Ford Focus RS
Ford Focus RS

ALT om nye Ford Focus RS

Ford Focus RS er en av årets heftigste nyheter. Her gir vi deg RS - fra A til Å.

Den nye Ford Focus RS er ikke bare en bil, men et ledd i en lang rekke biler. Det hele startet med Escort RS1700, og gjennom årene har vi fått biler som RS2000, RS200, Sierra Cosworth, Escort Coswort, og nå to generasjoner med Focus RS. Gjennom 40 år har vi levd med disse gledessprederne, og nå er det klart for andre generasjon Focus RS.

Her i Broom har vi fulgt nyvinningen fra den var på tegnebrettet, og forventningene var skyhøye før vi fikk satt baken ned i bøttestolen. Focus er en bil med begrenset størrelse. Når den skal drives med et maskineri som leverer 305 hk, kun gjennom forhjulene er det duket for en spennende seanse.

Kjent materie

305361

Video: Intervju med utvikler av motor

Motoren er en ikke ukjent femsylindret 2,5-liter, trykket ut av smia til Volvo. Det er for øvrig den samme motoren som sitter i Focus ST, men med innvendige oppgraderinger, og større turbo, gir den 35 prosent økt effekt i forhold til i ST. Luft inn og ut er naturligvis to elementer som har fått høy prioritet.-Vi har ett og annet å lære Volvo om ytelser, spøker teknisk sjef, Len Urwin.

Focus RS kommer aldri til å få gir med dobbeltklutsj, tilsvarende VW's DSG. Her er det en 6-trinns manuell girkasse som gjelder. For å gjøre bilen mer kjørbar har Ford valgt å strupe maskinen til 380 Nm i førstegir, og 400 Nm i andre. På alle andre er det maskimalt skyv på 440 Nm. De som er tøffe nok, trenger ikke gi seg før det gir seg selv. Da står nåla et sted rundt 265-merket. Jeg snakker selvfølgelig om km/t.

Naturens begrensninger

305353

Video: Intervju med utvikler av chassis

Å plante så mye krefter ned i bakken gjennom to hjul er en utfordring. Ford har satt inn en Quaife-differensial. Deretter utviklet de sin store stolthet innen framvogner, "RevoKnuckle". Dette er et patentert system som er laget for å hindre napping i rattet, og for å holde begge hjulene til bakken til enhver tid. Det ble først påtenkt med tanke på momentsterke dieselbiler, men er først tatt i bruk på RS. Så godt fungerer dette, at dersom man skrur av alle elektroniske hjelpemidler, lager bilen to svarte striper i asfalten ved pådrag ut av svingene. De fleste er heldig dersom de klarer ett. Sporvidden blir noe bredere (40mm) med et slikt system, med den ulempen at det også øker svingradiusen. Vel ute på veien er dette derimot bare en fordel. Bilen får også et frekkere utseende på denne måten.

Noen vil kanskje tenke firehjulsdrift, men ikke Ford. De har nemlig prøvd det, men gikk tilbake til forhjulsdrift. Haldexsystemet de prøvde ble rett og slett ingen god løsning. Etter å ha kjørt bilen tror jeg dem så gjerne.

Broom-Broom

305358

Video: Bli med på kjøretur

Focus RS har startknapp, som alle andre tøffe biler. Lyden gir deg en indikasjon på det som kommer. Etter noen meter kjenner du at det bor MYE godt i den. Chassiset er stramt, men komfortabelt. Etter hvert som du kan gi på, så kjenner du en umiddelbar respons, uten noe som helst av forsinkelser. I nye Focus RS er du dessuten godt synlig. Denne gangen har Ford valgt å ta den helt ut når det gjelder utseendet. Selv påstår de at spoilere og defusere er med på å øke marktrykket betraktelig, og jeg liker tanken på at det stemmer, men jeg er ikke helt overbevist. Likevel liker jeg at det er der. Forrige versjon var liksom litt for snill.

Etter to lange dager bak rattet i denne ustyrtelig kjøreglade doningen er jeg mektig imponert. Understellet er ubeskrivelige godt satt opp, og er laget for de aller tøffeste ratterne på gata. Balansen er finslepen, og balansen peker hverken mot understyrt eller overstyrt. Kjører man bilen riktig, så er det nesten sykt hvilket tempo man kan holde.

Konkurrentene heter Subaru WRX STi, Mitsubishi EVO X, og VW Golf R32. Selv om de fleste er firehjulsdrevne, er jeg sikker på at flere av dem må bite i det sure eplet på asfalt. På grus og snø blir det nok litt annerledes.

En sportsbil er født

305360

Video: Oppsummering av Ole-Martin og Fred Magne

Focus RS må rett og slett kategoriseres som en sportsbil. Den har blant annet satt beste rundetid på Lommel Proving Ground, Fords egen testbane, bedre enn ikke ukjente Ford GT. Foreløpig er den ikke klokket på Nürburgring, men den skal under 8:17, blir vi fortalt. Så til de dårlige nyhetene. Du må pantsette halve Kongeriket, og spare resten gjennom surt tjente midler. Prisen er nemlig satt til 713.000 før du begynner å lesse på med utstyr. En normalt utstyrt bil koster deg 800.000, en bil som kommer på markedet i disse dager. Alternativet er å kjøpe den brukt om to år til 495.000, eller så. Lyst og fornuft er ting som dessverre drar i hver sin retning.

PS: I fjellene møtte vi en ekte rallyentusiast

305356

Ford Focus RS pano 05
Ford Focus RS pano 05
Ford Focus RS
Ford Focus RS
Ford Focus RS sideemblem
Ford Focus RS sideemblem
Ford Focus RS spoiler 01
Ford Focus RS spoiler 01
Ford Focus RS seter 02
Ford Focus RS seter 02
Ford Focus RS rattemblem
Ford Focus RS rattemblem
Ford Focus RS startknapp
Ford Focus RS startknapp