oppunder kanalene, og du får fatt i den nedre delen av fangeren bak, som ser ut som en diffuser. Siste detalj er den svært kledelige hekkspoileren som sitter over bakruta. Vel, du må jo selvsagt ha de særegne hjulene også da, men du må selv bedømme om du vil blø de tusenlappene VW krever, eller om du vil vente til ettermarkedet kommer med kopier. Når disse er på plass, kan du glede deg over visuelt å ha en GTI.

VW har gjort de små endringene som forteller selv en uinnvidd at dette er noe spesielt uten at du klarer å sette ord på det. Dette er etter vår mening det riktige for en GTI. Innvendig har de laget et sportslig preg, og hentet frem litt retrofølelse. Det er viktig for de som har hengt med GTI en stund. Tysk smak er ofte forenelig med vår egen, så også her.

Bare så det er sagt, så kommer GTI med valgfrie antall dører, 2 eller 4. Sistnevnte er selvfølgelig langt mer praktisk enn bilen med to dører. Ikke bare med tanke på inn og utstigning til baksetet, men også med tanke på at dørene er mye større på 2-dørs versjonen. Det gir ulemper når du skal ut og inn på trange parkeringsplasser.

Miljø/økonomi: 4/6

Det kommer to svært godt utstyrte basismodeller. Forskjellen er 6-trinns manuell kasse, eller DSG. Deretter kan du laste på med en del mindre detaljer for å få den bilen du vil ha. Adaptivt understell, skinnseter, ryggekamera, takluke, parkassist, og stor stereo er av de tingene som ikke er inkludert fra fabrikk. Med 429.530 som startpris er det lite annet som kan by på samme kjøreglede som Golf GTI.

Sikkerhet

Krasjtest'
Krasjtest'

Euro Ncap (2009)
Stjerner 5/5
Voksne 97 %
Barn 84 %
Fotgjenger 61 %
Sikkerhetssystemer 71 %

Euro Ncap (2008)
Voksne 5/5
Barn 4/5
Fotgjenger 3/4

Konklusjon: 5/6

Det er fortsatt gode grunner til å ha Golf GTI som drømmebil. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det er fortsatt gode grunner til å ha Golf GTI som drømmebil. (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Golf er en av verdens mest solgte biler. Det er fordi den leverer en god totalpakke. En GTI har det lille ekstra i tillegg, det du finner under panseret.

Den nye generasjonen føyer seg inn i rekken av entusiastbiler med de tre viktige bokstavene GTI. Med XDS, frisk motor, og DSG-kasse, så har du en totalpakke som faktisk må sies å være vel verdt pengene. En drømmebil for både sønn, far, og farfar. Ja, mor takker garantert ikke nei hun heller, for hun har kanskje noen GTI-minner fra ungdomstiden, som får henne til å rødme i dag.

Skulle ikke GTI prestere i forhold til forventningene, så bare vent. R-versjonen kommer den også, men vil koste nær det dobbelte av hva en GTI koster. Uansett hvilken du går for, så ønsker vi deg en god tur!

Les test av VW Golf Stasjonsvogn

Vi har kjørt siste generasjon VW Golf GTI (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Vi har kjørt siste generasjon VW Golf GTI (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Golf GTI er særdeles finslepen og lettkjørt. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Golf GTI er særdeles finslepen og lettkjørt. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det er fortsatt gode grunner til å ha Golf GTI som drømmebil. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det er fortsatt gode grunner til å ha Golf GTI som drømmebil. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Tre magiske bokstaver (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Tre magiske bokstaver (Foto: Fred Magne Skillebæk)
VW Golf GTI (Foto: Fred Magne Skillebæk)
VW Golf GTI (Foto: Fred Magne Skillebæk)
VW Golf GTI (Foto: Fred Magne Skillebæk)
VW Golf GTI (Foto: Fred Magne Skillebæk)