911-cab-av-på
911-cab-av-på

Dette må du vite før du kjøper cab

Cabriolet betyr ekte bilglede. Men det er en del ting du bør vite før du slår til og kjøper bil uten tak. Her er vår sjekkliste:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1. Karosseri:

Det er all grunn til å ta en ekstra titt på karosseriet til en cabriolet. Særlig litt eldre biler kan være myke og flekse ganske mye.

Her er det litt delte meninger. Noen mener at en cabriolet normalt ruster mindre enn vanlige biler, rett og slett fordi de ofte ikke brukes på vinteren – og dermed unngår salt og mye dårlig vær som biler i normal trafikk utsettes for. Samt at bilene ofte eies av entusiaster som tar godt vare på dem.

Mens noen mener at en cabriolet ofte ruster mer enn andre biler fordi det har lett for å komme en regnskur når taket er nedslått og at gulvtepper osv blir fuktige. Fukt og stål er som kjent en dårlig kombinasjon... Et annet argument er at endel cabrioleter – av den typen som er ”etter-bygd” av vanlige biler, ofte kan ruste ved forsterkninger osv. Dette gjelder særlig eldre biler som er produsert i små serier.

Bagasjerommet bør også sjekkes. Lukter det mugg og er fuktig her?

Begge deler er for så vidt riktig. Så om man skal trekke noen konklusjon, så må det bli at det er smart å sjekke en cabriolet litt ekstra nøye for rust, særlig i gulvet og i bagasjerommet. Løft på tepper og se nøye rundt forsterkninger og avstivninger på litt eldre biler.

Det kan også være smart å sjekke brønnen hvor kalesjen ligger når den er nedslått. Tette dreneringer forekommer og vannet renner da ofte inn i bagasjerom og/eller gulv. Lukter det gammel kjeller i bilen, er det all grunn til å være forsiktig.

2. Kalesje:

Sjekk kalesjen og bakvinduet nøye. Sjekk også at det går lett å felle den opp og ned.

Kalesjen er et svakt punkt på alle cabrioleter. Sjekk nøye alle sømmer, glidelåser, trykk-knapper og innfestninger. Prisene for nye kalesjer varierer mye – alt i fra noen få tusenlapper og opp til flere titusener. Sjekk også nøye at selve kalseje-stativet er i orden og går som det skal rent mekanisk. Og at det ikke er stor slitasje i ledd, hengsler, innfestinger osv.

3. Bakvindu:

911-cab-bakvindu

Dette er et annet svakt punkt. Hvis ruta er av glass, er det for så vidt greit. Bare sjekk at varmetrådene virker. Det hender på noen modeller at ledningene slites av etter at taket har blitt slått opp og ned mange nok ganger. På biler med gammeldags plastrute, hender det veldig ofte at denne blir hvit – og nesten umulig å se ut av. Å bytte denne er en salmakerjobb - så sjekk hva dette koster før du eventuelt handler bil med dårlig rute.

4. Sideruter:

På mange litt nyere cabrioleter er det slik av sideruten i døren skal ned ca 1 cm når man har døren åpen, og automatisk går opp igjen når man lukker døren. Dette for å hindre vindstøy og vanninntrengning. Sjekk at dette fungerer som det skal på alle dørene. Feil på microbryterne som styrer dette er ganske vanlig på noen modeller.

Når det ser slik ut utenfor bilvinduet, da er det greit at kalesjen er tett. (Foto: Scanpix)

5. Vannlekkasje / vindstøy:

Både vannlekkasje og vindstøy er irriterende og kan være vanskelig å reparere. Prøvekjør bilen med kalesjen oppe – med stereoen avskrudd – og lytt. Med høytrykksspyler klarer du å spyle vann inn i de fleste cabrioleter – i alle fall de som er noen år gamle. Men en test med hageslangen er helt klart på sin plass. Sjekk om det pipler vann inn noen steder.

6. Interiør:

De fleste interiør i en cab blir utastt for mye sol, og kanskje er regnbyge eller to... og bør derfor sjekkes nøye

De fleste cabrioleter har interiør av skinn eller annet materiale som tåler noen regndråper – men det gjelder ikke alle. Stoffseter i en slik bil er fy-fy og det er ofte bare èn skikkelig regnskur som skal til - så har du kjellerlukt i bilen resten av livet.

Sol sommer og landevei, det er dette vi drømmer om!