Send SMS
Send SMS

Slik lurer de deg

SMS-svindel er et økende problem. Her kan du se hvordan du blir lurt og hvem som sender deg dyre tekstmeldinger.

«Vinn en Nintendo Wii», står det i meldingen Oddvar O. Persen fra Modum viser oss. To ganger i uka har han mottatt reklame for spørrekonkurranser han ikke ønsker å delta i.

- Jeg har aldri bedt om å få disse tekstmeldingene, så dette er veldig irriterende, sier Oddvar.

Finn ut hvem som har sendt deg melding. Her er listen.

30 kroner per melding
Siden november i fjor har Oddvar mottatt reklamemeldingene. - Jeg har aldri tenkt over at disse meldingene kan koste penger, derfor eksploderte jeg nærmest da jeg fant ut at hver melding kostet med 30 kroner å motta, sier Oddvar.

Den spesifiserte fakturaen viser at han til sammen har betalt 720 kroner for meldingene.

289348

Økende problem
Hos Forbrukerombudet slår de fast at dette er et økende problem. - Vi har fått et økende antall klager på dette den siste tiden, sier juridisk rådgiver Merete Tollefsen hos Forbrukerombudet.

- Vi ser svært alvorlig på dette. Det er en form for tyveri å fakturere for meldinger forbrukeren aldri har bedt om, eller avtalt å betale for, sier Tollefsen.

- Sjekk fakturaen
- En slik melding kan koste fra 1 til 100 kroner, forklarer innholdssjef Marius Halle i NetCom. - Hvis du får en ukjent tekstmelding, fra et fire- eller femsifferet nummer bør du sjekke mobilfakturaen din for å se om du blir fakturert, oppfordrer Tollefsen.

Avsenderen bryter loven hvis det ikke informeres om hvor mye meldingen koster, men som du ser i videoen under er det enkelt å lure deg.

Slik får du pengene tilbake
- Hvordan kan forbrukere få pengene sine tilbake hvis de har fått slike meldinger?

- Først må de klage til dem som har send meldingene. Hvis de ikke når fram hos avsender kan de kontakte oss, så skal vi hjelpe, lover informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

- Vi jobber hardt for at kundene våre ikke blir rammet av slik useriøs cowboyvirksomhet på mobilen, sier Krokan.

Se Telenors informasjonssjef framføre sin «pengene-tilbake-garanti».

289342

Brukerklagenemnd
Hvis du får avslag på ditt krav om å få pengene tilbake, kan du klage saken inn for Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

For at nemnda skal kunne behandle en klage, er det en forutsetning at du først har forsøkt å løse tvisten med ekomtilbyder på egen hånd. Mer om nemnda kan du lese her.