Per Sandberg (Frp) er ikke tilfreds med regjeringens nasjonale transportplan. (Foto: TV 2)
Per Sandberg (Frp) er ikke tilfreds med regjeringens nasjonale transportplan. (Foto: TV 2)

- Transportplanen er latterlig

Frp raser mot at bilister må betale 8 kroner for hver tiende krone staten skal bruke på vei.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens transportplan er til å le av, hevder Fremskrittspartiet.

Se oversikten for nasjonal transportplan for ditt fylke her.

- Ut ifra de behovene som finnes både på vei, jernbane, sjøtransport og lufttrafikk så er dette latterlig, sier nestformann Per Sandberg til TV 2 Nyhetene.

Ikke nok

Og det er ikke nok at regjeringen legger penger på bordet.

- De forutsetter og krever at bilisten skal betale 8 kroner for hver tiende krone staten skal inn med. Og de forutsetter også at lokalpolitikere skal gjøre vedtak om bompenger, lokal drivstoffavgift også videre, sier Sandberg.

Hva synes du om regjeringens nye nasjonale transportplan? Si din mening under!

Regjeringen la i dag fram Nasjonal transportplan (NTP), som viser hovedtrekkene i regjeringens transportpolitikk og legger grunnlaget for prioriteringene innen samferdselssektoren fra 2010 til 2019.

60 mrd. i bompenger

- De neste ti årene skal vi bruke i alt 321,9 milliarder kroner over statsbudsjettet til utbygging, drift og vedlikehold av vei- og jernbanenettet og til tiltak i havner og farleder. Det er 100 milliarder kroner eller 45 prosent mer enn i forrige Nasjonal transportplan, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) under pressekonferansen fredag.

Regjeringen regner med at 60 milliarder kroner i bompenger vil komme i tillegg til de statlige pengene.

- Dette er et stort løft for et tryggere, mer miljøvennlig og effektivt transportsystem. Vi skal bygge og binde landet sammen. Folk og næringsliv skal komme raskere og lettere fram, sier Navarsete.

Men også Høyre krever mer penger til vei.

- Dersom vi skal ha en god standard i Norge, som gjør at vi blir fjernet fra den jumboplassen vi har, så må vi ha en kraftigere satsing på vei, sier samferdselspolitisk talsmann Trond Helleland.

Mer til klima

Helleland peker på at Norge er dårligere enn Albania når det gjelder hastighet mellom de store byene i landet vårt.

Mens miljøorganisasjonene etterlyser en større satsing på klima.

- Konsekvensene av denne planen, selv om det er mye bra når det gjelder tog, er at utslippene fra biltrafikken vil fortsette å vokse. Så regjeringens samferdselspolitikk er totalt sett ikke i stand til å nå de klimagassmålene som regjeringen selv har satt seg gjennom klimaforliket, sier nestleder i Bellona Marius Holm.