Krasjtest
Krasjtest

Småbilene er dødsfeller

Mange småbiler klarer seg bra i krasjtester. Men hva skjer hvis de kolliderer med større biler? Resultatene er skremmende.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva skjer når en Toyota Yaris kolliderer med storebror Camry? Eller Smart krasjer med en Mercedes C-klasse? Amerikanske IIHS utfører vanligvis mer tradisjonelle krasjtester. Men nylig gjorde de front mot front-tester med én stor og én liten bil fra samme produsent. Farten er i alle tilfellene 65 km/t på hver bil.

Resultatene er helt entydige. De minste bilene blir bokstavelig talt knust. I møteulykker som dette er fysisk størrelse helt avgjørende. Småbiler kan ha så høy score i kollisjonstester de bare vil. Men i kollisjon med større biler av samme årgang, vil du sitte i den store! De fysiske lovene er i aller høyste grad på Goliats side.

Les hele raporten her (PDF).

Honda Accord vs Honda Fit

Fit er den amerikanske versjonen av Jazz. Og her ser du hva som skjer når 1129 kilo Honda møter 1495 kilo Honda. Det er ikke spesielt pent. Fit har tradisjonelle deformerningssoner, men med så små overheng er det liten plass å ta av for sammenstøtet. Sikkerhetsburet blir hardt skadet, A-stolpen bøyer seg, og hjulet invaderer fotbrønnen. På den positive siden hindrer kollisjonsputene førerens hode fra å treffe de hardeste delene av bilen.

Mercedes C-klasse vs Smart ForTwo

Med en vektforskjell på 795 kilo er det imponerende hvor bra Smarten klarer seg, Den veier bare 820 kilo og sikkerhetsburet gjør jobben sin. Men legg merke til hvordan Mercedesen bare slenger den unna. Her er det enorme krefter i spill og det er grunn til å frykte at det voldsomme rykket vil føre til store skader på fører og eventuell passasjer i Smarten.

Toyota Camry vs Toyota Yaris

Dette er det verste krasjet. Vektforskjellen er større enn på Hondaene, men likevel virker resultatet ekstremt. A-stolpen nærmest knekker, hjulet har tatt over plassen til føttene og døren spretter opp.

Vil du vite mer? Svenske Folksam fører statistikk for hvordan det går i virkelige møteulykker.