Norgesmestere i stasjonsvogn

Ford Mondeo var en av Norges mest solgte bilmodeller i 2008, men modellen vi tester er ny. 2,0 TDCi Econetic+ med 115 hk er en "grønn" modell med fintunet aerodynamikk, noe mindre vekt og lavere rullemotstand enn "normal-Mondeoen". Alt for å redusere CO2-utslippet, som igjen får ned avgiftene og dermed bilprisen. På testbilens prislapp står det 320 000 kr. Klart billigst i denne testen.

Opel Insignia er helt ny, og kåret til årets bil i Europa 2009. Her har vi en 2,0 CDTI på 130 hk i den velutstyrte Cosmo-utgaven. Dette er testens eneste bil med automatgir. Dette er også testens nest dyreste bil, inkludert tilleggsutstyr koster den 426 000 kr.

Honda har nettopp sluppet sin Accord Tourer i ny innpakning. Honda fråtser ikke akkurat i diesel-motorer. De har én, på 2,2 liter og 150 hk. Det gjør denne Accorden til både den mest motorsterke og dyreste bilen. I Executive-utgaven koster den ca 440 000 kr.

Toyota forventer vel nærmest at helt nye Avensis blir Norges mest solgte modell inneværende år. Testbilen er utstyrt med 2-liters D-4D motor på 126 hk og koster ca 380 000 kr i vår godt utstyrte variant.

Som du forstår - et kompani på fire spennende familiefavoritter - i stasjonsvognutgave. Alle med dieselmotor under panseret.

Kjøreglede:

Honda Accord = kjøremaskin
Honda Accord = kjøremaskin

Toyota Avensis-kjøpere er som regel ikke primært ute etter kjempefriske kjøreegenskaper, og det får de heller ikke. Trygt og litt traust er stikkord her. Insgnia er bortimot ubehagelig lett på rattet. Styrefølelsen og dermed responsen om hva forhjulene driver med så å si fraværende. Et sporty utseende blir ikke fulgt opp av sporty kjøreegenskaper.

"Gammer`n" Mondeo er ikke utgått på dato, og overrasker positivt. Presise og morsomme kjøreegenskaper. Accorden er likevel bestemann. Testens kraftigste motor, samt presis styring og fjæring gjør dette til kjøremaskin nummer èn i dette firkløveret.

Terningkast, kjøreglede:

Ford Mondeo: 4

Opel Insignia: 3

Honda Accord: 5

Toyota Avensis: 4

Interiør / plass:

Interiøret er lekkert i Insignia
Interiøret er lekkert i Insignia

Igjen overrasker Mondeo. Dette baksetet er diiigert! Forden er også størst på bagasjeplass. Men både Avensis og Insignia følger helt hakk i hæl. Faktisk så tett at du neppe vil merke forskjell rent praktisk. Forskjellen merkes derimot - veldig - når vi kommer til Accord. Her er det rett og slett snaut med plass fra forseteryggen og bakover. Tro det eller ei, men lillebror Civic slår på flere områder Accord på plass!

Accord har de beste setene, og et dashbord som ser ut som en Playstation-maskin, litt kult og morsomt, men ikke nødvendigvis veldig intuitivt. Insignia er både pen og moderne - i alle fall til å være en Opel. Avensis er akkurat som du forventer, ryddig og grei. Mondeo i denne utstyrsversjonen faller litt gjennom. Ikke spesielt gode seter og kjipt dashbord og midtkonsoll med billig plastikk-krom. Nesten samme design som du forventer på en gratis MP3-spiller som følger med i Donald... Er du opptatt av eksklusivt interiør, må du kjøpe en dyrere versjon av Mondeo.

Mondeo har testens største  bagasjerom.
Mondeo har testens største bagasjerom.

Terningkast, interiør/ plass:

Ford Mondeo: 5

Opel Insignia: 4

Honda Accord: 2

Toyota Avensis: 4

Motor:

Honda er den raskeste bilen med 9,8 sekunder fra 0-100 km/t. Ikke så rart, med 2,2-liter og 150 hk er dette bilen med den klart største motoren. Men det er bare minimale 0,2 sekunder raskere enn Avensis som har 126 hk. Insignia med nest største motor på 130 hk er den tregeste, og bruker 2 sekunder lengre tid på 0-100-sprinten enn Accord. Det må nok automatgiret ta mye av skylda for. Mondeo med svakest motor på 115 hk, lurer seg inn rett under Insignia.

Accorden er den mest harmoniske bilen å kjøre, godt drag over hele registeret samt presis og fin girkasse gir pluss i margen. Diesel-forbruk og noe støy fra motoren trekker ned. Mondeo fortjener mer motor, den kjennes litt snau og må gires ofte. Du får den heldigvis med 140 hk også. Mondeo har det laveste drivstofforbruket, men bare hårfint under Toyotaen. Til å være en helt ny modell, skuffer Opel litt på forbruk og utslipp, men også her kan vi velte litt av skylda over på automatgirkassa. Avensis leverer derimot det som forventes, men den oppleves som litt tregere enn den egentlig er.

2,2-liter  på 150 hk / 350 Nm i Accord.
2,2-liter på 150 hk / 350 Nm i Accord.

Terningkast, motor:

Ford Mondeo: 3

Opel Insignia: 4

Honda Accord: 4

Toyota Avensis: 4

Design:

Insignia, en vinner på design.
Insignia, en vinner på design.

Det har skjedd mye på designfronten i denne klassen de siste årene. Her kappes konkurrentene om å se mest eksklusive og sporty ut. Mondeo var en liten revolusjon da den kom, men nå begynner den allerede å se litt ordinær ut. Her gjelder det å velge riktig farge! Accord er blitt mye mer sporty enn i forrige utgave, men mangler fortsatt litt personlighet. Avensis? Skarpere i linjene og klart sprekere enn forgjengeren. Men vi tviler likevel på om mange kommer til å kjøpe den på grunn av designet. Akkurat det bør Opel Insignia ha forutsetninger for. Dette er en liten designrevolusjon fra Opel. Og gledelig nok er stasjonsvogna den mest vellykkede av Insignia. Vår favoritt i dette firkløveret.

Litt kjipt interiør i Mondeo
Litt kjipt interiør i Mondeo

Terningkast, design:

Ford Mondeo: 3

Opel Insignia: 5

Honda Accord: 4

Toyota Avensis: 4

Miljø / økonomi:

Biler som selger godt som nye, holder seg som regel godt i pris også som brukte. Men Ford har - til nå - vært unntaket som bekrefter regelen. Klarer de å snu det med denne Mondeo-generasjonen? Så langt ser det faktisk slik ut. Mondeoen er attraktiv på bruktmarkedet. Opel har aldri vært merket med høyest annenhåndsverdi, men også her regner vi med en liten opptur. Insignia er radikalt mer attraktiv enn forgjengeren Vectra. I og med at Honda er både en outsider og testens dyreste bil - vil den nok ha et verditap som ikke bare er hyggelig. Toyota Avensis er den bilen vi har størst tillit til når det kommer til verditap, forutsatt at du velger en stasjonsvogn.

Når det gjelder service og øvrige vedlikeholdskostnader er det veldig små forskjeller mellom disse merkene, i alle fall de første årene. Tenker man på et langsiktig bilhold, er det ikke til å stikke under en stol at de to japanske bilene tradisjonelt har hatt bedre driftsikkerhet og kvalitet i forhold til de to tyske.

Høyest drivstofforbruk og CO2-utslipp har Accord og Insignia, Mondeo og Avensis følger hverandre helt hakk i hæl og er ikke bare litt - men mye - bedre enn de to andre.

Insigina skuffer på forbruk / utslipp.
Insigina skuffer på forbruk / utslipp.

Terningkast, miljø / økonomi:

Ford Mondeo: 4

Opel Insignia: 3

Honda Accord: 3

Toyota Avensis: 5

Konklusjon:

Avensis, Mondeo, Insignia og Accord
Avensis, Mondeo, Insignia og Accord

Det er ingen soleklar vinner i denne testen. Vi har derimot en ganske så klar taper: En familiebil uten god plass er ingen familiebil - selv om den er aldri så driftssikker og god å kjøre. Slik er det og slik kommer det til å være. Når den i tillegg er testens dyreste bil og den med høyest drivstofforbruk og CO2-utslipp, havner Honda Accord på sisteplass i denne testen.

Ford Mondeo er bilen med størst plass og lavest pris. Er du ute etter en super-nøktern bil der utstyr, eksklusivt interiør og stor motor ikke betyr mye, er denne Mondeo-utgaven et veldig godt valg. Husk også at Mondeoen er testens klart billigste bil. Den gir et langt mer eksklusivt inntrykk i de mer påkostete utgavene.

Blir Avensis Norges mest solgte?
Blir Avensis Norges mest solgte?

Årets bil i Europa. Vi har tidligere kun kjørt den som sedan og i kombiutgave, og skjønte ikke helt poenget. Med stasjonsvogna skjønner vi mye mer! Lekkert design, god plass og god å kjøre. Litt høy pris og langt fra best på forbruk og utslipp gjør at Opel Insignia ikke når helt til topps.

Toyota har gjort det igjen! De har laget en bil som kanskje ikke er best eller frekkest på noen av testkriteriene, men den ligger og scorer høyt hele veien. Vi tipper dette er bilen flest nordmenn velger å kjøpe i 2009. Vår favoritt i denne testen.

Avensis, Mondeo, Insignia og Accord
Avensis, Mondeo, Insignia og Accord
Fire familebiler klare for test. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Fire familebiler klare for test. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Fire familiefavoritter! (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Fire familiefavoritter! (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Fire populæere stasjonsvoger
Fire populæere stasjonsvoger
Accord. Trang i baksetet. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Accord. Trang i baksetet. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Accord. Design har fått hyere prioritet enn plass (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Accord. Design har fått hyere prioritet enn plass (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Accord. Bagasjerom (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Accord. Bagasjerom (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Insigina skuffer på forbruk / utslipp.
Insigina skuffer på forbruk / utslipp.
Honda Accord = kjøremaskin
Honda Accord = kjøremaskin
Hoda har lyktes med designet på sin nye Accord
Hoda har lyktes med designet på sin nye Accord
Pent Interiør (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Pent Interiør (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Accord byr på en fin førerplass (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Accord byr på en fin førerplass (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Info. displayet i Accord (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Info. displayet i Accord (Foto: Fred Magne Skillebæk)
2,2 liter  på 150 hk / 350 Nm i Accord.
2,2 liter på 150 hk / 350 Nm i Accord.
Avensis byr på et stort bagasjerom (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Avensis byr på et stort bagasjerom (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Blir Avensis Norges mest solgte?
Blir Avensis Norges mest solgte?
Toyota Avensis er god å kjøre
Toyota Avensis er god å kjøre
Nye Avensis har skarpere linjeføring enn forgjengeren (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Nye Avensis har skarpere linjeføring enn forgjengeren (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Avensis, rask og økonomisk.
Avensis, rask og økonomisk.
Ryddig og greit interiør (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Ryddig og greit interiør (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det er lett å trives bak rattet i Avensis (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Det er lett å trives bak rattet i Avensis (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Navigasjons enheten i Avensis (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Navigasjons enheten i Avensis (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Multifunksjonsratt i Avensis (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Multifunksjonsratt i Avensis (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mondeo har testens største  bagasjerom.
Mondeo har testens største bagasjerom.
Mondeo, en av Norges mest solgte biler i  08 (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mondeo, en av Norges mest solgte biler i 08 (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mondeo byr på god kjøreegenskaper (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mondeo byr på god kjøreegenskaper (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mondeo er et fornuftig bilkjøp (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Mondeo er et fornuftig bilkjøp (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Også Mondeo er velkjørende.
Også Mondeo er velkjørende.
Litt kjipt interiør i Mondeo
Litt kjipt interiør i Mondeo
Brooms biltester bak rattet i Mondeo (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Brooms biltester bak rattet i Mondeo (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Midtkonsollen i Mondeo (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Midtkonsollen i Mondeo (Foto: Fred Magne Skillebæk)
God plass i Insignia (Foto: Fred Magne Skillebæk)
God plass i Insignia (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Nye Opel Insignia selger imponerende bra.  (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Nye Opel Insignia selger imponerende bra. (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Insignia, en vinner på design.
Insignia, en vinner på design.
Opel byr på et nytt og spennede design, som er lett å like (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Opel byr på et nytt og spennede design, som er lett å like (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Interiøret er lekkert i Insignia
Interiøret er lekkert i Insignia
Brooms biltester ser ut til å trives (Foto: Fred Magne Skillebæk)
Brooms biltester ser ut til å trives (Foto: Fred Magne Skillebæk)