Ap reklame
Ap reklame

Politikerne booker allerede reklame på TV 2

Alf Hildrum ser helst at Trond Giske ikke anker dommen om politisk reklame på TV.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag vant TV Vest over den norske stat i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Striden handlet om retten til å vise politisk reklame i fjernsyn. Dommen åpner derfor for politisk reklame på fjernsyn i forbindelse med neste års stortingsvalg.

- Snakk med TV-sjefene

Kulturminister Trond Giske varslet at han vurderer å anke Strasbourg-dommen. Administrerende direktør i TV 2, Alf Hildrum og medierettsekspert Kyrre Eggen oppfordrer Giske til å la være.

- Min oppfordring til Giske er at han setter seg ned med oss TV-sjefer og drøfter hvordan det kan lages regler som passer i norsk politisk kultur slik at dette kan gjennomføres fort, sier administrerende direktør i TV2, Alf Hildrum.

Kyrre Eggen ledet saken for TV Vest både i rettsinstansene i Norge og i Strasbourg. Han mener politisk reklame på TV også vil være mer rettferdig overfor de politiske partiene.

- Domstolen kom til at et totalforbud er disproporsjonalt. Det er jo akseptabelt å regulere politisk reklame, men et totalforbud holder ikke. Det viktigste argumentet er at ved et totalforbud kanaliseres de politiske argumentene gjennom redaksjonene. Og hvem er det da som slipper til? Jo, det er de kjente fjesene, eller de ukjente fjesene som kommer med svært sensasjonelle budskap, sier Eggen til TV 2 Nyhetskanalen.

Er det denne typen reklame vi kommer til å se i Norge før Stortingsvalget?

TV er ikke dyrt

Ankefristen på dommen er tre måneder, og Alf Hildrum vil gå gjennom dommen for å undersøke om TV 2 kan sende politisk reklame i løpet av disse tre månedene.

- Utgangspunktet er at vi skal holde oss innenfor norsk lov. Derfor kommer jeg sammen med våre advokater til å ha en grundig gjennomgang av det spørsmålet. Men jeg er veldig glad for denne dommen, og mener at det er en selvfølge at TV skal behandles på samme måte som andre medier. Selv om jeg også forstår at det kan være behov for reguleringer, sier Hildrum.

Et av ankepunktene mot politisk reklame på TV er at de partiene med mest penger får en større mulighet til å nå ut med sine budskap. Hildrum mener denne holdningen baserer seg på en stor misforståelse.

- Det er en stor misforståelse at TV-reklame er dyrere enn annen reklame. Det koster mye å reklamere i avisene også, og i forhold til effekten man ut av å reklamere, så er ikke TV et dyrt medium. Så det argumentet stiller jeg meg helt uforstående til, sier han.

Her er et eksempel på en reklame fra Barack Obama

Bestillingene er kommet

Selv om dommen i Strasbourg først kom torsdag, har politiske parti og organisasjoner virkelig kastet seg rundt, og bestillinger om reklametid skal allerede være på plass.

- Jeg kan bekrefte at de første bestillingene allerede er kommet, så det er i grunn opp til oss å beslutte om vi aksepterer de, sier Alf Hildrum.

- Hvem er det da?

- Det er et forretningsmessig forhold som jeg ikke kan si, men for å si det sånn, de som skal ha de siste dagene før valget bør skynde seg.

Ap er klar

Arbeiderpartiet er et av partiene som er imot politisk reklame på TV, men om anken ikke fører fram, varsler de at de vil hive seg på reklamekarusellen med all kraft.

- Jeg er sterkt imot. Men hvis dette blir tillatt, kommer vi til å ta det i bruk for fulle mugger. Vi er jo blant dem som har ressurser, sier partisekretær i Ap, Martin Kolberg til Dagsavisen.

- Da får de stille seg i køen, sier Hildrum.