BMW 323i  81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i 81 (Foto: Tony Edmonds)

BMW 323i

Rundt 1980 var BMW 323i noe av det frekkeste man kunne eie. Rekkesekser på 143 hk, grom lyd, to eksosrør og fem gir. Nå kan du få en fin for 50 000 kr.

BMW-3 serie tok over stafettpinnen fra suksessmodellen 1502-2002 i 1975. Og E21 som første generasjon het, ble raskt en ny hit fra BMW. Et kompakt ytre, sporty egenskaper, lekkert design i typisk BMW-tradisjon sørget for det. Aller grommest den gang var toppmodellen 323i. Senere fylte BMW på med nye suksesser og både 325i og M3 så dagens lys etter hvert. Og resten solskinnshistorien til 3-serie kjenner vi.

Dessverre fikk mange 3-serier hardt medfart og de fleste er enten rustet opp eller kjørt ihjel. Derfor gleder vi oss over et hvert eksemplar som dukker opp. Som denne - som selges av Tony Edmonds fra Straume:

- Bilen er nettopp EU-godkjent og er absolutt ikke noen restaurerings-haug. Jeg håper den finner en ny eier som kan ta godt vare på den, sier Tony.

Hans 3-serie har største motor og to eksosrør! Den er i tillegg utstyrt med både tidsriktig BBS-spoiler aluminiumsfelger. Den har - i følge Tony - svært lite rust, den er omlakkert for et par år siden og er altså nylig EU-godkjent.

Se annonsen på Finn

Vurderer du en gammel BMW 3-serie er det noen ting du må være ekstra oppmerksom på. BMW og topplokk har aldri vært noen god kombinasjon. Særlig på bilene med seks-sylindret motor bør du være obs. Det andre er rust. E21 ruster frisk i bagasjerom, bakskjermer og innerskjermer bak. Alder og kilometerstand er egentlig ikke det viktigste på biler som dette. Det som teller mest er at de har blitt tatt godt vare på opp gjennom årene. Sjekk historikken og ta en prat med tidligere eiere hvis du har mulighet til det. Denne 3-serien er en framtidig klassiker. Finner du et velholdt eksemplar - så får du en morsom, kvikk og lettkjørt bil som garantert vekker oppsikt - i alle fall blant oss som har levd en stund.

BMW 323i -81 (Foto: Tony Edmonds)
BMW 323i -81 (Foto: Tony Edmonds)