Mercedes W114 coupe (1968  1976)
Mercedes W114 coupe (1968 1976)

Mercedes E-klasse coupe: Gentleman i flere generasjoner

Her er et lite tilbakeblikk på de tidligere utgavene.

Mercedes er en gammel, ærverdig produsent hvor tradisjoner står høyt i kurs. Og de har helt siden tidens litt utpå dagen, også gitt oss mange lekre coupeer. På de siste generasjonene av E-Klasse forsvant coupe-utgavene. Men nå gjør E-klasse coupe comeback. Vi unner oss derfor et lite tilbakeblikk på de flotte modellene. For ordens skyld: Vi vet at det ikke er helt korrekt å bruke "E-Klasse"-betegnelsen på alle disse modellene, men håper at vi blir tilgitt for å bruke dette som en fellesbetegnelse på bilene!

Mercedes C 114

Mercedes W114 coupe (1968 -1976)
Mercedes W114 coupe (1968 -1976)

Dette er kompakt-modellen som ofte betegnes som "strek-åtte", det ryktes at det er fordi bilen var helt ny i nettopp -68. Den ble laget mellom 1968 og 1976, i ca 67 000 eksemplarer, og noen - om ikke veldig mange - fant veien hit til berget også. Du fikk den bare med sekssylindret motor og betegnelsen var enten 250 /280 C eller CE. I denne tidsperioden var det veldig in med coupeer, og både Opel Commodore og Ford 17 M og 20 M HT må sies å være konkurrenter til denne.

Mercedes C 123

Mrecedes W123 cope (1976 -1985)
Mrecedes W123 cope (1976 -1985)

På våren 1976 - bare noen måneder etter firedørs-utgaven - kom coupe-modellen av den svært populære W123-serien. Den har 8,5 cm kortere akselavstand enn firedørs-modellen. I motsetning til forgjengeren er den også tilgjengelig med firesylindret motor, da som 230 C/CE på henholdsvis 109 og 136 hk i tillegg til 280 CE med seks sylindere. Det kan jo også nevnes som en kuriositet at det fantes en coupe-modell med den da nye og mye omtalte femsylindrede 3-liter dieselmotoren. Denne var kun tilgjengelig for det nord-amerikanske markedet.

Mercedes C 124

W124 coupe (1984 - 1995)
W124 coupe (1984 - 1995)

I motsetning til sine forgjenere, kunne denne modellen også leveres som cabriolet fra 1991-årmodellen. Som coupe fikk du den allerede fra 1984. Og kanskje er tiden inne for å kjøpe en slik bil nå. Dette kommer også - som forløperne - til å bli en klassiker. Utvalget er brukbart og prisene humane. Dette er en elegant, kurant og grei entusiastbil. Det var også den siste E-Klasse coupeen på en stund. Neste generasjon E-Klasser hadde ikke noen egen coupe-modell - fram til dagens versjon ble lansert.