Skjulte bilskatter i Kongsvinger-garasje

Møt en ekte entusiast - og en bilsamling utenom det vanlige.

Kongsvingermannen Arne Lundhaug viser Broom sin hemmelige garasje. Under pressening i bakgrunnen, skjuler det seg en engelsk Humber - tidligere i eie av selveste Dronning Maud. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Kongsvingermannen Arne Lundhaug viser Broom sin hemmelige garasje. Under pressening i bakgrunnen, skjuler det seg en engelsk Humber - tidligere i eie av selveste Dronning Maud. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

- Hallo. Kan jeg hjelpe dere med noe..?

På en forlengst nedlagt bensinstasjon, i et lite tettsted utenfor Kongsvinger står Brooms utsendte og glaner på noen gamle, amerikanske pickuper - i det et flak av en Chrysler Le Baron svinger inn på stasjonsområdet.

Klar for kjeft

Ut av det automobile cruiseskipet, stiger en eldre, ikke alt for langvokst herremann, og jeg er klar for å få kjeft fordi jeg sikkert står på privat område.

På en gammel nedlagt bensinstasjon utenfor Kongsvinger, finner Broom bilskatter. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
På en gammel nedlagt bensinstasjon utenfor Kongsvinger, finner Broom bilskatter. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

- Heisann, jeg bare ser litt på pickupene du har stående.

Den eldre introduserer seg gjestmildt som Arne Lundhaug, og forteller at han har drevet med bil hele livet.

Solgte Mazda

- Jeg solgte Mazdaer fra 1967 til 1981. Har drevet med bil hele livet. Etter det ble det mange år som Statoil-forhandler her, sier han, og ser ut over sitt forfalne rike.

- De legger jo ned stort sett alt av bensinstasjoner som ligger i usentrale strøk.

Tonefallet vitner om en ikke alt for stor forståelse av Statoils distriktspolitikk.

Det ser ille ut, men en sandblåsing senere og et strøk med primer, så er man langt på vei. I forgrunnen skimtes en Cadillac, og en engelsk cab.
Det ser ille ut, men en sandblåsing senere og et strøk med primer, så er man langt på vei. I forgrunnen skimtes en Cadillac, og en engelsk cab.

Ofte i USA

- Jeg er pensjonert, men driver med bil som hobby. Er i USA to ganger i året, for å se om jeg finner noen gode objekter. Hender ofte at jeg hjelper andre med å skaffe biler og deler.

- Henter dem stort sett fra Colorado, der er det tørt og fint. (Les: rustfritt)

- Det står mange pickuper her, er det noe du spesialiserer deg på?

Trivelige folk

- Det har bare blitt sånn, men jeg liker pickuper. Også er de greie å restaurere. Vi er tre gamlinger som holder på med detta sammen. En på mekanisk, en på lakk, og meg som er alt-mulig-mann.

Hvis man skulle kåre et område i Norge der folk var mest imøtekommende, ville jeg satt en knapp på Kongsvinger og Finnskogen. I egenskap av å drive med rally, har jeg ofte vært i disse lokalstrøka innafor, på jakt etter deler og kompetanse.

Alltid på farten

Her får man ikke lov til å bare si "hei og ha det." Det skal drikkes kaffe og ljuges litt også. Jeg og kamerat-Øyvind blir bedt inn på kaffe. Da undertegnede er noe var for virkningen av de koffeininnholdende bønnene, takker jeg høflig nei til det svarte, men ja til ljuginga.

Lag på lag med bilskatter. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Lag på lag med bilskatter. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

- Vi er på Hersey,og Carlisle. I tillegg har vi en bilskrot i Nebraska vi pleier å dra til, forteller Arne.

- Har mange kamerater som driver med motor som hobby, om det er biler, lastebiler, traktorer, eller stasjonærmotorer. Jeg er på farten stort sett hver dag, hele uka.

Samleobjekter

Før vi vet ordet av det, blir vi bedt med på en liten sightseeing med Arne. Han viser oss garasjeanlegget der de driver med restaurering.

Så kommer selve rosinen i pølsa. Noen kilometer unna ankommer vi en garasje, der de virkelige skattene står gjemt. Som Indiana Jones og medhjelperen, gjør vi oss vei inn i en bilkrypt der det står samleobjekt etter ettertraktet samleobjekt.

Bilopplevelse

Følelsen av ydmykhet og nysgjerrighet får håret til å reise seg på armene. Et lite mekka for en bilinteressert.

Klarer du gjette hva slags bil dette er? Svaret finner du i bildekarusellen. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)
Klarer du gjette hva slags bil dette er? Svaret finner du i bildekarusellen. (Foto: Ole-Martin Lundefaret)

- Vi er flere som deler denna garasjen.

Dronning Mauds Humber, en Stutz med utrolig kult stuk, to Austin Healyer, en rekke med tøffe, amerikanske pickuper, og masse annet snadder.

Så ble en lørdag på biltur til Kongsvinger litt mer enn en vanlig lørdag. Tusen takk Arne for at vi fikk denne Broom-opplevelsen!

Vil du oppleve litt av det vi opplevde, så ta en titt i bildekarusellen øverst i saken.

Her står den, en Austin Healey 3000 MKII, og en likedan rett bak.  (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Her står den, en Austin Healey 3000 MKII, og en likedan rett bak. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Lundhaug gestikulrerer. De er tre kompiser som pusser opp gamle biler. En med ansvar for lakk, en for det mekansike, og med Lundhaug selv som alt mulig mann.
Lundhaug gestikulrerer. De er tre kompiser som pusser opp gamle biler. En med ansvar for lakk, en for det mekansike, og med Lundhaug selv som alt mulig mann.
På en gammel nedlagt bensinstasjon utenfor Kongsvinger, finner Broom bilskatter. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
På en gammel nedlagt bensinstasjon utenfor Kongsvinger, finner Broom bilskatter. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Klarer du gjette hva slags bil dette er? Svaret finner du i bildekarusellen. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Klarer du gjette hva slags bil dette er? Svaret finner du i bildekarusellen. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Dette hintet burde hjelpe deg meget godt på vei. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Dette hintet burde hjelpe deg meget godt på vei. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Bak rattet på en Chrysler le baron, gjelder det å ha tunga rett i munn.
Bak rattet på en Chrysler le baron, gjelder det å ha tunga rett i munn.
Hemmeligheter under duken, og bildeler på planet. det er mange godbiter som venter sårt på en restaurering i denne garasjen. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Hemmeligheter under duken, og bildeler på planet. det er mange godbiter som venter sårt på en restaurering i denne garasjen. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Det ser ille ut, men en sandblåsing senere og et strøk med primer, så er man langt på vei. I forgrunnen skimtes en Cadillac, og en engelsk cab.
Det ser ille ut, men en sandblåsing senere og et strøk med primer, så er man langt på vei. I forgrunnen skimtes en Cadillac, og en engelsk cab.
Hemmeligheter under duken, og bildeler på planet. det er mange godbiter som venter sårt på en restaurering i denne garasjen. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Hemmeligheter under duken, og bildeler på planet. det er mange godbiter som venter sårt på en restaurering i denne garasjen. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Kongsvingermannen Arne Lundhaug viser Broom sin hemmelige garasje. Under pressening i bakgrunnen, skjuler det seg en engelsk Humber   tidligere i eie av selveste Dronning Maud. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Kongsvingermannen Arne Lundhaug viser Broom sin hemmelige garasje. Under pressening i bakgrunnen, skjuler det seg en engelsk Humber tidligere i eie av selveste Dronning Maud. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Arne Lundhau har blitt spesialst på å finne gode Pickup er. I bakgrunnen en deliverymodell, kanskje dette er en ny trend? (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Arne Lundhau har blitt spesialst på å finne gode Pickup er. I bakgrunnen en deliverymodell, kanskje dette er en ny trend? (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Det ser ille ut, men en sandblåsing senere og et strøk med primer, så er man langt på vei. I forgrunnen skimtes en Cadillac, og en engelsk cab.
Det ser ille ut, men en sandblåsing senere og et strøk med primer, så er man langt på vei. I forgrunnen skimtes en Cadillac, og en engelsk cab.
Lag på lag med bilskatter. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
Lag på lag med bilskatter. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
En 1920 talls Stutz. legg merke til det utrolig kule utseendet med den lave frontruta. Ser ut som om den kom ferdig taksenka. (Foto: Ole Martin Lundefaret)
En 1920 talls Stutz. legg merke til det utrolig kule utseendet med den lave frontruta. Ser ut som om den kom ferdig taksenka. (Foto: Ole Martin Lundefaret)