jannetobi
jannetobi

-Vidundermaskin bare tull

Er du lei skjortestryking, krøllete duker, svettelukt og midd i senga?

Tobi, den første og eneste profesjonelle bærbare krøllfjerningsmaskin i stående posisjon, lover å revolusjonere rense- og strykejobben. Og hele 8000 nordmenn har latt seg friste av reklamen på TV-shop.

-Bare tull, sier de TV2 hjelper deg har snakket med.

Reklamen lover for mye
TV2 hjelper deg tok Tobi på alvor og undersøkte kvaliteten på produktet. Resultatet står til stryk.

-For å få til middels bra resultat på en skjorte må en bruke dobbelt så lang tid som ved stryking, minst! sier Barbra Walaker-Nikolaisen, forsker ved SIFO, Statens institutt for forbruksforskning.

Ifølge reklamen skal Tobi gjøre strykejobben hele fem ganger så raskt som strykejernet. Tobi skal også dampe ut ubehagelig lukt og takle alle tekstiler i heimen din. På samme måte som profesjonelle maskiner på renserier og i moteindustrien.

- Det er nok litt mer som skal til enn Tobi, konkluderer SIFO. Og med kort ledning og vannsøl var den bærbare krøllfjerningsmaskinen heller ikke spesielt praktisk eller enkel å bruke.

Slik unngår du skapfyll
Har du også latt deg imponere av vidunderprodukter og bestilt fra utenlandsk nettbutikk eller postordre? Fungerer ikke produktet som forventet? Ikke sett det i skapet!

-Ettersom Tobi markedsføres i Norge, vil mest sannsynlig norsk lov anvendes. Det betyr at du enten kan reklamere eller angre i henhold til norsk forbrukerkjøpslov, sier Kirsti Pamphlett juridisk rådgiver i Forbruker Europa.

Det er lønnsomt for forbrukeren å benytte seg av reklamasjon. Selger kan ikke pålegge kunden gebyrer ved en reklamasjon. Ved benyttelse av angreretten, må kunden betale omkostningene.

Har du også problemer med produktene fra Tvins? Klag her

Reklamer fremfor «åpent kjøp»
Tvins AB, som hevder å være størst på TV-shopping i Skandinavia, er blant de mange selgerne som tilbyr garantien «åpen retur» innen tretti dager. Det betyr at misfornøyde kunder får tilbake pengene når varen returneres innen fristen.

Men dersom en benytter seg av denne formen for angrerett, kan en likevel bli pålagt å betale returporto eller andre gebyrer.

Tvins AB innrømmer likevel at Tobi har høyere returprosent enn gjennomsnittet.

-Femten prosent kommer i retur, sier Anders Schoug, administrerende direktør i Tvins AB.

-Kritikk av en vare vi selger er selvsagt kjedelig. Vi tar til oss kritikken.

Schoug er likevel fornøyd med Tobi som har solgt hele 60 000 i Skandinavia.