SAS-maskinen «Dana Viking» hadde akkurat tatt av fra Arlanda med kurs for København da begge motorene plutselig sviktet.

Nødlandet på jorde

Fra 1000 meters høyde begynte flyet med 129 personer om bord å styrte mot bakken. Flyet barberte toppen på flere titalls trær før flykroppen havnet på et jorde i Gottröra utenfor Stockholm.

På mirakuløst vis klarte SAS-piloten Stefan G. Rasmussen og nødlande mykt nok slik at samtlige passasjerer overlevde krasjen.

Bortsett fra noen få bruddskader, kom de fleste uskadd fra ulykken.

Ikke ulikt Turkish Airlines-flyet som krasjlandet i Amsterdam i dag, delte også SAS-flyet seg i tre store deler.

Delt i tre

Med ulykkesflyet på Schiphol virker det som om midtseksjonen har kommet best ut av krasjlandingen. Halepartiet og partiet ved cockpiten brakk i den dramatiske krasjlandingen.

Mirakelflyet fra SAS i 1991 brakk i tre like store deler.

Is i motorene

Årsaken til ulykken utenfor Stockholm var at vingene ikke hadde blitt aviset. Isen på vingene blåste inn i motorene og satte begge ut av drift.

Nødlandingen utenfor Stockholm ble i mediene verden over betegnet som et mirakel.

Ved 14-tiden er ni personer bekreftet omkommet etter flyulykken i Amsterdam. Årsaken til krasjlandingen er foreløpig ukjent.