Lamborghini Countach LP400 (Foto: Lamborghini)
Lamborghini Countach LP400 (Foto: Lamborghini)

Topp 5: Tidenes beste bildesign!

Her er våre favoritter - er du enig?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

1. Citroen DS

Bildesignere er ikke bildesignere, de er stylister. Måten de på akademiene lærer å tenke kreativt, utenfor boksen, med en annerledes fremgangsmåte for å løse gamle problemer, kan de glemme. Det er blant ingeniørene og i styrerommene de viktigste avgjørelsene blir tatt. Designerne sitter igjen med karosseriet, som de kan forme etter gitte mål og maler. Så hvorfor i det hele tatt bruke designere - hvorfor ikke skulptører?

Vel, i Flaminio Bertoni hadde Citroën en skulptør på laget. Allerede med suksess etter design som 2CV og Traction Avant. Citroën DS kom allerede i 1955, og var revolusjonerende på den tekniske siden, men også designmessig. Det formmessige ble tatt så å si helt ut, og bilen ser mer moderne ut enn mye av det som produseres i dag. Citroën DS er tidenes beste bildesign.

2. Mini

Uten så mye som en bildesigner i nærheten ble Alec Issigonis Mini et utrolig godt bildesign. Bilen hadde hovedmål om å være liten, og billig, og det ble den.

En del av det karakteristiske med formene kom av nødvendighet. Det var billigere å stanse sammen karosseriplatene med skjøtene utover, og slik oppsto det karakteristiske taket og linjeføringen på forskjermen og C-stolpen. De store lyktene som gir bilen et uskyldig, nesten barnlig preg, var jo ikke store. Det var jo bare at bilen var så himla liten.

Men om bilen var en formmessig suksess, så var konstruksjonen en enda større suksess. Designet med den tverrstilte motoren og forhjulstrekk dannet en skole som fortsatt er like aktuell.

Visste du at biler kan ha damenavn? Les her!

3. Fiat Multipla

Denne plassen kunne vært reservert Renault Espace, som med sin romskipform og smarte plassmessige løsninger er den mest moderne bilen de siste 20 årene (ja, i kamp med Chrysler Voyager.) Den kunne også blitt tatt av VW Boble, som uten tvil er tidenes mest ikoniske bildesign. En form som er like gjenkjennelig som ørene til Mikke Mus. Men i stedet blir den forbeholdt en bil som innehar begge disse egenskapene.

Fiat Multipla (generasjon én vel og merke), er en bil designet av designere. De har fått bestemme mer enn bare fargen. Fjernlysene er flyttet opp, til under vinduet, der de fungerer best. Bilen har et panser over motorlokket, men starter på nytt med vinduet hengende over panseret, som gir en meget god sikt til MPV å være. Det er tre seter foran, som gjør den perfekt til sosiale bilturer (må prøves!), og den skiller seg ut i en jungel av likegyldigheter. Med Multipla turte Fiat å være annerledes. En stund... Ved første facelift ble den omdiskuterte fronten gjort om til en mer spiselig variant. Tør du å like den?

4. Lamborghini Countach

Lamborghini Miura er vakrere. Men Lamborghini Countach er selve symbolet på superbildesign. De strenge, rette linjene møter perfekte buer. Kileformen er ekstrem, og aggressiviteten er maksimal. Den har blitt mal for utallige etterkommere, og har vært et drømmeobjekt på millioner av gutteromsvegger.

Countach er et eksempel på at verden på mange måter går bakover når det gjelder bildesign. Den første prototypen ble vist helt tilbake i 1971, og det har aldri blitt designet en bedre superbil senere.

5. Chevrolet Bel Air 1955

1,7 millioner amerikanere kjøpte denne bilen, som ble en enorm suksess for Chevrolet. Bel Air-modellene fikk tre gode år, og den siste klassikeren ble den ikoniske 1957-utgaven, men vi har valgt oss 55-modellen. Grunnen til at dette er et av tidenes beste bildesign, er at designerne tok sin oppgave som stylister på alvor. Dette var en brød-og-smør-bil for folket. Allikevel er den en glede å skue, der de perfekte proporsjonene og den utmerkede detaljeringen, gjør skamme på dagens etterfølgere. Dette var stil for stilens skyld, og til folket. Og for en stil!

Tidenes beste Volvo-stasjonsvogner kan du lese om her!