Liv Anita Bjerke (Foto: Stein Akre / TV 2)
Liv Anita Bjerke (Foto: Stein Akre / TV 2)

Trafikkskadde får erstatning av staten

Regjeringen har besluttet å utbetale erstatning til flere tusen trafikkofre.

Bakgrunnen er at norsk lov er i strid med EU-reglene. Samlet kan erstatningsbeløpene utgjøre så mye som en halv milliard kroner.

Det er gode nyheter for trafikkofre som Liv Anita Bjerke.

Fløy 29 meter

Den 7. september 2000 ble livet hennes forandret for alltid.

- Det kommer en bil og treffer meg i sida og slenger meg i været. Så flyr jeg 29 meter før jeg lander på asfalten, forteller hun til TV 2.

Mannen som kjørte på henne ble dømt til å betale henne 75.000 kroner i såkalt tort og svie. Pengene har hun aldri sett noe til.

- Han hadde ikke penger. Så vi har fått småbeløp på 300 kroner og 500 kroner her og der. Men erstatningskravet står fortsatt på han, sier Bjerke.

8 år senere sliter hun fortsatt med alvorlige skader og er ufør for resten av livet.

- Nå sliter jeg med synet, hodeverk, hukommelsen har blitt dårlig, sier hun oppgitt.

Ingen bistand

I motsetning til f.eks offere for vold finnes det ingen statlig instans som bistår med inkrevningen av erstatningspenger i trafikksaker.

Men en nylig avsagt dom i EFTA-domstolen pålegger norske myndigheter å bistå trafikkofere fordi den norske forsikringsansvarsloven er i strid med EU reglene. Dermed har justisdepartementet nå bestemt å utbetale erstatning til alle trafikkoffere som ikke har fått det de har krav på.

- I slutten av måneden kommer vi til å ha kunngjøringer i landets aviser som både gir en oversikt over hva slags type krav dette vil være, og hvor man skal sende inn kravene sine, sier statssekretær i Justisdepartementet, Astrid Aas-Hansen.

Erstatningskravene gjelder kun det som retten har tilegnet for tort og svie. Forsikringskrav blir ikke omfattet av loven.

Les mer om loven her.

Halv milliard kroner

Justisdepartementet har ingen oversikt over hvor mange som kommer innunder den nye erstatningsordningen. Men anslag basert på tall fra forsikringsbransjen tyder på at flere tusen personer kan komme til å fremme kravsom samlet kan nærme seg en halv milliard kroner.

- Dette kan dreie seg om veldig mye penger, men her er det klart at staten har et ansvar. Det ansvaret skal en ta, sier Aas-Hansen.

Departementet har forløpig ikke bestemt hvor langt tilbake i tid ordningen skal gjelde. EFTA dommen viser tydelig at den norske praksisen har vært ulovlig helt fra Norge ble EØS medlem i 1994.

- Det var da norsk lov burde vært endret. Da må staten ta ansvar for de som ikke har fått oppreisningen sin fordi norsk lov har vært feil, sier Ingeborg Dahl-Hillestad i Landsforeningen for trafikkskadde.

- Godt å bli ferdig

Nå håper Liv Anita Bjerke at erstaningsordningen skal gjelde også for henne.

- Det skal bli godt å bli ferdig med det, sier hun.