Aston Martin Rapide (Foto: Pressebilde)
Aston Martin Rapide (Foto: Pressebilde)

Aston Martin Rapide

Se spion-videoen av Aston Martin Rapide - fra Nürbugring.

I 1989 var det kroken på døra for Aston Martin Lagonda. En helt fantastisk firedørs sedan som var langt forut for sin tid - og en smule upålitelig. Digitale instrumenter på 70-tallet? Kanskje ikke verdens beste idé...

Nå, 20 år etter kommer Aston Martins neste firedørs bil. Rapide går rett i strupen på Porsche Panamera og er et nytt medlem av det smale segmentet, firedørs coupé. «den mest allsidige Aston Martin» heter det fra fabrikanten, uten at det er noen flerbruksbil av den grunn.

477 hestekrefter

Aston Martin Rapide (Foto: Pressebilder)
Aston Martin Rapide (Foto: Pressebilder)

I første omgang blir den levert med en 6-liters V12-motor på 477 hestekrefter og 600 Nm. Det gjør den kraftig nok til å trekke campingvogn - så en familie kan fint dra på langtur. Men, det er kanskje vel så viktig at den blir rask! Hvor rask er ikke offentliggjort, men forvent en toppfart rundt tre ganger Norges maksimale fartsgrense. Flere motoralternativer vil nok bli tilgjenglig med tiden, og en V8-versjon er ikke utenkelig.

"Vi ville lage verdens peneste firedørs sportsbilen", sa Aston Martins designsjef Marek Reichman da konseptet ble vist for første gang i 2006. I Brooms øyne har de lykkes. Verken Porsche Panamera, Masarati Quattroporte eller Mercedes CLS har like fine linjer. Så, må du ha fire dører og litt mer benplass er du best stilt med en Rapide, men vil du ha den fineste Aston Martin er DB9 enda penere.

Bilen skal bygges på en ny fabrikk i østerrikske Graz av bilfabrikanten Magna Steyr, og de forventer å bygge 2000 biler i året.

Aston Martin Rapide (Foto: Pressebilde)
Aston Martin Rapide (Foto: Pressebilde)

Aston Martin Rapide (Foto: Pressebilde)
Aston Martin Rapide (Foto: Pressebilde)