brannfans (Foto: Scanpix)
brannfans (Foto: Scanpix)

Drittlei Lunds dommedagsprofetier

Jacob Lund spår inntektssvikt på 300 millioner. Det får Fotball-Norge til å se rødt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Jacob Lund har drukket for mye champagne og har fortsatt jetlag, sier markedssjef i Brann Kristian Jæger.

- Jeg er lei av spådommene til Lund, sier markedsdirektør i Vålerenga Rune Hansen.

- Lund skriker for mye, sier daglig leder i Sandefjord Øystein Ulfsnæs.

Jacob Lund har drukket for mye champagne og har fortsatt jetlag.

- Lund skriker for mye
Årsaken til raseriet er DnB Nors sponsorsjef i dagens BA hevder at Tippeligaen og Adeccoligaen vil tape rundt 300 millioner kroner i sponsorinntekter i år. Flere ledere i Norges toppklubber har fått nok av dommedagsprofetiene til Jacob Lund.

- Generelt sett mener jeg at Lund skriker for mye. Det er for mye dommedagsprofetier. Han skader sin egen bank, han skader idretten. Det er en hån mot næringslivsledere fordi de blir gjort til idioter som bruker penger på idrett. Det er det mange som reagerer på og det er unødig støy, sier Ulfsnæs.

- Alle som leser aviser skjønner at Norge har utfordringer, men Lund gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å gå ut slik. Det er uklokt. Når det gjelder Sandefjord har vi budsjettert med markedsinntekter på mellom 15 og 20 millioner kroner og er på samme nivå som i fjor. Vi er godt fornøyd, konstaterer Ulfsnæs.

Les også: Tippeligaklubbenes budsjetter
Les også: - Skal mye til for at klubblisensen ryker

Mener Lund ødelegger
I VIF budsjetterer man med 64 millioner i markedsinntekter.

- Spådommene er ganske dramatiske og hvis man skal tro på alt kan man jo bare sette seg ned og sutre.Vi har utviklet et konsept som næringslivet har respondert positivt på. Lund snakker hele tiden om rene sponsorinntekter. Vi henvender oss til mulige samarbeidspartnere med et tilbud eller et konsept, slik at disse kan få en avkastning på pengene sine. Vi har 80 bedrifter, som alle gir gode tilbakemeldinger, sier markedsdirektør Rune Hansen i Vålerenga.

Jacob Lund  (Foto: Junge, Heiko/SCANPIX)
Jacob Lund (Foto: Junge, Heiko/SCANPIX)

- Jeg er lei av spådommene til Lund. Dette gjør at man blir avvist før man kommer frem med et budskap når vi er ute i markedet. Ifølge Lund ender Tippeligaen rett i dass. Jeg tror at folk i slike tider ønsker å glede seg over noe og slå seg litt løs. Næringslivet ønsker å bruke fotballarenaen som en oppmuntring til sine ansatte og forbindelser.

- Er det slutt på de tidene da det var bare å åpne lommeboken, så ble de fylt med sponsorpenger?

- Det er jo det Lund snakker om. Det er lenge siden vi forstod at det ikke er slik, sier Hansen.

Brann øker budjettet
I Brann øker man budsjettet fra i fjor.

Per nå har vi landet rundt 84 prosent av det vi skal ha inn.

- Det jeg vet at vi har passert fjoråret, men trenden er at det tar lengre tid. Vi har budsjettert med mer enn fjoråret. Budsjettet vårt var på 62 millioner og vi håper å lande på rundt 72 totalt sett på alle markedsinntekter. Per nå har vi landet rundt 84 prosent av det vi skal ha inn, men vi kan ikke lukke Tippeligaen fra omverden. Vi er litt mer tankefulle, men vi tror det blir en kolossal innspurt i salget i ukene før seriestart, sier Kristian Jæger i Brann.

TV2 Sporten tok i dag en ringerunde til alle Tippeligaklubbene for å undersøke om virkeligheten var i nærheten av Lunds spådommer og hvor langt klubbene var kommet i å hente inn nok sponsorpenger i henhold til budsjett. Les hva de svarte her.