Mercedes-S400-Hybrid teknikk
Mercedes-S400-Hybrid teknikk

Mercedes S-klasse 400 Hybrid: Snill kjempe

Nå kommer også Mercedes med hybrid. Her er S 400 Hybrid.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes-Benz kan ikke selge en enorm, luksuriøs sedan i dag, uten å gjøre noen tiltak som bedrer samvittigheten til kundene. I disse miljøtider handler det selvfølgelig om redusering av drivstofforbruk, og CO2-utslipp.

S 400 Hybrid er i utgangspunktet basert på en S 350, men har gjennomgått store forandringer for å kunne tilfredsstille kravene for å bli en hybrid. Resultatet er blitt en doning med 279 hk fra den ordinære bensinmotoren, med et tillegg på 20 hk fra elektromotoren. Sistnevnte leverer 160 Nm fra første øyeblikk, og gir sammen med bensinmotoren et samlet dreiemoment på ikke mindre enn 385 Nm.

Kjent løsning

Mercedes-S400-Hybrid

Mercedes har gjort den kjente greia ved å putte en elektromotor mellom girkassa og bensinmotoren. Starteren og dynamoen frosvinner, siden elektromotoren tar over begge funksjonene. Svinghjulet har også forduftet. Under kjøring drar du nytte av både forbrenningsmotoren og elektromotoren samtidig, noe som enten kan gi deg ekstra krefter ut av lyskrysset, eller redusert drivstofforbruk. Sistnevnte krever at du ikke utnytter de ekstra kreftene til å kjøre villmann. Mercedes-Benz har for øvrig valgt å sette inn en løsning med høy spenning, på hele120 Volt.

Start/Stopp

S 400 Hybrid har også en start/stopp funksjon, som automatisk stopper motoren når du venter på grønt lys, eller andre mindre stopp. Når du skal i gang igjen, starter den automatisk. Når du bremser, blir bremsekraften generert om til strøm, som lader Lithium-Ion batteriene. Disse batteriene er de første i sitt slag på markedet. De er utviklet kun med tanke på bilindustrien, og de tiltak som nå gjøres der. At de nå dukker opp i en bil som S-klassen er ikke merkelig, for batterier av denne typen hører høykostbiler til.

Atkinson ruler

Mercedes-S400-Hybrid motor

Drivstoffmotoren har gjennomgått en større omvandling før den er paret med elektromotoren. Blant annet er Atkinson-prinsippet benyttet, så boring er større enn slaglengde. Innsugsventilene blir holdt åpne noe lenger mellom innsug og kompresjon, og motoren går lettere, uten den tunge sugeeffekten. Dette er noe av det samme som vi kjenner fra kommende Toyota Prius.

I tillegg til dette har motoren fått en ny topp, andre stempler, og en modifisert kamaksel. Når vi tar alt dette i betraktning, så byr S 400 Hybrid på en akselerasjon til 100 km/t på 7,3 sekunder, og toppfarten er selvfølgelig de magiske 250 km/t. Som momentomvandler sitter det en 7 trinns automatkasse, en G-Tronic naturligvis.

Ytelser som lover godt

Om vi sammenligner S400 Hybrid med dens slektning S 350, så reduseres faktisk drivstofforbruket med opp til 0,22 liter per mil med hybridløsningen. CO2-utslippet reduseres med inntil 21 %. Dette liker avgiftskalkulatorene i Norge svært godt. Om vi skal være storfornøyd med de oppgitte tallene er jeg neimen ikke overbevist om, men det er unektelig et skritt i riktig retning. Vi skal bare ikke glemme at S 400 Hybrid har konkurrenter fra Japan, noe vi er sikre på at de hvitkledde ingeniørene fra Tyskland har hatt i hodet lenge. Måtte den beste vinne.