Boeing 737 nummer 6000 Norwegian
Boeing 737 nummer 6000 Norwegian

Skal du fly med Norwegian?

Les dette FØR du bestiller turen!

Skal du ha med deg barn på flyturen, bør passe ekstra godt på å bestille voksenbilletter til barn over 11 år.

Norwegian satte i desember ned aldersgrensen på barnebilletter fra 15 til 11 år, og skulle du ved en feil bestille en barnebillett til et barn som er eldre så kan dette koste deg dyrt!

Se hva som skjedde da familien Babic trodde at de hadde gjort en feil og ønsket å få endret billettene sine. Reportasjen ser du i videovinduet over artikkelen.

Får ikke endret billetten
Hos Norwegian er det nemlig ikke mulig å få endret barnebilletter til voksenbilletter kun ved å betale mellomlegget. Da risikerer du nemlig å måtte betale for helt nye billetter.

- I dag så lar det seg ikke gjøre dessverre å foreta endringer mellom barnebilletter og voksenbilletter. Det skyldes systemene som vi kjøper fra verdens største selskap på bestilling av flybilletter. Det får vi dessverre ikke gjort noe med i denne omgangen, sier kommersiell direktør i Norwegian, Daniel A. Skjeldam til TV 2 hjelper deg.

Gjelder kun Norwegian
Dette er spesielt ved bestilling hos Norwegian at du bør passe på ikke å ta feil av barne- og voksenbilletter. For gjør du en slik feil ved bestilling hos SAS eller Lufthansa så skal det ikke være noe problem å få endret billettene.

- Hos SAS så har du en angrefrist på 24 timer, og utover det så ville vi nok ha brukt skjønn. Når man oppdager et slikt tilfelle så ville vi nok ha løst det på best mulig måte og helt uten gebyr, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

- I en sånn situasjon hvor vi helt tydelig ser at kunden har gjort en feil ved bestilling og det i grunn dreier seg om en teknisk oppdatering av systemene så ville vi ha hjulpet kunden med å rette på billettene, sier norgessjef i Lufthansa, Terje Grue.

Ny aldersgrense 16. desember
Har du bestilt barnebilletter FØR den 16. desember, altså før aldersgrensen ble satt ned, så kan du selvfølgelig reise på disse billettene.

Daniel Skjeldam i Norwegian lover at kunder nå ikke skal møte på noen problemer ved bruk av billetter som ble bestilt før reglene ble endret.

- Vi har lagt ut endringene på internett og vi har informert de som jobber på flyplassene våre om hvordan de skal håndtere regelverket, sier Skjeldam.