Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
BMW er synonymt med bakhjulstrekk. Foto: Bjørn Olav Amundsen
BMW er synonymt med bakhjulstrekk. Foto: Bjørn Olav Amundsen

Test BMW M5: Bleieskift-ekspressen

Er du fartsblind, har sans for power, men må ha familiebil?: Da er det bare én bil som gjelder: BMW M5.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 1984 oppfant BMW segmentet for sportssedaner. Joda, det har vært andre sportslige femsetere før BMW M5, men det var med BMW denne biltypen tok av. Fra første generasjon som var en hot rod, med den 286 hesters sterke rekkesekseren skviset ned under panseret, via andre generasjon som ble en mer finslepet variant over samme lest, til tredje generasjon, som var enda mer voksen, med V8 og 400 hester. Og nå til det ypperste av femseters Formel 1-biler. V10, 507 hester, og kjøreegenskaper som vil sende deg ut i periferien, og i verste fall inn på Illseng! Dette er det råeste man kan kjøre, om man er familiemann/kvinne og vil inkludere sine nærmeste i bilinteressen.

Jeg elsker BMW M5! Det er den desidert morsomste sladdebilen på asfalt. Skal jeg noen gang stifte familie (noe som faktisk blir et mer og mer aktuelt tema), må dette bli bilen! Det er bare å stroppe hunden godt fast i lasterommet, hive inn ungene, regne med at Petra fortsatt deler min interesse for actionfylt kjøring - og ta løs.

Hvis du er i en mer realistisk posisjon enn meg når det gjelder innkjøp av en BMW M5 (les: Har penger), har jeg laget en liten skisse over hvordan din morgenkvist kan se ut med en M5 i garasjen:

1955 kilo i harnisk akselerasjon

BMW M5 (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Når du starter dine gjøremål, der første post å kjøre snørrete unger til deres dagjobb i barnehagen, så har BMW svaret på hvordan du raskest skal komme ut av egen gårdsplass.

Med de små spent fast bak og foran, holder du midtkonsollens lille girspak forover. Gir full gass. Bilen står da fortsatt stille. Motoren vil ligge amper på 4250 omdreininger. Så slipper du den lille girstanga. Bakhodet ditt vil da søke nakkeputa fortest mulig, idet 1955 kilo bil kaster seg framover i harnisk akselerasjon. BMW M5s launch control-system, er så rått og voldsomt at man kun kan foreta det 100 ganger før bilen må inn til service og få byttet det meste av drivlinje!

0-100 km/t er unnagjort på 4,8 sekunder, noe som gjør at du bør rekke barnehagen selv om frokosten tok litt for lang tid. Med hjulspinn i første-, andre- og tredjegir, bør også naboene ha fått klar beskjed om at du er ferdig med morgenstellet. Noe som kan være praktisk.

Vel framme i barnehagen, vil du antagelig måtte bruke litt ekstra tid på å tørke bort ungenes synlige bevis på at de har hatt det like moro som deg, dvs oppkast. Men dette går fort, da skinninteriøret er lett å vaske. At du nå har noe dårlig tid til jobben, løses ved den tidligere nevnte launch controlen. En vakker morgen!

269 lyser i oransje

M5 har ikke lenger mest hester og går ikke lenger fortest av alle bilene i denne klassen. Men det dreier seg jo om opplevelsen. Opplevelse får man masse av, spesielt gjennom kombinasjonen effekt og girkasse. For hver utveksling som automatisk blir lagt inn i den sjutrinns sekvensielle manuelle girkassen (SMG), rykker det til i setet. Brutalt! På under 15 sekunder når man 200 km/t. Dette anbefales ikke, om ikke huset ditt ligger kloss inntil autobahn, eller du har diplomatisk immunitet. I Norge vil dette kunne føre til strengere straffer enn om du skulle ha kverket statsministeren, så du bør passe gassfoten. M5´en har potensiale til fortsatt heftig akselerasjon, og ville nådd noe i nærheten av 330 km/t om ikke fartssperra slo inn på 250 km/t - eller deromkring. Det digitale head-up displayet vil lyse 269 i oransje siffer før du blir hindret i videre fartsøkning.

Under mine prøvekjøringer av denne superbilen, har jeg blitt overrasket over hvordan fartssperra faktisk kjennes, det akselerer nemlig ganske bra, i det du merker at nå er det slutt. Det sier litt om fartsressursene!

Det føles kanskje litt klønete, men samtidig får det hele en aura av stor begivenhet: Før du får tilgang til alt M5 har å by på, må du gjennomføre en serie med tastetrykk. Demperne er elektronisk justerbare (EDC) i tre nivåer: comfort, normal, og sport. Girkassen kan kjøres som sekvensiell eller automatisk. Med henholdsvis fem og seks forskjellige programmer på hvor raskt den skal gire (et stort pluss er at den ikke girer i manuell funksjon, selv om du ligger på turtallssperra i manuell funksjon.) Du har også muligheten til å aktivisere M Dynamic Mode, et spesialprogram for VELDIG aktiv kjøring, en slags hurtigknapp til himmelen.

Ved oppstart har du bare, kremt, 400 hester. Hvis du vil ha ekstra effekt, trykker du på power-knappen. Ved 7750 omdreininger produserer motoren da 507 hester og vil skrike videre til 8250 omdreininger.

Jeg har kjørt BMW M5 ved tre anledninger. Den første var under lanseringen, da jeg og Finansavis-skribent Andreas Scheel blant annet tilbakela snaue 25 mil på en time. Den andre var på en gruppetest, og den tredje banetest på Ring Knutstorp. Bilen har overrasket meg hver eneste gang, ved å være enda råere enn det jeg har husket den som.

Kjøreglede:

Bakhjulet får gå en 45-grader alene, før det andre blir med. Differensialsperra gjør at hestekreftene får maksimalt grep. Men grepet er ikke nok i kamp mot 507 gamp, så sidelengs går det ofte. Denne er like lett å sladde med på asfalt, som min råtrimmede Volvo 240 rallybil er å sladde med på grus. Samtidig er den snill som et lam i vanlig trafikk. BMW M5 er passe sportslig satt opp, og fungerer meget bra fordi kompromisset mellom effekt, tyngde og dekkstørrelse er riktig. De kunne valgt bredere dekk, for mer feste, men det hadde ødelagt mye av moroa.

Interiør/plass:

BMW M5
Bak rattet, med setet justert helt ned, sitteputa opp i forkant, og sidestøttene i ryggen stilt så stramt som mulig, er man klar til oppdrag.

Interiøret er det samme som resten av BMWs 5-seriemodeller, med noen hederlige unntak. Her det en overflod av skinn og alcantara. Plassmessig betyr det altså at man kan ta med seg hele familien og svigermor, når man skal ut og gjøre veiene utrygge.

Motor:

Fem liter fordelt på ti sylindre i 90 graders V-formasjon. Offisielt har kraftpakka 507 hester, men over tjue uavhengige blader har testet den. Det laveste tallet ble 511, det høyeste 532. Og lyden! Like magisk som Audis femmer, Chevrolets åtter og Ferraris tolver. Noe som bør kunne få smilene fram hos selv de mest morgengretne.

Design:

BMW M5

Fire eksosrør ut bak, luftventiler på forskjermene, dyp front- og bakfanger og brede skjermer over brede hjul. Selv om BMWs mening er å være diskret, er det lett å gjennomskue hvilken punch som gjemmer seg bak den elegante fasaden. Når man i tillegg kjører rundt i en bil som høres ut som en Formel-1 bil, er det aldri særlig tvil om at dette er seriøse saker.

Miljø/økonomi:

Med en startpris på rundt 1,7 millioner, er det klart at denne bilen blir for de få med store lommebøker/lån. Jeg pleier ikke å være mest opptatt av bensinforbruk ved test av superbiler. Men hvis du har mer enn 25 mil til jobb/barnehage, og kjører sånn som jeg har gjort under testing, bør du vite to ting: Bensintanken er på 70 liter. Dette kan bety at du kommer til å gå tom. Hvis du virkelig drar på, bruker nemlig M5´en godt over tre liter på mila!

Konklusjon:

Første generasjon BMW M5 ble lansert til intetanende motorskribenter under bilutstillingen i Amsterdam i det forrige århundrets åttifjerde år. Siden ble E28 til E34. Med E39 ble rekkesekser byttet ut med V8, og 400 hester ble stilt til disposisjon for far, mor, og alle de glade barna i baksetet.

Det var i 2005 jeg stiftet bekjentskap med fristerinnen E60. V10-motoren. Kjøreegenskapene. Den magiske kraften, og lyden som var som sirenenes sang til mitt øre. Stasjonsvogna med internkode E61, er BMWs presang til bagasje, barnevogner og firbente venner. Nå kan alle være med på feiringen av hestekrefter og kjøreegenskaper.

Jeg har kjørt mange av det man vil kunne kalle drømmebiler. På en ekstremt eksklusiv liste, seiler BMW M5 opp som nummer én, når det gjelder sportslige biler med plass til fire eller flere. Dette er helt rått, og noe du bør få med deg i løpet av et liv som Broom-entusiast!

Bilen for deg hvis:

Du elsker biler, og trenger en femseter som kan gi deg smil om munnen.

Ikke bilen for deg hvis:

Du tjener under halvannen mill i året, evt tør ikke ta opp et billån på flere ganger inntekten, bryr deg om bensinforbruk, eller har ikke bilinteresse over hodet.

Hvilken utgave skal du velge?

BMW M5

Som Henry Ford klart sa fra om da han skulle selge sin Model T, det var bare én modell. Vel, M5 er bare én modell, men her kan du faktisk velge farge. Sintest i svart, mest tiltrekkende i rød, riktigst i følge BMW i blå. Også kan du velge mellom sedan og stasjonsvogn. Det kommer an på antall barnevogner.

Prøv også:

Mercedes E63 AMG

En mer voldsom måte å løse det samme problemet på. Mercedes-Benz holder seg til det amerikanske uttrykket om at det ikke finnes erstatning for motorstørrelse, og kliner til med en stor V8. Ikke like kjøreglad som BMW´n, men like infernalsk rask, og mer luksuriøs.

Audi RS6

Bilen gir ordet understyrt helt ny mening, men har fordelen med firehjulsdrift. Også en bil med enorme fartsressurser, men langt fra like rå kjøreopplevelse som M5.

Jaguar XFR

Engelskmennenes store stolthet, og bilen som slår M5 i engelske bilblader. Absolutt et alternativ hvis du er anglofil, men heller ikke XJ-R har det M5 har, av magisk kjøreopplevelse.

Maserati Quattroporte

En italiensk stilstudie, som er mye mer sedat enn M5. Kjøreegenskapene er komfortable, og bilen har kapasiteter, men kan heller ikke denne måle seg når det gjelder underholdningsfaktor.