Erik Solheim og Frederic Hauge ønsket å kjøre miljøvennlig til SVs landsmøte i Bergen. Problemet var at de også kjørt ulovlig. (Foto: TV 2)
Erik Solheim og Frederic Hauge ønsket å kjøre miljøvennlig til SVs landsmøte i Bergen. Problemet var at de også kjørt ulovlig. (Foto: TV 2)

Solheim kjørte ulovlig

Miljøvernminister Erik Solheim kjørte ulovlig med miljøbil på pr-tur med Frederic Hauge til SV-landsmøte i Bergen. Det synes Bellona-sjefen bare er morsomt.

Miljøvernminister Erik Solheim (SV) satte seg selv bak rattet i Bellona sin hypermoderne elbil da han onsdag la ut på en miljøvennlig reise fra Oslo til SVs landsmøte i Bergen - noe partileder Kristin Halvorsen kommenterte i sin tale til landsmøtet tidligere i dag.

Les også: Erik Solheim vil forby bensinbiler

Solheims snertne lille bil

- Er det noen av dere som har sett den lille snertne bilen som Erik Solheim og Frederic Hauge har vært på tur med? Den ser ikke miljøvennlig ut. Men det er den. Den er akkurat for liten for Frederic Hauge, den er akkurat så sexy at jeg tror at den ikke har noe med miljø å gjøre. Men jeg ble litt beroliget da jeg så en veldig stiv Erik sittende inni der og kjøre sånn, sier Halvorsen og later som hun tviholder på et bilratt.

- Men det viser jo at det finnes teknologi, det finnes muligheter, det finnes produksjon til å lage alternativer. Og hvis de gutta får øvd seg mer, så tror jeg faktisk at det kommer til å være såpass tilstedeværende at de klarer å plystre litt også, fortsetter SV-lederen.

Britiske skilt

Det finnes teknologi og det finnes et regelverk. For legg merke til registreringsskiltet: Bilen har britiske skilt, men ingen norske statsborgere har lov å kjøre utenlandsregistrerte biler i Norge.

- Personer som har fast oppholdssted i Norge kan i utgangspunktet ikke bruke utenlandsregistrerte kjøretøyer på veiene i Norge. Det er fordi vi utgangspunktet har avgifter i Norge for å forhindre uthuling av avgiftssystemet vi har i Norge, sier Helge Lindrup, fungerende avdelingsleder i Toll- og avgiftsdirektoratet til TV 2 Nyhetene.

- Hva blir konsekvensen hvis du blir tatt?

- Hvis man bruker en utenlandsregistrert bil urettmessig i Norge, så vil det utløse avgiftsplikt og så kommer saken an på hvordan man da eventuelt vurderer andre reaksjoner, sier Lindrup.

- Gjelder andre regler for elbiler?

- Elbiler har en liten vrakpantavgift på 1300 kroner som man må betale hvis bilen skal brukes fast i Norge.

Denne Tesla Roadsteren kjørte Erik Solheim og Frederic Hauge ulovlig til Bergen. Som skiltene viser er den registrert i Storbritannia.  (Foto: TV 2)
Denne Tesla Roadsteren kjørte Erik Solheim og Frederic Hauge ulovlig til Bergen. Som skiltene viser er den registrert i Storbritannia.  (Foto: TV 2)

Kjente ikke regelverket

Erik Solheim beklager det hele og sier han ikke kjente regelverket.

- Jeg beklager at vi ikke sjekket dette, det burde vi gjort. Det var fordi vi var så kjempeivrige på å demonstrere en fantastisk flott elbil for publikum i Norge at det ikke ble sjekket godt nok, sier Solheim.

- Tror du ikke det er litt provoserende for dem som blir ilagt bot for akkurat det samme?

- Det er ikke parallell til andre spørsmål så vidt jeg kan skjønne. Nå begynner du med masse sånne spørsmål som jeg kan svare på. Jeg kan ikke regelverket på alle disse områdene, ikke sant.

Men reglene er veldig enkle. Norske statsborgere har ikke lov til å kjøre en utenlandsregistrert bil i Norge.

- Kjørt ulovlig mange ganger

- Hvis vi har gjort noe ulovlig i denne sammenheng, så er jeg rett og slett stolt av det, sier bileier og Bellona-eier Frederic Hauge til TV 2 Nyhetene.

- Vi har kjørt ulovlig mange ganger gjennom bompengeringen med elbil. Vi har brutt grenser hele veien, så dette er bare moro, utdyper han.

Erik Solheim lover på sin side å betale en eventuell bot.

- Selvsagt. Hvis det er bot for dette, skal vi betale den, sier Solheim.